Svalaste jackan på sommaren?

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Hej.
Nu när det är typ 30 grader varmt igen så känner jag att det börjar bli lite väl svettigt i min skinnjacka.
Jag söker därför efter tips på en riktigt sval och helst billig mc-jacka för de varmaste dagarna. Självklart har jag kollat igenom de olika återförsäljarna av mc-kläder och kollat produktbeskrivningar, men det känns tryggare att få en rekomendation från någon som faktiskt använt jackan själv istället för att bara lita på tillverkarnas text.
Även skyddsväst kan vara intressant om någon har erfarenhet av sånna och om det är svalare än att åka i jacka.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har någon tips på svala byxor och skor så är jag tacksam för input.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Valfria kevlarjeans är mycket svala att åka i.
Skyddsväst typ offroad och valfri tröja eller jacka, behöver inte vara från MC sortimentet, beroende på temperatur och distans

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Valfria kevlarjeans är mycket svala att åka i.
Skyddsväst typ offroad och valfri tröja eller jacka, behöver inte vara från MC sortimentet, beroende på temperatur och distans

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
Fast då kan man ju lika gärna strunta i skydden, köpa en snygg tröja och lägga pengarna på soppa istället. Offroad-prylar för cross funkar inte alls lika bra på landsväg, och en vanlig tröja håller för att glida ungefär 1cm, sen är det dig det glider på.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har flera kompisar som kör med denna: https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-shirt-mk2/

Ska tydligen vara en bra kompromiss mellan svalka och säkerhet. Kommer nog köpa en också, är lite snål bara.
Den köpte jag förra sommaren - ett plagg jag väntat på i evigheter! Motorcykelbranschen är rätt jönsig jämfört med tex friluftsbranschen. Så länge det står "Gore-Tex" på mc-kläder så är det bäst, sen att lösningarna är ogenomtänkta det är lite strunt samma.

Anyways, denna tröja/jacka är super. På sommaren (och även vår och höst om temperaturen är runt 15 grader) kör jag alltid med den i pendlingen tex. Körde även förra sommaren på flerdagarstur, då tog jag bara ur alla skydd ur min Rukka-jacka och använde den som regnjacka.

Till och från jobbet har jag en Snickers skaljacka som är luftig så den går över skydden. Den jackan är lättpackad och håller borta det mesta av regnet på de 12 km jag har till jobbet. Snabbt att dra över om det behövs. Ibland tar jag bara en fleece och jacka över, då jag föredrar att kunna reglera temperaturen själv.

Alla andra fina dagar utan regn är Knox Urbane en fantastisk jacka. Känns nästan som att köra i långärmad t-shirt.

Den får 5 av 5 av mig!
 

Andreew

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2021
Hoj
2021, Yamaha MT07
Fast då kan man ju lika gärna strunta i skydden, köpa en snygg tröja och lägga pengarna på soppa istället. Offroad-prylar för cross funkar inte alls lika bra på landsväg, och en vanlig tröja håller för att glida ungefär 1cm, sen är det dig det glider på.
Lånar tråden i någon sekund och ställer en fråga, har nämligen köpt en "skyddsjacka" som jag nu märkt är menad för mer offroadanvändning(stod inget om det på sidan jag köpte den men fick för mig att kolla upp detta själv efter att ha läst ditt svar), länkar den här > https://www.revitsport.com/en/motorcycle-armored-vest-proteus-black

Köpte den främst för själva armorn, alltså bröst- och ryggskyddet m.m. och har tänkt att ha en jacka med bättre glidskydd över. För mitt otränade öga(håller på att ta kortet just nu), så verkar ryggskyddet ha en bra CE-level m.m. även för gatuanvändning. Tror du/ni att den isåfall även är okej för gatu/landsvägsanvändning eller borde jag returnera den? Det stod mellan den och "Knox Urbane Pro" men sparade ett par tusenlappar när jag valde denna.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Valfria kevlarjeans är mycket svala att åka i.
Skyddsväst typ offroad och valfri tröja eller jacka, behöver inte vara från MC sortimentet, beroende på temperatur och distans

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

ang kevlarjeans tycker jag de är svinvarmt att köra med det. Typ som att köra med långkalsonger i högsommarvärme. Har tyvärr inte testat dess ännu men är inne på att skaffa jeans med Dyneema där man inte har ett extra lager som i kevlarjeans utan skyddet är invävt i jeanstyget.

T.ex dessa:
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Då jag kör runt i 30 grader året runt behöver jag också lite tips då en ny jacka ska köpas.
Någon som kör runt i Revít jacka som är extraordinärt sval? Airwave t ex. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lånar tråden i någon sekund och ställer en fråga, har nämligen köpt en "skyddsjacka" som jag nu märkt är menad för mer offroadanvändning(stod inget om det på sidan jag köpte den men fick för mig att kolla upp detta själv efter att ha läst ditt svar), länkar den här > https://www.revitsport.com/en/motorcycle-armored-vest-proteus-black

Köpte den främst för själva armorn, alltså bröst- och ryggskyddet m.m. och har tänkt att ha en jacka med bättre glidskydd över. För mitt otränade öga(håller på att ta kortet just nu), så verkar ryggskyddet ha en bra CE-level m.m. även för gatuanvändning. Tror du/ni att den isåfall även är okej för gatu/landsvägsanvändning eller borde jag returnera den? Det stod mellan den och "Knox Urbane Pro" men sparade ett par tusenlappar när jag valde denna.
Nu köpte du den ju visserligen på nätet, och då tappade du mycket av den support man får av kunnig butikspersonal. Men hade du gjort samma sak om det var ett par skidor? Du ska åka längd, men köpte av ren okunskap ett par slalomskidor för att dom såg breda och coola ut, och kan för ditt liv inte förstå varför det går så tungt att åka med dom?

Det står ju uttryckligen på sidan du länkade till att skydden är till för att använda under något annat, dvs under crosströjan, eller skyddskläder anpassade för gatkörning. Då kan du lika gärna köpa riktiga mc-kläder och komplettera med ryggskydd, och bröstplatta om du vill ha det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Som någon tidigare skrev - en skyddsjacka är väl perfekt på sommaren?
Jag kör med en sådan o bara en tröja/luvtröja över. Svalt o skönt med godkända skydd inbyggda.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Då jag kör runt i 30 grader året runt behöver jag också lite tips då en ny jacka ska köpas.
Någon som kör runt i Revít jacka som är extraordinärt sval? Airwave t ex. :hihi
Ignition 3 blåser det rätt igenom om man tar ur regnfodret. Nästan lika sval som Knox-kasslernätet faktiskt.
 
  • Gilla
Reaktioner: zm

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har en Rev it Sand 3 som är sval och bra men knappast billig. Köp en med mycket ventilationsöppningar och för fan ingen svart. Ljusa kläder är mycket svalare.
Det absolut svalaste är som redan påpekats offroadskyddsvästar. Det blåser rättigenom.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Tack för alla tips. Nu är ny jacka för varma dagar inköpt och det landade på denna trots att ingen här rekommenderat den, men det var kanske priset som kändes väldigt rätt :tungan
Har tyvärr inte testat att åka med den då jag precis hämtade ut den, men står man hemma framför fläkten med den så blåser det iaf igenom lite och man känner att den är betydligt svalare än skinnjackan. Synd bara att jag inte hade den när jag åkte hem från jobbet idag då jag ännu en gång höll på att tuppa av i värmen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brukar vid bra väder (svalt) ha handskarna utanpå jackärmarna.
Men blir det olidligt varmt så blir det jackärmarna utanpå handskarna.
Och jag drar inte åt jackärmarna utan låter dem vara öppna för att dra in fartvinden.
Ser fram mot den recension av
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Efter en tur i 27 grader till besiktningen så kan jag konstatera att den absolut är svalare än min skinnjacka. För det priset tror jag inte att det finns så mycket att klaga på. Ska man klaga ändå så känns det lite billigt med kardborrebanden på armar och i midjan istället för dragkedjor och knappar. Skulle kunna tänka mig att dom blir utslitna efter några säsonger, men det återstår att se. Sen kan man inte justera hur mycket ventilation man vill ha utan det är som det är. Blir det för kallt får man ta på sig en tröja under. Jag var ute efter en svalare extrajacka för de varmaste dagarna till ett lågt pris och denna uppfyllde alla mina krav, så jag är helt klart nöjd med köpet men skulle kanske inte ha den som enda jacka.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den köpte jag förra sommaren - ett plagg jag väntat på i evigheter! Motorcykelbranschen är rätt jönsig jämfört med tex friluftsbranschen. Så länge det står "Gore-Tex" på mc-kläder så är det bäst, sen att lösningarna är ogenomtänkta det är lite strunt samma.

Anyways, denna tröja/jacka är super. På sommaren (och även vår och höst om temperaturen är runt 15 grader) kör jag alltid med den i pendlingen tex. Körde även förra sommaren på flerdagarstur, då tog jag bara ur alla skydd ur min Rukka-jacka och använde den som regnjacka.

Till och från jobbet har jag en Snickers skaljacka som är luftig så den går över skydden. Den jackan är lättpackad och håller borta det mesta av regnet på de 12 km jag har till jobbet. Snabbt att dra över om det behövs. Ibland tar jag bara en fleece och jacka över, då jag föredrar att kunna reglera temperaturen själv.

Alla andra fina dagar utan regn är Knox Urbane en fantastisk jacka. Känns nästan som att köra i långärmad t-shirt.

Den får 5 av 5 av mig!
Samma betyg från mig. Den kommer att få mig att ta tyg jacka/byxa istället för helställ på de lugnare turerna i sommar. Typ de utflykter där familjen åker bil och jag kör hoj eller på nån timmes permission från radhuslivet. Lager på lager-principen funkar verkligen.

Bytte skydden i axlar och armbågar till level 2 från Klim. De kostade en tredjedel så mycket som level 2 från Knox. Blev aningens bulkigare men inte störande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top