Svajig tomgång

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Gokväll

Svajig tomgång på en gsxr 750 -85.
Vad kan det vara?
Är det vanligt?

Hojen har varit inne på firma och fått förgasarna ombestyckad o justerade utan resultat.
Skäl till svajet sas vara tjuvluft vid flatside trottlarna, troligt?

//Patlar
 
Kan vara så, ett annat dyrare fel är dåliga kammar, det kan ge svajig tomgång och det är inte så konstigt om det är det, topp-smörjningen till generation 1- gsxr är inte direkt lysande.
 
Prova spreja lite startgas runt förg o insugrör. Varsamt. Om tomgången
ändras suger den tjuvluft.
/u
 
Svajig tomgång kanske var att ta i i underkant.

Den är enormt tjurig att få igång, kräver startgas och mycket övertalning innan den startar.

När den väl går sen, så får man antingen tomgången på mellan 300(o stopp) eller runt 3000 efter det att man rappat på gasen.

Det här felet uppstod då hojen var inne på första firman för att synka förgasarna. Den firman hade inte använt klockor för justeringen utan bara grundinställt förgasarna.
Firma nr2 som verkade kunnigare kunde inte få fason på det här heller. Det var firma nr2 som bestyckade om, synkade med klocka och kompprovade.

Är trottlarna dyra?

Är det nån som vet var det finns en manual på nätet till en gammal GSXR 750 -85?
 
Är kompprovet ok så är det ett förg problem. För snålt på tomgång brukar ge detta. T.ex. pga tjuvluft.
Choke hjälper ? Samma varm som kall ?
/u
 
Känslig på choken, men det löser inte problemet att ha choken lite ute.

Inbillar mig att det är aningens bättre(mindre illa) när den är varm.

Läste i en tråd om trasige eller borttagna synkningshattar, var sitter de?
 
Patlar skrev:
Läste i en tråd om trasige eller borttagna synkningshattar, var sitter de?
Antar du menar där man ansluter synkklockorna. Sitter mellan spjäll/trottel o toppen. Antingen på förg eller insuggummina. Brukar vara en liten kort rörstump (1 cm). Borde gå att leta upp. Sitter normalt små gummihattar på dom.
/u
 
Angående starttjurigheten, så undrar jag lite.
Jag har ACCEL-spolar på, det är väl ok grejer?
Vågar jag kolla gnistan enligt moppeprincipen med stiftet mot godset, eller bränner jag sönder nåt då?
 
ulf_lundin skrev:

Ja för att det går, eller för man bränner något då...?
:D

Skall inte vara något problem att kolla med gnista mot godset på det sättet.
På ett fordon med katalysator så skall man dock undvika att få fram oförbränd bensin till katalysatorn, då den inte mår bra av det.
Ta t.ex. bort relä till besinpump, och om möjligt möjligt koppla bort bränsleslang eller liknande.
Bör också utföras ifall man bara har förgasare.
Man vill ju inte ha en liten lagom explosion ifall det kommer upp bränsle genom hålet för tändstiftet...
 
Jag såg en detalj som kanske kan spela roll för ojämnheten.
Trottelaxeln som löper tvärs igenom alla förgasarna, rör sig i höjdled. Alltså om jag gasar fullt och sen "spänner" lite till på gasen, så kan jag se hur hela axeln rör sig uppåt. Den axelrörelsen borde ju verkligen vara en möjlig källa tjuvluft.
Är det bara packboxar som sitter runt den axeln, eller?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top