"Svajig" efter däckbyte.

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Jag bytte däck till Metzeler Roadtec Z6 nu tycker jag att hojen e "svajig" i bak, är det någon som har upplevt samma sak som jag eller e det nåt fel på min hoj?

Har inte märkt några sådana tendenser, kan ju iofs bero på mitt mjuka körsätt :D

Det enda jag (och en annan förare) märkte när jag bytte från Qualifier till Z6 var att när man la ner hojjen så kändes den lite mer distinkt i nerlägget. Gissar att det beror på skillnaden i gummit mellan mitten och däcksidorna.

vid däckbyte så tycker jag att min cykel tenderar mycke lättare till wobbel (ålasr sig) eller är de bara jag som blitt fetare under sommarn? :P

gick först från SuperCorsa medium ibak till Avon gat däck de va katastrof, nu har jag ett dunlop däck som både har högre profil å bredare köryta på (190/60/17) istället för 180/55/17 som jag hade på mitt SuperCorsa däck, Avon hade (180/50/17) men iaf med Dunlop däcket så vart de mycke bättre men inte samma som med SuperCorsa.. fortfarande viss tendering till ålning över 200+ men inte så mycke som de var med Avon..

eller är de så att hojjen sätter sig mer nu pga eventuell ökad vikt som gör att framhjulet inte ligger i lika hårt som förut? *banta som fan i vinter :P*

Last edited:
har själv Z6 och tycker dem är kanon !! ...är dem balanserade rätt ?

Det är nog högre profil så det är mindre kontakt vid upprätt läge och mer vid nerägg, om du jämför ett pilot road mot ett mönstrat bandäck tex Rensport så är pilot road helt runt och Rensport är mer spetsigt för bästa feste vid nerlägg

Kanske inte det som är problemet men de kan upplevas så!

Speed 3 = Singel sving = Automatisk spårning.

Förmodligen däckstryck.. Lägg det på 2.8 BAR och testa. Ev. så är däcken halt när det är nytt..

Var det gamla plattslitet kan man ibland uppleva en "nervös" tendens med nya däck.

Jag har kört ca 30mil med det nu så det "hala" är bortslipat. får prova med däcktrycket. blir lite iriterad när man e ute å åker:mad:

Det enda jag (och en annan förare) märkte när jag bytte från Qualifier till Z6 var att när man la ner hojjen så kändes den lite mer distinkt i nerlägget. Gissar att det beror på skillnaden i gummit mellan mitten och däcksidorna.

metzeler har väl inget däck med olika gummiblandningar?:va

Jag har kört ca 30mil med det nu så det "hala" är bortslipat. får prova med däcktrycket. blir lite iriterad när man e ute å åker:mad:

Det är nästan garanterat en vanesak, kör du bara gata så har du med största sannolikhet vant dig vid att bakdäcket är lite plattare på mitten, det kommer även det här att bli och du kommer att vänja dig. Nervös rakt fram är ingen fara, nervös i kurvorna är läskigt. Z6 är ett kanondäck. :tummenupp

Bytte nu i helgen på min och känner av samma sak. Jag tror som fler har sagt att det helt enkelt är att det nya däcket följer vägen på ett annat sätt pga mindre anläggningsyta.

Det är inte ett hjullager som har gått då?

Bytte nu i helgen på min och känner av samma sak. Jag tror som fler har sagt att det helt enkelt är att det nya däcket följer vägen på ett annat sätt pga mindre anläggningsyta.

Börjar att tro att så e fallet oxå, däcket e ju lite "topigt" för däcket beter sig inte nervöst vid nedlägg,:)

Föresten vad hade du innan? å va bytte du till?

Börjar att tro att så e fallet oxå, däcket e ju lite "topigt" för däcket beter sig inte nervöst vid nedlägg,:)

Föresten vad hade du innan? å va bytte du till?
Jag hade Bridgestone Battlax BT010, samma typ som kom på den original, och bytte till BT1014. Jag har bara kört en 50 mil på det och har inte hunnit skaffa mig någon riktig uppfattning om det än. Det var jäkligt halt direkt när det var nytt men nu så är det lite lagomt ruggat hela vägen ut till kanten och verkar funka ok.

kan ju va ´för nytt däck´ vassa kanter lixsom.. kanske..:rolleyes: ger sig snart isåfall kanske..:gnissla

gör en ordentlig burnout :yoparty

Jag bytte från Dunlop till Metzeler och hela hojjen gungade som fan... Lite fjädringsinställning skulle löst problemet sägs det... Nu är jag tillbaks på Dunlop igen och hojjen beter sig som den ska... När mina D208/D209 racesulor är förbrukade blir det nog SuperCorsa däck eller Racetec... 190/60 antar jag som profil. 200 däck hade vart skoj o testa oxo ;)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard