Svagt tickande ljud

Är det denna nu då? : Manual CNC Timing Cam Chain Tensioner For Yamaha Street YZF 600 XVS 950 YZF 600

På denna sida: http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

Hur fungerar en manuell gentemot automatisk?

De står inte att den passar fzr 1992.
Men däremot på denna länk till ebay står de att den passar fzr600 92

http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

En manuell sträckare drar man in tills de tar i kedjeguiden och man drar åt bara med fingrarna. Man kan även justera in de sista med motor igång för man hör när rasslet upphör då man skruvar in sträckarbulten. En Tumregel är att spänna så lite som möjligt för att få tyst på rasslet.
 
Last edited:
De står inte att den passar fzr 1992.
Men däremot på denna länk till ebay står de att den passar fzr600 92

http://www.ebay.com/itm/Manual-CNC-...ash=item2effdf905f:g:XC0AAOSwuLZY3hMa&vxp=mtr

En manuell sträckare drar man in tills de tar i kedjeguiden och man drar åt bara med fingrarna. Man kan även justera in de sista med motor igång för man hör när rasslet upphör då man skruvar in sträckarbulten. En Tumregel är att spänna så lite som möjligt för att få tyst på rasslet.

För mig står det likadant. Också att jag köpt denna sak ;) Får hålla tummarna för att det blir rätt och att det löser sig med detta. 200 kr fraktfritt är inga pengar att tala om ändå och måste spännaren måste ändå bytas förr eller senare så.

Med hjälp av denna tråden så ska jag nog klara av det smärtfritt. Kollade fjädern iallafall och den var hel. Men nu vet jag hur jag kommer åt den iallafall när spännaren kommer.

Tack alla. Kommer någon på något annat som kan vara orsaken till tickande/knackandet så skriv gärna.

Är det allså dumt att åka med hojen om det nu skulle vara spännaren?
 
Jag läste vad du skrev Freddan. Det var ett informativt och långt inlägg. Synd att du tog bort det.
Iallafall, på min så hade jag bara en fjäder. Inget lager lixom. Börjar bli kallsvettig. Skruva bara bort mittersta skruven. Ligger lagret i min motor tror du?
 
Jag läste vad du skrev Freddan. Det var ett informativt och långt inlägg. Synd att du tog bort det.
Iallafall, på min så hade jag bara en fjäder. Inget lager lixom. Börjar bli kallsvettig. Skruva bara bort mittersta skruven. Ligger lagret i min motor tror du?

Din spännare har inget som kan lossna inne i motorn.
Ang om du törs köra så håller den nog typ 90% chans att den håller tills du får sträckaren.
Obs en manuell sträckare kan mörka att kedjan är slut för den kan man dra in hur långt som helst.
Ett tips när du får hem sträckaren ,,,borra ett hål genom yttre muttern så du kan dra igenom en ståltråd och låsa den extra säkert.
 
Last edited:
Jahaja. En uppdate. Spännade kom med posten i förrgår och nu sitter den på hojen. Vad fånig jag känner mig såhär i efterhand. Det var ju inget märkvärdigt det där.
Men! För det första. Tickandet försvann inte :/
Och för det andra. Hur hårt ska jag spänna egentligen? Jag har prövat med både löst och tight. Med handkraft då. Löst, så börja den ticktacka riktigt ordentligt, fast någon annanstans lät det som tror jag. Tight, så tror jag den börjar skramla sådär som den nog ska göra när spännaren ska bytas.

Sen när jag fick på tanken och skulle pröva spännaren, så har det uppstod en annan grej. Den vill lixom nu kväva sig själv när jag kör snabbt och första gången med gasen. Börjar jag varva så går den typ som den ska... tror jag.
 
Alla här talar om kamkedjan, men efter att ha lyssnat på din video är jag inte alls säker på att det är kamkedjan. Har du kollat så att det inte är något annat, t ex trasig tändhatt etc. Låter ju mer som ett överslag i mina öron.
 
Jag har verkligen jätte svårt för att hitta vart ljudet kommer ifrån. Hade underlättat om man kunde starta utan tank, luftfilter och förgasare :P
Hur skulle en trasig tändhatt orsaka ljudet tänker du? Vad menas med överslag?
 
Jag har verkligen jätte svårt för att hitta vart ljudet kommer ifrån. Hade underlättat om man kunde starta utan tank, luftfilter och förgasare :P
Hur skulle en trasig tändhatt orsaka ljudet tänker du? Vad menas med överslag?

Överslag är när gnistan hoppar från tändhatt eller tändkabel mot jord. Leta efter sprickor på tändhatt och kabel.
Om de nu inte är det så är vi tillbaka på endera kamkedja slut eller ventilspel för stort.
 
Grunden för min åsikt är att en dålig kamkedja borde rassla i stället för att ticka. Dessutom är inte tickandet synkront med motorvarvtalet, utan kommer lite intermittent.
 
Grunden för min åsikt är att en dålig kamkedja borde rassla i stället för att ticka. Dessutom är inte tickandet synkront med motorvarvtalet, utan kommer lite intermittent.

Överslag är en bra gissning vi får hoppas de bara va det. Men kamkedja slammer kan låta klick klick klick oregelbundet , kedjan slår såattsäga.
 
Om man inte justerat ventilerna så kan det ticka. På min tvåcylindriga hoj tickade det snabbare än i din video.
 
Innan du gör något annat dyrt, kolla att dina avgasrör är spända, avgaspuffar kan låta som det gör på filmen när det är en liten glipa.
Lycka till
 
Tack för alla svar och all hjälp. Jag har lagt detta på is och får bli ett vinterprojekt. Det första jag ska göra är att kolla ventil spelet. Och det får faktiskt verkstad göra tror jag. Så dags att spara pengar.
Har ett annat problem nu istället som jag startat en egen tråd för.

För övrigt. Min FZR gör bara ca 185 km/h. Det är litet dåligt eller? Inte för att det har något med ämnet göra. Men känner någon sig snäll och vill svara så uppskattas det :) Återkommer när något nytt händer på ticktack fronten.
 
Tack för alla svar och all hjälp. Jag har lagt detta på is och får bli ett vinterprojekt. Det första jag ska göra är att kolla ventil spelet. Och det får faktiskt verkstad göra tror jag. Så dags att spara pengar.
Har ett annat problem nu istället som jag startat en egen tråd för.

För övrigt. Min FZR gör bara ca 185 km/h. Det är litet dåligt eller? Inte för att det har något med ämnet göra. Men känner någon sig snäll och vill svara så uppskattas det :) Återkommer när något nytt händer på ticktack fronten.

Min 690 Duke R gjorde inte mer än ca.180 heller med orginal drevning. Fanns inte mer motor för att få upp den mer utan att greja lite. Känns som klassen 600cc ligger där runt orginal 180-220km/h?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top