Svagt rasslande kamkedja på honda cb 750 - Köpa den ändå?

Altin

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
CB 750
Jag funderar på att köpa en honda cb 750 -82, som mina första hoj. Den har gått 8000 mil. Dock rasslar kamkedjan lite enligt ägaren. Enligt han går det att köra hojen bra ändå, och är inte svårt att fixa om man skulle vilja det.

Jag undrar därför:

Är det verkligen lätt att fixa en kamkedja som rasslar lite, eller kan detta innebära stora bekymmer? Räcker det med att spänna kamkedjan? Och hur kostsamt är i så fall det?

Bör jag köpa hojen, om jag anser att den i övrigt är bra?

Hur mycket bör jag pruta på priset pga att kamkedjan rasslar lite? Utgångspriset ligger på 13.000 kr

Tack på förhand!

Hade det varit en lågmilare hade det inte varit nån större fara, då hade det nästan garanterat varit kamkedjesträckaren ("spänna kedjan"), vilket är en baggis.. Iom att de är en långmilare så Kan det vara kamkedjan som måste bytas, och då börjar vi prata några, eller ett antal tusenlappar

Utgå från de värsta. Jag har ingen aning om vad dom där cyklarna är värda, men lägg ett skambud och var beredd att skruva eller leta vidare är mitt tips ..

Ajdå, det där var alltså ingen baggis. Särskilt inte för mig, som inte är något pro på att mecka.

Får väl be han "spänna kedjan" först om jag ska köpa, kanske bara är det som är problemet. Annars dissar jag nog den här hojen.

Ajdå, det där var alltså ingen baggis. Särskilt inte för mig, som inte är något pro på att mecka.

Får väl be han "spänna kedjan" först om jag ska köpa, kanske bara är det som är problemet. Annars dissar jag nog den här hojen.

Precis! Hojen är ju spontant värd 3000:- till om den inte rasslar. Vet inte hur snorbilligt du får den dock.

Jag hade då inte betalat 13000kr för en hoj som hade missljud från motorn. Är ju trots allt bara en 750 vi pratar om. Nypriset på 80-talet var väl ungefär samma som han begär idag. Sen är det en av de allra vanligaste 80-tals hojarna i Sverige. Såldes ofantliga mängder av dom och Blocket formligen översköljs av annonser varje säsong.

Att byta kamkedjesträckare och spänna kamkedjan är relativt okomplicerat - om det nu är det som är problemet. Skulle det visa sig i efterhand att det inte är kamkedjan utan primärkedjan (mellan vevaxel och växellåda) eller något annat i motorn / toppen så blir det kostsammare.

Last edited:
Dom kan vara riktigt jobbiga att byta kedja på också, vev och kammar måste ur eftersom kedjan sitter mellan andra och tredje cylindern, mitt i motorn mao.

Finns kedjor med s.k. "masterlink" som man nitar ihop och slipper klyva motorn för att installera.

Men då är nackdelen istället att dom inte är lika starka, just på grund av sin "masterlink".

Jag funderar på att köpa en honda cb 750 -82, som mina första hoj. Den har gått 8000 mil. Dock rasslar kamkedjan lite enligt ägaren. Enligt han går det att köra hojen bra ändå, och är inte svårt att fixa om man skulle vilja det.

Jag undrar därför:

Är det verkligen lätt att fixa en kamkedja som rasslar lite, eller kan detta innebära stora bekymmer? Räcker det med att spänna kamkedjan? Och hur kostsamt är i så fall det?

Bör jag köpa hojen, om jag anser att den i övrigt är bra?

Hur mycket bör jag pruta på priset pga att kamkedjan rasslar lite? Utgångspriset ligger på 13.000 kr

Tack på förhand!

Även om han justerar/byter kamkedjespännaren och det blir tyst så kan kamkedjan vara slut och då kommer rasslandet tillbaka efter att du har kört en kort bit och då får du justera den om och om igen.

Om jag skulle vara du så skulle jag skita i att köpa en gammal 80-talare. De flesta av dessa hade redan som ny kass väghållning.

Försök att få tag i en 90-talare istället eller åtminstone en sen 80-talare.

Last edited:
Hur VET ägaren att det är precis kamkedjan som rasslar?
I dessa motorerfinns det en hel del saker som kan avge ett rasselljud.
Så jag utgår ifrån att ägaren egentligen inte VET utan antar att det är kamkedjerassel.

Kan man inte mecka själv så måste man ta reda på vad en genomgång av motor kostar, samt att vara berädd på kostnader för detta och nya delar.

Det betyder att det troligen handlar om att behöva klyva motorn för att konstatera att kamkedja ÄR sliten vilket på denna maskin görs genom att mäta längden ellan ett antal länkar.
Och det sitter 2 kamkedjor i denna motor. En mellan vevaxel och avgaskam, och en mellan avgaskam och insugskam.

En liten tanke, när man läser annonser på blocket på både bilar å hojar.
Så kan de stå en jävla massa bra saker om fordonet, för att längst ner stå de som är vesäntligt, VAD som är deffekt..
Å där kommer gissningsleken in med båda diagnos och vad som behöver göras.
Om ägaren tycker de är enkla fel, varför har dom då inte fixat de om de va skitsaker?
Som en klassiker, "AC behöver fyllas på" ... jo, kolla va de kostar att göra en felsökning vart läckaget är å att byta komponenter vaccumsuga å fylla på. Vem är så korkad att bara fylla på ett system som det varit läckage på...

Om ägaren tycker de är enkla fel, varför har dom då inte fixat de om de va skitsaker?
Som en klassiker, "AC behöver fyllas på" ... jo, kolla va de kostar att göra en felsökning vart läckaget är å att byta komponenter vaccumsuga å fylla på. Vem är så korkad att bara fylla på ett system som det varit läckage på...
Alternativt så har dom köpt rör/slangstumpen på skroten/ebay och bytt, sen när dom insåg hur mycket det kostar att fylla på så tappade dom sugen.

Alternativt så har dom köpt rör/slangstumpen på skroten/ebay och bytt, sen när dom insåg hur mycket det kostar att fylla på så tappade dom sugen.

Numera kan du köpa köldmediat på eBay också, men grejer för att fylla på själv. Enkelt och biligt.

/KentW

på en CB500 77:a så är kamkedjesträckaren supersmidig att justera. den sitter under förgasarna mitt på cylinderblocket. men om det är samma på en 750 av din årsmodell vet jag inte och sen varför har inte förra ägaren inte gjort det isf

På tal om blocket och AC på fordon

Man provtrycker systemet först. dock finns det många som tjänar easy money med att fylla på och sen dra för 500kr för många svensons har ingen aning hur saker o ting fungerar. eller göra det seriöst med provtryckning och fyllning för 1000kr

Min cb rasslade men bara på låga varv när den va kall. Testade spänna kedjan(skitenkelt) men det blev ingen skildnad. Körde så i nästan 2 år och den höll trots att den fick smaka rätt bra. Den passerade 10.000 mil i min ägo:) Innan jag sålde den provade jag att synka fuggarna, då försvann rasslet nästan helt.
Men betala inte 13 för en hoj som ev är slut!

hel del jobb för att byta kamkedja och jag hade definitivt gjort det om jag köpt den hojen. Köpte en cb 750 -83 som rasslar och det är definitivt kamkedjan. motorn måste ur och delas mitt itu så om du inte har erfarenhet av detta kan det vara lite jobbigt. Och lämna in det är det verkligen inte lönt då det kan kosta en del tusenlappar..det är för övrigt två stycken kedjor som byts..
har du verkligen otur är det kanske transmittionskedjan men den är ganska grov så brukar nog inte vara den ;)
pruta som fan och se det som fördel att du får skruva då du vet sen att den verkligen är ok att köra med:tummenupp
inte kul köra runt med en rasslande motor och sen en brusten kamkedja. :huvet

På tal om blocket och AC på fordon

Man provtrycker systemet först. dock finns det många som tjänar easy money med att fylla på och sen dra för 500kr för många svensons har ingen aning hur saker o ting fungerar. eller göra det seriöst med provtryckning och fyllning för 1000kr
Alla fordonsystem läcker, att "bara" fylla på är ibland just det.

Tack för bra feedback.

Precis som HBSS skrev om sin CB, så säger säljaren till denna hoj, att den också rasslar bara när den är kall. Det gick att fixa på din, genom att "synka fuggarna" säger du? Vad innebär det? Synka förgasarna?

Anledningen till att jag gillar just denna hoj är att den är omlackad till helsvart, vilket gör att den ser helt ok ut. Till skillnad från de flesta andra honda CB, många med grymt fula färger från tidigt 80-tal. Men det kanske är bäst om jag dissar den här hojen, om jag tolkar de flesta inläggen här rätt.

Hej Altin.
Precis som några skrivit ovan så är det inte helt ovanligt att det rasslar lite om dessa motorer, dels från kopplingen (lameller och lamellkorg) och också från kamkedjan.
Att justera/spänna kamkedjan tar för en icke kunnig/mekvan ca 10-15 minuter om denne följer manualen.

Kamkedjan spännes genom att:
1. Lossa generatorkåpan (höger främre kåpa - sett från hojens färdriktning.)
2. Lossa främre justerskruv och mutter som sitter fram på cylinderhuvudet
3. Snurra motorn medurs med hjälp av spärrhylsa på rotormuttern samtidigt som du drar åt låsmuttern för justerskruven
4.lossa bakre juster skruv och låsmuttern som du finner på cylinder huvudets baksida och dra åt låsmuttern samtidigt som motorn roteras enl. Ovan.

Sen är det klart.
Självklart behöver du en riktig beskrivning om hur du skall göra, men detta beskriver ändå enkelheten i hur du gör det..

Skicka mig gärna ett mail så kan jag skicka över en pdf som beskriver detta för dig, så kan du om du är riktigt sugen på denna hoj ta med dig beskrivningen, samt en mer mekvan person när du tittar på hojen och kanske insistera på att få justera kamkedjan på plats för att säkerställa att det inte är något annat som rasslar.

Jag hade duktigt rassel i min på olika varvtal tills jag igår genomförde denna manöver och allt motorrassel försvann.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul