Svagheter Fireblade t.o.m -99

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Hej alla! Jag läser in mig på Fireblade just nu, och har ju hittat en del i ämnt, minst sagt! :hihi
Det jag nu vill veta, och inget bidrag är för litet! Är: "Vilka generalla svagheter" har Firebladen?

(ok ok...att den saknar 100cc osv kan vi lämna därhän...) Men EN grej jag hittat; Laddregulatorn ex.vis, är det etta eller nolla på den? D.v.s funkar/funkar inte, elle rär det ide´att ta av bakkuts och kolla om kontakten har börjat smälta?

Ja såna grejer typ.
Årsmodellsberoende svagheter, om några?
Vilka årsmodeller att undvika, om några?

Mycket tacksam om ni kan komma med lite erfarenheter! :tummenupp
Bidrag premieras med en timme i min privata "biktstol" d.v.s garaget! :hihi

Tack Tiger! Det var det jag misstänkte.
Hur löste du det? Ny regulator bara, och sedan: voila?

R90s: Det är ABSOLUT inget fel på SOHC och rostfri skiva! :lol
Men... man kan ju kombinera det bästa från flera världar. Ett komplett hojstall bör ju innehålla EN hoj ur varje genre´!

Övriga: är detta verkligen ALLT som kan strula på en Blade?
Mkt bra isf.
Om inte: Skriv! :7peta

*lyfter på hatten*

Dom e ganska skottsäkra.......... kan inte komma på att jag haft nå problem alls på dom två jag ägt..... men som sagt den saknar ca 15 hk :) annars e det en kanon hoj.

Nää det är inte mycket problem med dem. Trottlarna kunde rassla lite i fuggarna på 97-.

Firren fick större uppdateringar:
1992 :)
1996
2000
2002
2004
2006?

Mindre vartannat år, däremellan mest dekaler.

/Fredde

Najs info Fredde och Palo.
Palo: Jag "tror" nog jag kan "hitta" de där 15 pållarna, så fort mitt slipstift hittar in i toppen... :hihi

Ingen som bytt kammar till lite hetare? Vilka fabrikat och tider/lyft funkar?

Web cams har jag ett par ligger till mina gamla trotjänare, och även en Megacycle, dessa har iaf haft bra mekanisk kvalite´och uppvisar ingen pitting eller annat slitage.
Men vad köper folk till en blejd?

Gasarna misstänker jag räcker en stund bara man jettar upp dem? Eller är rediga CR ett måste?

Det var väl en stor uppdatering 1998 med en hel del förändringar framförallt helt nytt kåpset men även en del förbättringar när det gäller väghållning o annat. 2hk mer i motorn men det är ju väldigt lite. Mitt råd köp 1998 eller 1999 som är lika förutom färgsättning. Firebladen anses väl vara en av de driftsäkraste sporthojar som finns. De har plågats grymt genom åren då de flesta som gillade åka fort o bakhjul skulle ha en sån på 90 talet. Men de håller man hör otroligt sällan att nån har problem så det är bara o köpa. Om det är nåt så kan det vara 2 ans växel som strular pga. av bakhjulsåkande.

Svagheterna är väl 2ans växel om den är lekt med.
Laddningen har jag inte haft något bekymmer med alls.
Kåpan fram kan gå rakt av om det åkts bakhjul och misslykats med landningen så den slår ner hårt!

Annars så framhjulet som man kan byta ut mot ett 17 tum för att lättare få tag i däck...
Tyckte min blev lite säkrare i kurvorna när jag åkte 17 tum Blackbird hjul fram.

Motorn går att byta ut mot en Blackbird...Det är skoj! :hihi

Kamikaze kid skrev:
Svagheterna är väl 2ans växel om den är lekt med.
Laddningen har jag inte haft något bekymmer med alls.
Kåpan fram kan gå rakt av om det åkts bakhjul och misslykats med landningen så den slår ner hårt!

Annars så framhjulet som man kan byta ut mot ett 17 tum för att lättare få tag i däck...
Tyckte min blev lite säkrare i kurvorna när jag åkte 17 tum Blackbird hjul fram.

Motorn går att byta ut mot en Blackbird...Det är skoj! :hihi

Allright, passar alltså XX-motorn...

Passar den rakt i eller vet du hur omfattande modifieringarna är?

No1 körde ju 360hk när han gjorde Guiness rekordet med sin XX, hade varit skit coolt i en Blade...

Jag och tjejen var med vår blade till hudiksvall i helgen. När vi kom fram i frdags upptäckte vi att det luktade fan om hojen.. Det visade sig att bateriet smält.. Såg ut som en ballong typ.. Åkte till lokala mc handlaren och skulle köpa nytt batteri.. kollade då laddningen.. den laddade 17volt på tomgång :va Något är riktigt fel.. Hojen funkar fint förövrigt förutom att man inte kan starta den med starten utan får knuffa igång. Är det här vanligt problem? Var sitter problemet isf.. någon som vet?

Faster skrev:
Allright, passar alltså XX-motorn...

Passar den rakt i eller vet du hur omfattande modifieringarna är?

No1 körde ju 360hk när han gjorde Guiness rekordet med sin XX, hade varit skit coolt i en Blade...

Den passar inte rakt i!
Men med lite modefiering så går det.
Toppen är lite för bred för att få plats i ramen men det går att ordna!

Bilder finns i bildgalleriet om du söker på mitt nick där!

Japp jag ska bygga en till med 400 pållar i! :banana
Den jag har nu är bara på 170-180 på slagen nånting (Inte bänkad ännu)

Master_ skrev:
Jag och tjejen var med vår blade till hudiksvall i helgen. När vi kom fram i frdags upptäckte vi att det luktade fan om hojen.. Det visade sig att bateriet smält.. Såg ut som en ballong typ.. Åkte till lokala mc handlaren och skulle köpa nytt batteri.. kollade då laddningen.. den laddade 17volt på tomgång :va Något är riktigt fel.. Hojen funkar fint förövrigt förutom att man inte kan starta den med starten utan får knuffa igång. Är det här vanligt problem? Var sitter problemet isf.. någon som vet?

Laddregulatorn....
Byt den annars eldar du upp ett batteri till!

Lägg elektronik pasta på baksidan för att få bättre kontakt och kylning!

Tack Tiger, Kid och alla andra!

Jo jag har förstått att det är kylningen av den som spökar.

Leda in kylluft på ett bättre sätt?
Flytta den?

Och JA! Äntligen EN som uttalar det magiska ordet: ALUMINIUM pasta!

Bosse bildoktorn har förstört en hel nation genom sit förkopprade pastasnack!
Koparpasta på en båge, där företrädesvis alu härskar bildar galvaniska strömmar.
Gängor ryker i motorblock och alu korroderar styggt. :brinnerup
Alupastan har annars kopparpastans ALLA goda egenskaper + att den är snäll.

Koppar är ju en relativt ädel metall oc ligger högt i den elektrokemiska spänningsserien medan alu är bland det oädlaste som finns.

Minnesregel: Ädlare äter oädlare.

Se offeranoder i zink på båtar t.ex.
Kanske läge för en tråd?

Master_ skrev:
Kolla sladdarna till regulatorn .Mina sladdar hade smält +regulatorn.KÖR inte fören du fixat det :)

blueblade skrev:
Kolla sladdarna till regulatorn .Mina sladdar hade smält +regulatorn.KÖR inte fören du fixat det :)

Var tvungen att ta oss hem 34mil.. hoppas inget blev mer skadat. I morron ska den till mitt garage för genomgång av kablage mm.. ska jaga efter nytt laddreg också. Tack för tipsen.. :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Hej alla! Jag läser in mig på Fireblade just nu, och har ju hittat en del i ämnt, minst sagt! :hihi
Det jag nu vill veta, och inget bidrag är för litet! Är: "Vilka generalla svagheter" har Firebladen?

(ok ok...att den saknar 100cc osv kan vi lämna därhän...) Men EN grej jag hittat; Laddregulatorn ex.vis, är det etta eller nolla på den? D.v.s funkar/funkar inte, elle rär det ide´att ta av bakkuts och kolla om kontakten har börjat smälta?

Ja såna grejer typ.
Årsmodellsberoende svagheter, om några?
Vilka årsmodeller att undvika, om några?

Mycket tacksam om ni kan komma med lite erfarenheter! :tummenupp
Bidrag premieras med en timme i min privata "biktstol" d.v.s garaget! :hihi
Om du går i köpes tankar så har polaren en -98 till salu, bara att höra av dig för mer info. Mvh LocDog

Master_ skrev:
Var tvungen att ta oss hem 34mil.. hoppas inget blev mer skadat. I morron ska den till mitt garage för genomgång av kablage mm.. ska jaga efter nytt laddreg också. Tack för tipsen.. :tummenupp
Hoppas att din generator klarat sig!
Mät upp spänning över batteriet efter byte regulator.

Master_ skrev:
Berätta hur det gick med den.Hoppas man var till nån nytta :tummenupp

Wiseguy skrev:
Hade lite problem med min laddregulator.
Bytte ut den mot en piratvariant med kylflänsar.

Läs mer här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1385428&postcount=5

Kan lungt rekomendera http://www.electrexworld.co.uk/ när det gäller regulatorer.
Snabb leverans från England med flyg.

Jepp, jag har kollat in deras övriga grejer tidigare, och de verkar seriösa. Deras hemsida förtjänar verkligen att bokmärkas!
F.ö köper jag de flesta delar från England numer m.a.a priset. Det tar MER tid för mig att handla på Lelles (4 mil enkel resa) inkl. slut i butiken, felleverans osv. David Silver har ALDRIG levererat fel eller restat nåt. Grejerna kommer i min brevlåda på två dar! feomenalt!

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...