Svagare halvljus när man varvar?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena!

Min Superduke har betett sig lite underligt senaste dagarna, något jag relaterat till ett halvtrött batteri.
Förra veckan så blev det väldigt många kortare sträckor och dessutom i minusgrader. När jag sedan skulle ut på en längre sväng så dog hojen ett par gånger och när jag skulle starta den igen så gick startmotorn väldigt segt och batterilampan lyste ett par sekunder.

Nåja, satte batteriet på laddning med en CTEK och provstartade den nu på lunchen. Hojen sparkade igång och batterilampan var endast tänd en halvsekund eller liknande.

Stängde av och startade igen, ingen batterilampa alls som lyser.

Jag upptäckte dock att när man "flärpar" till på gasen lite så blir halvljuset en aning aning svagare - inte direkt så att ljusbilden blir svagare men ändå så att du märker det om du kollar på lyktan eller fokuserar på ljusbilden.

Förmodligen så handlar allt detta om ett batteri som inom kort behöver bytas - men skulle det kunna vara något annat som jag bör ta i beräkningarna?

Beter sig ert halvljus på detta sätt?
Kan hojen verkligen dö pga ett batteri som inte är fräscht?
 
Sista frågan - det tror jag nog. Batteriet driver ju en hel del elektronik, som ju tömmer batteriet, men får samtidigt laddström från generatorn via regulatorn och likriktaren. Nåt i den kedjan som är dåligt så får man nog räkna med knas. Min åsikt är att du antingen köper nytt batteri och ser om det blir bättre, eller så mäter du batteri, regulator, generator och försöker hitta vad som är fel.
 
Bilar och motorcyklar har ett startbatteri.
Efter starten är det generator och laddningsregulator som (ska) svara för strömmen. Till belysning, insprutning osv.
Och till att ladda batteriet.
Ta och mät spänningen över batteriet med motorn igång. Vid normalt körvarvtal på motorn och ALL belysning tänd bör du ha mellan 14 och 15 Volt över batteriet.
Har du mindre än 13,5Volt så är
laddningsregulatorn kass
eller
generatorspolarna skadade, kortis tex
eller
så har du nån glappkontakt nånstans.
Mina 25 öre.
 
Last edited:
Ska mäta upp batteri och ladd i helgen så får vi se.
Känns ändå som att det är batteriet som spökar...
 
Hojen kan lägga av om batteriet är dåligt. En kompis ninja dog på låga varv och gick inte ens på tomgången utan startkablar när hans batteri sa upp sig.
Angående halvljuset har jag inga teorier tyvärr
 
Superduken är känslig för dåligt batteri.. Beställ från UK om du inte har bråttom, Yuasa eller liknande(biltema duger inte till Duken).

:tummenupp
 
Tänkte beställa ett Varta med samma specar (lite högre spec än Yuasa) inom Sverige faktiskt.. Ska bara mäta upp så den laddar som den ska sedan blir det en beställning!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top