Svag gnista på alla 4 cylindrar, går dåligt under 2000 varv.

erik.94

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 1988
Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet av mc som går dåligt på låga varv, och ser ut som att ha väldigt svag gnista, på alla 4 cylindrar. Så fort den kommer upp i varv över 2000 så går den perfekt. Electriskt tändsystem, med tvillingtängtändspolar. Goldwing 1977. Eftermonterad electrisk tändning, sitter brytarspetsar original. Någon som har någon idé?
 
Kolla förgaseriet kanske snarare än tändningen? Osynkade? Fel lågfartsblandning?
 
Spänningsfall på vägen till tändspolarna. Mät upp hur många volt de har med tändningen påslagen men motorn av.

Har de låg spänning finns det två vägar, den enklaste är att helt sonika rengöra alla kontakter i signalvägen samt samtliga jordpunkter och hoppas att det löser problemet åtminstone semipermanent. Den andra är att utöver detta även montera ett relä, låta nuvarande +kabel dra reläet och reläet med färsk kabel direkt från säkring driva tändspolarna.
 
Uhm. Givet att du har ett friskt och välladdat batteri då. Första saken att kolla. :)
 
om jag förstår rätt, så sitter det ett eftermonterat tändsystem hade ett sånt själv långt tillbaka ELFA sålde sådana.
man använder brytarspetsarna som givare till elektroniken och skickar en svag signal genom dom, efter ett tag blir det oxid på spetsarna eftersom det är en svag signal milli-volt. Men bara att dra fint våtslip-papper 400-600 .
med det systemet höjer man spänningen till tändspolen som ger bättre gnista
 
om jag förstår rätt, så sitter det ett eftermonterat tändsystem hade ett sånt själv långt tillbaka ELFA sålde sådana.
man använder brytarspetsarna som givare till elektroniken och skickar en svag signal genom dom, efter ett tag blir det oxid på spetsarna eftersom det är en svag signal milli-volt. Men bara att dra fint våtslip-papper 400-600 .
med det systemet höjer man spänningen till tändspolen som ger bättre gnista

Nix. Eller jo, har man brytarna kvar så kan de oxidera, men de är ju bara input till den elektroniska tändningen (alternativt, vilket faktiskt är vanligare, byter man brytararrangemanget mot en hallgivarenhet monterad på samma ställe och slopar ofta också den den mekaniska tändförställningsmekanismen). Ger de signal så matar den elektroniska boxen full spänning till spolarna ... via en gammal oxiderad kabelstam.

Just att det funkar fint över 2000 varv (när det börjar genereras spänning i laddsystemet på allvar och spänningen följaktligen stiger en bit) är ett tecken på att det är förluster.
 
Svag tändspänning resulterar i att den misständer när man gasar fullt.

Jag tror du behöver rengöra förgasarna.
 
Har nu börjat kolla närmare på tändsystemet och förstår alla komponenter utom en. Från början: Det sitter en hallgivarenhet istället för brytarspets, som skickar signal till en styrenhet. Från styrenheten går en kabel till varje tändspole (tvillingspolar). Men kablarna till spolarna sitter i varsin fördelning, så att tändsignalen även går till en liten avlång cylindrisk sak.´Det sitter alltså en liten cylindrisk sak paralelkopplad med signalerna till spolarna, med signal som går till ena spolen, även går till ena sidan av (cylindern). Och signal till spole nr 2, även går andra sidan av (cylindern). Vad kan detta vara?
 
Last edited:
Hej igen, nu har jag felsökt en hel del och har lite mer kött på benen om felet. Bytt stift så nu tycker jag att gnistan ser bra ut. Felet: Startar hur lätt som helst, och går "ganska bra över 2500 varv, fullt körbar men man kan höra små missar ibland, men varvar ordentligt och låter bra. Låter man varvet sjunka till 1500 så är det i princip omöjligt att hålla, den går riktigt dåligt, och stannar ganska direkt. Komp är ok. Gjort rent förgasarna och blåst ur munstyckena. Ingen skillnad. Nu kliar jag mej i huvudet ordentligt och det börjar bli bråttom, ska snart ut på långresa. Är det någon som känner igen felet eller kan tänka sig veta vad det är? Behöver verkligen hjälp tack på förhand !!
 
Kolla laddningen, har haft två haverier på laddregulator i år. Mät upp volten över batteripolerna i olika varvtal.
 
Okej ska kolla det, men tändningen ska väl fungera på fulladdat 12 volts batteri, även om generatorn inte skulle ladda ?
 
Funkar ett tag iaf! Kör man en stund med dålig laddning så kan tändboxen få lite vilken ström som helst och i värsta fall brinna. Inte säkert det är laddningen som spökar, men kolla för att utesluta iaf. :tummenupp
 
För mig låter det absolut som igensatta munstycken/kanaler för det som jag kallar tomgångsblandning men alla ungdomar kallar "lågfart". Rent betyder inte sprayat + renblåst utan RENT! Kräver ofta ultraljudstvätt med lämpligt lösningsmedel (Kalkosan eller ättika till exempel).
Ett alternativ är att tomgångsblandningen (förväxla inte med tomgångsvarvtal) är illa justerad.
Ovanstående två pryttlar påverkar upp till sisådär 1/3-gas, mest den första 1/4.
 
Kollat generatorn, den laddar. Jäg har gjort rent förgasarna i smådelstvätt, och blåst, kollat i alla munstycken och allt är rent. Motorn hade ju gått att hålla på tomgång på 3 cylindrar, så i sånt fall ska det varaq samma mystiska fel i minst 2 förgasare, efter nogrann rengörning, känns inte det orimligt? Förgasarna är "grundinställda" med 2 varv ut på tomgångsblandningskruven. Jag är mer inne på tändningen, håller på och kollar lite på ballast resistor och kondensor nu.
 
Jag har nu hittat vad jag tror är fel, mätte bara upp till 4 volt plusmatning till tändspolarna. Kom fram till att matningen gick genom en ballast transistor, mätte före och efter den, 12 volt innan och 4 volt efter. Måste vara fel i ballast transistorn? Någon som vet vad den är till för och hur mycket spänningen bör sjunka efter den? 4 volt känns för lite för att kunna bli bra gnista...
 
En gammal yamma jag mekat med hade en ballast transistor kopplat till tändningen, tror den skulle underlätta kallstarter på nåt vis. Ballar dom ur går dom att koppla bort.
 
tvillingtändspolar =hög/lågvarv... slipa rent med smärgelduk på spolarna samt i svänghjulet samt klacken för CDI... täta

Med vänlig hälsning
 
Jag frågar dej embargo som pratade om detta tidigare: Jag har bara 4 volt till spolarna, kopplar jag bort ballast resistorn så att jag har 12 volt, så går hojen bra. Men frågan är om det är dumt att koppla förbi eftersom det sitter där original, eftersom spolarna då kommer få 14 volt när motorn går.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top