SV650S som håller konstant varv vid gaspådrag

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
SV650S som inte vill varva upp

Har ett ganska irriterande problem med hojen (Suzuki SV650S, -99, >4000 mil). Hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig!

När jag har kört en stund på konstant varvtal och sedan ger mer gas ökar inte motorns varvtal. Det händer uppenbarligen grejer när jag vrider om gashandtaget, och det låter ungefär som när man pressar en motorsvag bil i en brant uppförsbacke (eller kör med bromsarna i). Det låter som att motorn försöker öka varvtalet, men det är något som bromsar den. Släpper jag gasen nån sekund och sedan ger gas brukar problemet oftast försvinna för stunden. Det händer väl cirkus en gång i timmen vid normal stadskörning, oavsett om den är kall eller varm. Fenomenet har dykt upp oftare på senare tid.

Jag har inte pulat med motorn, och det här problemet har uppstått som en blixt från klar himmel (i princip, hojen har ju gått över 4000 mil så...)

Vad kan vara fel? Nåt vajsing med vxl-lådan? Tycker det oftast inträffar på tvåans växel, men jag är inte helt säker...
 
Last edited:
Jag tycker att det låter som förgasarhäng. Pröva att rengöra förgasaren så kan det kanske lösa sig...
/
R
 
Vet inte om det e så vanligt på moderna hojar, men om du inte har vaakumförgasare eller insprutning (vet ej hur det ligger till med sv) finns ju alltid möjligheten att du "gasar ihjäl motorn" dvs för mkt gas för snabbt, vilket leder till motorn låter konstigt (tänder inte) och sackar in.

hoppas det löser sig
 
Har du bränslefilter på den? I så fall kan det vara det som är igensatt, det kan ha kommit smuts i tanken som ganska snabbt har kletat igen filtret.

Eller luftfiltret som behöver göras rent!
 
Hoztic skrev:
Har du bränslefilter på den? I så fall kan det vara det som är igensatt, det kan ha kommit smuts i tanken som ganska snabbt har kletat igen filtret.

Eller luftfiltret som behöver göras rent!
Luftfiltret är ganska nytt så det tror jag inte är igensatt, men ska definitivt kolla upp status på bränslefiltret.

Ratus skrev:
Jag tycker att det låter som förgasarhäng. Pröva att rengöra förgasaren så kan det kanske lösa sig...
/
R
I värsta fall får jag plocka ner fuggarna och kolla hur det ser ut däri. Kanske är dags att rengöra dessa ändå.
 
Hade likartade problem på min gamla 400a och det var, precis som någon tidigare nämnt, bränsleflöde. Kolla filter och
ev kran.

Kan självklart vara andra saker men kanppast växellådan (sådana problem brukar inte vara avhängiga av gaspådrag)

Lycka till och posta gärna om du gör fler observationer för att underlätta felsökning!
 
pjohan skrev:
Hade likartade problem på min gamla 400a och det var, precis som någon tidigare nämnt, bränsleflöde. Kolla filter och
ev kran.

Kan självklart vara andra saker men kanppast växellådan (sådana problem brukar inte vara avhängiga av gaspådrag)

Lycka till och posta gärna om du gör fler observationer för att underlätta felsökning!
Kan det vara relaterat till det slip-on som sitter på? Nu har jag verkligen tummen mitt i handen, men jag tror att hojen är originalbestyckad (?) och därmed får för lite soppa...? För visst brukar man gå upp i munstyckstorlek när man sätter dit ett slip-on?

Klanka inte ner på mig om jag blandar ihop begreppen :)
 
Neb Jones skrev:
Kan det vara relaterat till det slip-on som sitter på? Nu har jag verkligen tummen mitt i handen, men jag tror att hojen är originalbestyckad (?) och därmed får för lite soppa...? För visst brukar man gå upp i munstyckstorlek när man sätter dit ett slip-on?

Klanka inte ner på mig om jag blandar ihop begreppen :)

nja de e nog inte de som gör de men visst e de bra o gå upp lite i storlek...fixa det mens du ändå håller på o leta o leka :tummenupp
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top