SV650S som håller konstant varv vid gaspådrag

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
SV650S som inte vill varva upp

Har ett ganska irriterande problem med hojen (Suzuki SV650S, -99, >4000 mil). Hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig!

När jag har kört en stund på konstant varvtal och sedan ger mer gas ökar inte motorns varvtal. Det händer uppenbarligen grejer när jag vrider om gashandtaget, och det låter ungefär som när man pressar en motorsvag bil i en brant uppförsbacke (eller kör med bromsarna i). Det låter som att motorn försöker öka varvtalet, men det är något som bromsar den. Släpper jag gasen nån sekund och sedan ger gas brukar problemet oftast försvinna för stunden. Det händer väl cirkus en gång i timmen vid normal stadskörning, oavsett om den är kall eller varm. Fenomenet har dykt upp oftare på senare tid.

Jag har inte pulat med motorn, och det här problemet har uppstått som en blixt från klar himmel (i princip, hojen har ju gått över 4000 mil så...)

Vad kan vara fel? Nåt vajsing med vxl-lådan? Tycker det oftast inträffar på tvåans växel, men jag är inte helt säker...

Last edited:
Jag tycker att det låter som förgasarhäng. Pröva att rengöra förgasaren så kan det kanske lösa sig...
/
R

Vet inte om det e så vanligt på moderna hojar, men om du inte har vaakumförgasare eller insprutning (vet ej hur det ligger till med sv) finns ju alltid möjligheten att du "gasar ihjäl motorn" dvs för mkt gas för snabbt, vilket leder till motorn låter konstigt (tänder inte) och sackar in.

hoppas det löser sig

Har du bränslefilter på den? I så fall kan det vara det som är igensatt, det kan ha kommit smuts i tanken som ganska snabbt har kletat igen filtret.

Eller luftfiltret som behöver göras rent!

Hoztic skrev:
Har du bränslefilter på den? I så fall kan det vara det som är igensatt, det kan ha kommit smuts i tanken som ganska snabbt har kletat igen filtret.

Eller luftfiltret som behöver göras rent!
Luftfiltret är ganska nytt så det tror jag inte är igensatt, men ska definitivt kolla upp status på bränslefiltret.

Ratus skrev:
Jag tycker att det låter som förgasarhäng. Pröva att rengöra förgasaren så kan det kanske lösa sig...
/
R
I värsta fall får jag plocka ner fuggarna och kolla hur det ser ut däri. Kanske är dags att rengöra dessa ändå.

Hade likartade problem på min gamla 400a och det var, precis som någon tidigare nämnt, bränsleflöde. Kolla filter och
ev kran.

Kan självklart vara andra saker men kanppast växellådan (sådana problem brukar inte vara avhängiga av gaspådrag)

Lycka till och posta gärna om du gör fler observationer för att underlätta felsökning!

pjohan skrev:
Hade likartade problem på min gamla 400a och det var, precis som någon tidigare nämnt, bränsleflöde. Kolla filter och
ev kran.

Kan självklart vara andra saker men kanppast växellådan (sådana problem brukar inte vara avhängiga av gaspådrag)

Lycka till och posta gärna om du gör fler observationer för att underlätta felsökning!
Kan det vara relaterat till det slip-on som sitter på? Nu har jag verkligen tummen mitt i handen, men jag tror att hojen är originalbestyckad (?) och därmed får för lite soppa...? För visst brukar man gå upp i munstyckstorlek när man sätter dit ett slip-on?

Klanka inte ner på mig om jag blandar ihop begreppen :)

Neb Jones skrev:
Kan det vara relaterat till det slip-on som sitter på? Nu har jag verkligen tummen mitt i handen, men jag tror att hojen är originalbestyckad (?) och därmed får för lite soppa...? För visst brukar man gå upp i munstyckstorlek när man sätter dit ett slip-on?

Klanka inte ner på mig om jag blandar ihop begreppen :)

nja de e nog inte de som gör de men visst e de bra o gå upp lite i storlek...fixa det mens du ändå håller på o leta o leka :tummenupp

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back