SV650S eller FZ6-S

Aljon

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Hoj
Kawasaki Ninja xz6r -99
Hej!

Står inför valet av att köpa min första MC. Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter utav dessa cyklar. Jag står och velar inför en SV650S 2004:a med helkåpan (V-twin), eller en Yamaha FZ6-S 2007a. Ej provkört dessa bågar.

Suzukin har dessutom gått 5100 mil jämfört med FZ6:an som gått endast 450 mil. Spelar det stor roll?

Fz6, men testa båda innan du köper för att kolla hur det känns.

Men om fz6an har ABS så hade jag hellre tagit den.

SV650 har jag prutat ner till 29900 vilket jag fortfarande är lite "saftigt" mot vad andra på blocket ligger ute med och då även med lägre miltal. Det är alltså denna: http://northbike.se/mcvisning/?carId=rv8h87sg . Säljaren visste ingenting om serviceboken på den hojen heller.

FZ6an är en privat som säljer, och vill ha 34000 (4 lappar mer än SV:n). Ej ABS. Lägre miltal och tycker faktiskt att den verkar mycket roligare.

Gillar dock SV650-ins utseende bättre, men utseende är inte allt.

35000 för en 04:ans SV med över 5000 mil på mätaren är för dyrt. Punkt.

Provkör bägge och se vilken du gillar bäst. Gärna med kort tid mellan så du kommer ihåg skillnaderna.

Alltså ~samma pengar. Diffar 5000 mil och tre år nyare hoj på det. Och du funderar på det? :fyllisar

Skall du den som 35 kw eller fulleffekt??

En sak att fundera på är om du skall lägga till 10 kkr och köpa en abs hoj. T.ex er 6 ,fz6 s2. Vissa bolag ger försäkringsrabatt på abs mc. Om några år är det nästan ingen som vill ha en instegshoj utan abs när priserna på dessa har sjunkit ytterligare.

Last edited:
35000 för en 04:ans SV med över 5000 mil på mätaren är för dyrt. Punkt.

Provkör bägge och se vilken du gillar bäst. Gärna med kort tid mellan så du kommer ihåg skillnaderna.
Jag får den för 29900 men tycker fortfarande att det är saftigt.

Skall du den som 35 kw eller fulleffekt??

En sak att fundera på är om du skall lägga till 10 kkr och köpa en abs hoj. T.ex er 6 ,fz6 s2. Vissa bolag ger försäkringsrabatt på abs mc. Om några år är det nästan ingen som vill ha en instegshoj utan abs när priserna på dessa har sjunkit ytterligare.
Fulleffekt. Har dock inte råd att lägga 10k till, min budget var 30k, men tyckte att FZ6:an verkade såpass intressant att det kan vara värt att slänga in 4k extra. Enda "nackdelen" med Yamahan är att den har orginaldämparna, den är nästintill tyst som en mus.

Tack boys, verkar som att det blir att kolla in FZ6:an före SV:en i alla fall :tummenupp

Jag sålde en Fz6a årsm 2006 med ABS för ca 2 år sedan för 33000kr med ca 1000mil på mätaren.
Du kan säkert hitta en Fz6a med ABS om du letar lite och ej har super bråttom.
Fz6an börjar låta lite vid de högre varvtalen.

Slår ett slag för FZ6, dock har jag naken. haft i 2 säsonger och jag gillar motorkaraktären starkt! räcker för att skrämmas lite i alla fall :) har varit väldigt problem fri utöver "vanligt" slitage, slukar 0.5l/mil eller under beroende på hur snällt man kör. dock aldrig över 0.5 om man kör hyffsat inom lagens gränser med en hel del acc. :hej

Kör man hoj för nöjes skull, så struntar man blankt i bensinkostnaden. Pendlar man så tänker man kanske annorlunda. Sätt genast fart o handla Yamahan......Blir bäst så:tummenupp. Suzuki kan du köra i graven. Ska du tvunget ha en V twin så köper du en Ducati.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...