SV650N till fighter

Idag fick jag hjälp av farsan med att byta ut ljuddämparen.

Först polerade vi upp rören lite. Sedan sågade vi av anslutningsröret till orginaldämparen och pusslade ihop med den nya i kolfiber. Satte ihop med en tillfällig klämma, ska köpa en snyggare å mindre klämma sen. Blev förjävla gutt ljud i. Gjorde ett försök att filma för att få ljudupptagningen, men det blev lite sådär. Fast man hör ju hur de mullrar bra mycket roligare än vad orginalet gör.

Det finns även 6 bilder och en film på www.svfighter.blogg. se
För dom orkar jag banne mig inte kopiera :dricka

Håll dig till denna tråd och lugna dig med externa länkar hela tiden (läs tidigare inlägg).
Annars kommer pappa moderator och editera..

Är det förresten någon som gjort någon liknande lackering förut och kan ge mig en grov uppskattning på vad det kommer att gå på?

Snart dags att beställa hem nya dekaler också. Blir nog bara 2 st "Suzuki-S" att sätta på varsin sida tanken. Alltså inte hela namnet utan bara S:et och inget 650 dekal baktill. Är det typ dekaltrim.se som gäller då eller? Fan 36 kr i frakt känns ju sådär för två klisterlappar om man nu ska vara smålänning här..

Ingen som lackat om sin hojj innan eller?

Priser på lack skiljer ngt enormt. En firma kan ta 2000:- för att blåsa en framstänka, en annan 700:- osv. Dessutom kan jag tänka mig att du helst vill ha delarna lackade av ngn i närheten av Oskarshamn. Jag skulle ringa runt till lackerare samt kanske här fråga om ngn känner till vilka lackfirmor som är bra resp dåliga i oskarshamstrakten. Kanske finns det även ngt oskarshamnsforum här där man kan fråga. Har du riktig tur kanske det tom finns någon lackare som är reggad här.

Ingen som lackat om sin hojj innan eller?

Lackade om en tidigare hoj till snarlik färg dessutom, det var i samband med en vurpa så lackning av framskärm samt riktning och lackning av tank gick på 3000kr. Du borde klara dig undan med alla de delarna du behöver lacka för samma summa tycker jag.

Låter riktigt bra. Mailade en lackfirma förra veckan men har inte fått något svar. Tänkte det var bättre med mail än telefon för att kunna visa bilder och så, med tanke på bucklan jag har i tanken. Ska skriva i oskarshamnstråden, som dock verkar vara rätt passiv..

Låter riktigt bra. Mailade en lackfirma förra veckan men har inte fått något svar. Tänkte det var bättre med mail än telefon för att kunna visa bilder och så, med tanke på bucklan jag har i tanken. Ska skriva i oskarshamnstråden, som dock verkar vara rätt passiv..

Kan nog vara snabbast att ringa, sedan följa upp med mail om de vill se bilder. Ett mail kan ju ligga och ruttna i deras spambox i veckor medan man går hemma och väntar på svar. Vet jag...

Yes. Nu är det dags för lite update. Har bland annat gjort ett kedjeskydd i alu som ska lackas. (klarlack).
b6_84721324.jpg

Sen byggt cutsen. Den ska finslipas lite och sedan plastas.
b5_84721438.jpg

Mer info och bilder finns på den externa bloggen och länken till den hittas i tidigare inlägg.

Snyggt kedjeskydd! :tummenupp

Har du några fler bilder på kutsen? Den ser inte ut att gå i linje med bakdelen, det ser ut som sadeln gör original, men lite svårt att se på bilderna! Det är ju snyggt som det knappt blir någon skarv!

Har inga mer bilder just nu. Bara den extra som är i bloggen (extern länk) men jag tror inte de blir nån skarv när vi plastat å grejat.

Yes. Nu är det dags för lite update. Har bland annat gjort ett kedjeskydd i alu som ska lackas. (klarlack).
b6_84721324.jpg

Sen byggt cutsen. Den ska finslipas lite och sedan plastas.
b5_84721438.jpg

Mer info och bilder finns på den externa bloggen och länken till den hittas i tidigare inlägg.

Tjusigt kedjeskydd. Om du vill kan du ju ta upp lätthål i sidan, så gjorde jag. Pelarborr och hålsåg är bra då. Men på din lite modernare hoj så ser det ju inte fel ut även utan lätthål.

attachment.php

Riktigt snyggt faktiskt! Men jag tror jag har det som det är :) Sätter nog en "SV650-dekal" på kedjeskyddet

Snyggt kedjeskydd! :tummenupp

Har du några fler bilder på kutsen? Den ser inte ut att gå i linje med bakdelen, det ser ut som sadeln gör original, men lite svårt att se på bilderna! Det är ju snyggt som det knappt blir någon skarv!

Har fixat lite fler bilder. Säg gärna vad ni tycker.

b8_84870553.jpg

b9_84870569.jpg

b10_84870583.jpg

Har fixat lite fler bilder. Säg gärna vad ni tycker.

Det jag tycker är viktigt vid bakdelar (inte missuppfatta nu :ajjabajja)är att linjerna "turar" som vi skeppbyggnadsingenjörer säger. Dvs att alla linjer har en harmonisk krökning. Ett sätt att kolla/uppnå detta är att syfta med blicken. Ett annan hjälpmedel är att använda ett ri. Det är ett hjälpmedel man använder när man gör linjeritningar på fartygsskrov. Ett ri är bara en böjlig "linjal". Du kan tex ta några svetstrådar eller tunna trälister från modellbutik som rin och spänna/böja/tejpa fast över kutsens tongivande linjer och sedan framåt. Då kan du extrapolera fram en harmonisk krökning som utgår från den befintliga kutsen.

När du slipa fram formerna på ditt "lock" är det bra att använda en lång sk has. Kan tillverkas av en lång rektangulär bit sviktande plyfa som med en klots att hålla i i varje ände, på undersidan limmar man fast slippapper.
En kort slipklots modell korkbit kan gå men det är då ännu viktigare att slipa i kryss över ytan.
Det sämsta är att hålla slippapperet i handen, då blir ytan definitivt kullrig.

Last edited:
Jag håller med jörgen! Försök få alla linjer att följa varandra, Du ser ju på Moas hur vi gjorde.

Har du gjort något åt framgaffeln? Den är ju rätt såsig original.

Sen är det inte så jävla lätt.
På Moas har ni ju hela bakdelen i ett stycke. Jag har ju gjort om en sadel till en mer cuts. Så ja fortfarande kan låsa upp förvaringsutrymmet och komma åt det. Blir en skarv då, svårt att undgå.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing