Sv650 Packboxproblem

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Har haft lite strul med mina packboxar på Svn. Har inte kört onödigt hårt på nåt sätt och tycker inte dom ska gå sönder så fort som dom gör/gjort. I vilket fall som helst så beställde jag nya packboxar förra året enligt Duells specifikationer som säger följande: 43x55x9.5/10.5
Detta ska då innebära gaffeldiameter på 43mm!:tummenupp
Fick mina packboxar och lämnade jobbet till en snubbe som skulle göra det. Han ringde rätt snabbt och sa att packboxarna inte passade. Dom hade trillat rakt ner i undre gaffelhalvorna när han tänkte lägga dom på plats. Erfaren mekare som han är så sket han i vad som stod i Duells listor för Sv650 99-02 och tog istället fram skjutmåttet. Resultatet blev nya packboxar med måtten: 41x53x10,5. Passade klockrent.

Hur som helst så har dom gått sönder igen, 100 mil senare. Så min fråga här på mekforumet är om nån annan har upplevt samma problem med sin SV eller om nån här vet vad Suzuki själva uppger för mått på packboxarna? Alla mekaniker jag pratat med går in i datorn och hänvisar till Duells lista som uppenbarligen har fel dimensioner på packboxarna till SVn, åtminstone till min! :va

Hittar inte dimensionerna i mekhandboken heller tyvärr. Däremot hittar jag mängden olja. Så om det bara är fel i listorna från de som säljer packboxar så ska jag väl kunna lita på min mekhandbok antar jag?

Tacksam för packboxinfo!

Last edited:
Det är inte så att du har stenskott på gaffelbenet så packboxen inte kan täta ordentligt?

Det är inte så att du har stenskott på gaffelbenet så packboxen inte kan täta ordentligt?

Nja de tror jag inte, gaffelbenen ser fina och blanka ut, inga repor eller nåt sånt. Kollade på en annan sida som är ganska bra när det gäller specifikationer på hojar, http://www.motorcyclespecs.co.za/

Dom rackarna har skrivit ut 41mm som dim på gaffeln. Återförsäljarna av reservdelar verkar ha fel i listorna börjar jag inse nu när jag har letat runt lite mer.

Nu har jag ju en misstanke om var packboxen gick sönder under körning, men jag tycker själv att man inte ska spräcka en packbox vid ett genomslag pga grop i vägen.... Det borde dom orka med tycker jag. Om man nu konstant dunkar ner framdäcket backen och kör vårdslöst så kan jag förstå om man till slut knäcker boxarna.

Men tack för tipset i alla fall. Ska ta mig en närmare titt när jag tar isär och byter boxarna.

Du ska ha:
2st 51153-14F00
2st 51173-14F00

Sen rätt mängd olja o kolla benen en gång till.
Kör du mycket bakhjul med hårda nedslag?

Med tanke på hojen tror jag inte det är så mycket bakhjul.... Tjejen min har en sån och det är svårt att köra på bakhjulet, saknas lite kraft tycker jag. Men det är en orsak till läckande packboxar iaf!

Tejpade han gaffelbenen när han trädde på packboxarna då? Annars är det lätt hänt att man skadar packboxarna när man monterar dem.

Japp, ingen bakhjulshoj direkt, men det går dock om man vill, både med koppling och med gasrulle. Men som sagt, det är inget kraftpaket mellan bena direkt. Ska den upp på rullen är det ettans växel och exakt rätt varvtal så kommer den snällt. Tvåan är uteslutet. Med kopplingssprätt är de inga problem alls på ettans växel. Då e man snabbt på bakhjulet. Självklart har jag aldrig provat, har bara hört talas om detta... :tummenupp Skämt åsido, självklart har man provat men den är inte gjord för det, det märkte man första gångerna man testade. Men för att mysa på lite på kurviga vägar duger den bra. För mig var de lite av en återfallshoj. Skulle ju inte ha nån hoj trodde jag ett tag. Men den var till rätt pris, skick och mil så jag var tvungen köpa den. Hur man nu kan vara tvungen köpa nåt. Men fruar och flickvänner har många måsten vad gäller att köpa andra saker så va fan.:tungan

Jaja, nu är boxarna bytta och jag känner direkt att det faktiskt är skillnad på när jag fick tillbaka gaffelbena från firma sist. Fick hjälp av tjejens brorsa som e en rackare på att meka. Vi tejpade och gjorde enligt konstens alla regler. Blev kanonbra. Vad han på firman gjorde för fel vet jag inte, han kanske skadade packboxen vid montering, eller fel olja. Vet ej. Men som sagt, det är stor skillnad på hur den känns nu och sist det blev bytt. Nu sitter det nya packboxar och absolut rätt mängd olja och garanterat rätt sort.

Så nu ska de nog inte vara nåra problem på ganska många mil.

Tack för alla tips och svar i alla fall!:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back