Sv650 och Sv1000

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Blir till 90% att jag skaffar mig en SV (K3) efter årskiftet. Grymt snygg och med ombyggnation till helkåpa och enkelsits... *myser* :tummenupp

Jag har letat och har inte hittat prestanda siffror för de båda modellerna. Någon som har de och varför bör jag välja en 650 istället för en 1000 eller tvärtom?

Eller är hojen ej att rekommendera?

P.s Har sökt och ber om ursäkt ifall detta är en fråga ni spyr galla över :gnissla

ha det gott

olofma skrev:
2620557 Blir till 90% att jag skaffar mig en SV (K3) efter årskiftet. Grymt snygg och med ombyggnation till helkåpa och enkelsits... *myser* :tummenupp

Jag har letat och har inte hittat prestanda siffror för de båda modellerna. Någon som har de och varför bör jag välja en 650 istället för en 1000 eller tvärtom?

P.s Har sökt och ber om ursäkt ifall detta är en fråga ni spyr galla över :gnissla

ha det gott
1000 utan att tveka kanon hoj

Harvade igenom ett par sidor av SV tråden men orkade inte läsa allt där :rolleyes: Men om svaren finns i tråden så får jag väl avsätta några timmar ikväll....

Jag hade valt 1000cc lätt men om skillnaden inte är sådär enorm så går det lika bra med 650 då försäkringen är mer fördelaktig på senare.

olofma skrev:
2620638
Jag hade valt 1000cc lätt men om skillnaden inte är sådär enorm så går det lika bra med 650 då försäkringen är mer fördelaktig på senare.

Har ägt en Sv1000 och kört Sv650. Skillnader:
1000 är en riktig MC, 650 känns lite mopedaktig
1000 äter antagligen mer bakdäck, jag kom 450 mil på orginal (Pilot sport)
1000 har hyffsad effekt och bra vrid, 650 har inget av dessa.
1000 är trevlig, 650 tråkig

Provkör båda och känn efter själv.

Om du har råd med merkostnaden i f-premie så rekommenderar jag tveklöst SV1000. 650 är en trevlig och jävligt underskattad hoj. Den är grymt lättkörd och motormässigt känns den större än den faktiskt är. Men sätt dig på 1000-kubikaren och vrid på rullen så är du fast, jag lovar. :tummenupp :)

olofma skrev:
2620557 Blir till 90% att jag skaffar mig en SV (K3) efter årskiftet. Grymt snygg och med ombyggnation till helkåpa och enkelsits... *myser* :tummenupp

ha det gott

Jag köpte en 650 som första hoj och det var den perfekt till. Men med tiden ville jag ha mer knuff och det blev en SV1000s. Verkligen en kanonhoj. 1000 känns mycket lugnare och mindre surrig vid långkörning dessutom och grymt skönt vrid.
Du kommer inte ångra dig om du köper en SV1000. Dessutom relativt bra försäkring via bilsport och mc.

Du har PM.

Mvh Björn

Sv är min första hoj och med tanken på att jag pluggar kan man inte gå lös på för allt för dyr hoj. Men jag trivs kanon med min. behöver ny burk till den. låter knapp någon org:rolleyes:

Det är inge större problem att hänga på 1000cc hojar när det svänger:yoparty Men på rakorna så...

Rekomenderas varmt :tummenupp

olofma skrev:

ha det gott

Jag kör en 650 av den "förra modellen" och är väldigt nöjd, man har pga twinnen bra med vrid trots den lilla storleken.

Sv1000 har jag inte kört men kan tänka mig att den bara är ännu trevligare än sv650 :) Dock så är den betydligt dyrare att försäkra (12500 mot 5500 hel/hel) så den gick bort pga att jag studerar ..

Ja jag misstänker att jag kommer tröttna snabbt om jag satsar på 650. Sen har farsan en Honda X11 så man vill ju gärna vara snabbare än han ;)
Så jag e ganska övertygad om att 1000cc är att föredra.. Om jag inte faller för frestelsen att köpa en R6:a ;) :näsblod

olofma skrev:
2624246 Ja jag misstänker att jag kommer tröttna snabbt om jag satsar på 650. Sen har farsan en Honda X11 så man vill ju gärna vara snabbare än han ;)
Så jag e ganska övertygad om att 1000cc är att föredra.. Om jag inte faller för frestelsen att köpa en R6:a ;) :näsblod

Du ska inte stirra dig blint på storleken på motorn, det går tex inte att jämföra mot en radfyra...

Men jag tycker iaf trots årstiden att du ska testa en innan du dömer ut den ..

olofma skrev:
2624246 Sen har farsan en Honda X11 så man vill ju gärna vara snabbare än han
Det är jag tveksam om du kommer att vara, X11:an har mer pulver än en SV.

Jag har bara kört en 1000cc å den e riktigt nice:tummenupp Låter sjukt bra..e så man får rysningar. Den är ganska mkt tyngre tror ja å kan upplevas lite klumpig i förhållande till 650 har jag hört. Annars är det kanske hugget som stucket..lite hästar som skiljer bara:)

Om man tar SV för vad den är för hoj och jämför den med likvärdiga hojar, tycker jag den är snygg! Såg en bild här på forumet på någons SV1000. Den va röd med någon slags eftermarknads-helkåpa. Den gillade jag starkt, kanonfin!
För övr. satsa på 1000cc!

Eftersom du har kört 600:a och skall byta, så är det läge för en 1000cc. Skiljer inte mycket mellan 650 och 1000 förutom prestandan och den vill man ju ha mer av...alltid... ;-)
Har bara kört 650 modellen (tjejens) och den är en trevlig bekantskap, smidig och bra vrid för en hoj i den klassen (eller jämfört med en radfyra i sportsegmentet)
Skjutsar du? Köp en 1000.

Tackar för alla svar och tips! :)

Skall försöka provköra en 1000cc till helgen om jag hittar en i trakten och om vädret tillåter. :tummenupp

Tjena

Det blir tredje säsongen nu i sommar med min SV1000R Silver 2003. Helnöjd.
ljudet med sliponsystem slår allt. Bra vridhela tiden känns som den har minst 50 hk mer än vad som står i papprerna.

Jävligt lättkörd.. Hänger med r1 eller gsxr 1000 på krokiga vägar utan några problem . det äv väll mest på motorvägen man märker skillnande när det börjar gå fortare efter 200 km/h. Då avtar accelarationen lite jämfört med båda. Men 260 är inga prroblem med mina 100 kg ....

Myckat bra köp för pengarna....

// Colossus

olofma skrev:

ha det gott

Som många säger, så är det stor skilnad på hojarna. Brorsan körde
en 650N (gamla modellen) och farbrorn den nya modellen. Jag körde
själv en Hornet 600 då. Men jag provade SV1000 på öppet hus och
tyckte det är en jäkla skilnad på hojarna. 1000cc gick riktigt mjukt och
skönt. Hade vädligt trevligt vrid och 200km/h kändes som vanliga
90km/h landsvägen.
650cc är lite väl tam, men med slip-on lät den manlig!,,, men saknade
toppen. Jag hade valt 1000cc om det stog mellan dessa hojar. Annar
skulle jag rekommendera en hornet (lite partisk i förslaget), men
den är lätt körd, jävligt busig karraktär (men absolut ingen touringhoj!).
Men ska du bara ha att leka med, så är det en bra hoj! Och framför allt billig
att äga! If har ett sammarbete med Honda, så färsäkringen kostar
inte alls så farligt mycket.

Men iaf, mellan SV650 och SV1000 är nog det självklara valet en 1000cc!
Iaf om du har erfarenhet av att köra hoj innan.

Har kollat lite på nätet idag efter lite prestanda rakt fram uppgifter.. Hittade inga förutom att en person påstår sig ha läst att 650:in gör 0-100 på 3.2sek. Någon som kan bekräfta detta eller som har de korekta uppgifterna så vore jag grymt tacksam!

Btw. Skall ta mig en titt på en SV650 (k3) jag provkörde i sommras. Hojjen har gått strax under 300mil och är en 2003. 47.000:- plus att han kan tänka sig byta in min XJ med 13000mil på mätaren :D :tummenupp

olofma skrev:
2641704 Har kollat lite på nätet idag efter lite prestanda rakt fram uppgifter.. Hittade inga förutom att en person påstår sig ha läst att 650:in gör 0-100 på 3.2sek. Någon som kan bekräfta detta eller som har de korekta uppgifterna så vore jag grymt tacksam!

Btw. Skall ta mig en titt på en SV650 (k3) jag provkörde i sommras. Hojjen har gått strax under 300mil och är en 2003. 47.000:- plus att han kan tänka sig byta in min XJ med 13000mil på mätaren :D :tummenupp
Har också hört 3,2 sekunder men jag har givetvis inte kontrollmätt det. Jag tycker den är grymmt snabb till 70km/h, då måste man växla till tvåan. Sen går det undan till runt 110km/h då man måste växla igen. 3,2 sekunder verkar inte helt orimligt tycker jag iaf...

Back