Sv650 låter konstigt??

Dorngrund

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2004, suzuki sv650s
Hejsan

Jag har nyligen tagit mc kort och köpt mig en suzuki sv650 från 2004 som gått 1200 mil.

Häromdagen fick jag för mig att den började låta konstigt, ett malande ljud liksom så jag trodde det var nåt lager så har ryckt och känt på det mesta men inget känns konstigt. Spelar ingen roll vilken vxl jag använder eller om jag drar in kopplingen. Det låter tills jag i princip står still.

Pallade upp den bak och snurrade på hjulet och då låter det men jag vet inte hur det ska låta när man snurrar på grejerna ? Man hör ju belägget mot skivan men så har man nåt malande. Nån sa att det låter när kuggarna tar tag i kedjan men känns inte riktigt så?

Kan tillägga att kedjan är lite sträckt och har lite olika spel på olika ställen men har ju kört 2 veckor me samma kedja innan jag började höra ljudet
Inbillar jag mig tro???

Tacksam för svar!

Var det länge sedan du smörjde kedjan? En osmörjd kedja kan ge många konstiga oljud.
Hissa upp cykeln och rengör kedjan noggrant! WD40 och en trasa brukar funka fint :)
Smörj sedan kedjan med klibbig kedjespray avsedd för mc eller kedjewax. Jag föredrar Chainwax då det inte skitar ner lika mycket som kedjesprayen, nackdelen är att man får smörja oftare.

Kolla också så att du har rätt kedjespel och att hjulet är centrerat.

Det är svårt det där :( jag bytte bakdäck och satte tillbaka och det vart bra sen var en polare och böka där men han är vassare på detta än mig så det borde va ok

Det är svårt det där :( jag bytte bakdäck och satte tillbaka och det vart bra sen var en polare och böka där men han är vassare på detta än mig så det borde va ok
Om det blev bra från början, varför var han då där och skruvade efteråt?

Att kolla om hjulet sitter rakt i svingen är lätt, det är bara att mäta med ett skjutmått mellan änden på svingen och klossen som axeln går igenom. Markeringarna på svingen ska man inte gå efter, dom brukar visa fel.

Om det blev bra från början, varför var han då där och skruvade efteråt?

Att kolla om hjulet sitter rakt i svingen är lätt, det är bara att mäta med ett skjutmått mellan änden på svingen och klossen som axeln går igenom. Markeringarna på svingen ska man inte gå efter, dom brukar visa fel.

För att det vart lite för spänt på kedjan när jag satte mig på hojen tyckte han så då fick han justera lite men han var inte lika noggrann när han skruva ihop det, jag mätte typ 100 ggr innan jag drog åt. Men å andra sidan var det över 40 mil sen han skruvade och har inte hört ljudet fören häromdagen. När jag kör låter det som det är fram men hittar inget där, låter väl så för att hjälmens öppning är fram

Och mäta från klossarna går bara på vänster sida för på höger sitter ju riggen som bromsoket sitter i :(

Det är samma mått på justeringsskruvarna och det ser spikrakt ut om man tittar en bit bakifrån. Kollade på en video på en kille på youtube som höll på med en sv och snurrade bakhjulet då lät det likadant så det kanske ska vara så. Men fortfarande något som låter. Kan man lägga in en video på nåt vis ??

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti