sv650 eller fsz600

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hej, jag är på jakt efter en vettig motorcykel som är lite sportig, inte för dyr, inte för farlig och skön att åka på. Jag har kollat lite på "suzuki sv 650" och fsz600 (fazer). Jag undrar vilken av dessa två ni rekomenderar. Jag pratar om nyare modeller, såsom 04-05. Vilka fördelar resp. nackdelar med hojjarna... Vad det är för motortyp??, ettrig, med ketchupeffekt eller vrid på låga varv. design, priser, tycke o smak.... etc. etc...

Vet att det finns liknande trådar, men skulle vara tacksam för svar.....

Last edited:
Ankan_84 skrev:
2098237 Hej, jag är på jakt efter en vettig motorcykel som är lite sportig, inte för dyr, inte för farlig och skön att åka på. Jag har kollat lite på "suzuki sv 650" och fsz600 (fazer). Jag undrar vilken av dessa två ni rekomenderar. Jag pratar om nyare modeller, såsom 04-05. Vilka fördelar resp. nackdelar med hojjarna... Vad det är för motortyp??, ettrig, med ketchupeffekt eller vrid på låga varv. design, priser, tycke o smack.... etc. etc...

Tacksam för svar....

Hade en FZ6 Naked -04 tills för 2 v sen. Bra ketchupeffekt(100hk)! Gott ljud med trimsystem! Billig försäkring via Läns. Lite värdeminskning!
Provkörde den med kåpa innan jag köpte den nakna men den funkade inte alls för mig(kåpan orsakade turbulens vid hjälmen).
Provkörde även en sv650(med kåpa) innan jag köpte min, men tyckte inte det hände något(ketchup),samt att jag låg för mycket framåt (vikt på händerna).
Åk runt och provkör !! Bilda din egen uppfattning !!
Du märker när det stämmer !!

SV650 är vettig, sportig och riktigt skoj att köra.
FZS600 har några hk fler men jag har inte provat den så jag kan inte yttra mig vilken som är bättre enligt min subjektiva bedömning.
Det enda raka är att provköra och se vilken du faller för...

okey, tack för svaren... Problemet är att jag har inte kortet än (uppkörning kvar), så jag kan inte provköra.... Skulle gärna velat ha en motorcykel som jag skulle kunna övningsköra med, tänkte om jag kunde bilda mig en vettig uppfattning av att fråga lite :P

Ankan_84 skrev:
2098355 okey, tack för svaren... Problemet är att jag har inte kortet än (uppkörning kvar), så jag kan inte provköra.... Skulle gärna velat ha en motorcykel som jag skulle kunna övningsköra med, tänkte om jag kunde bilda mig en vettig uppfattning av att fråga lite :P

Är du ute efter hoj med kåpa eller utan ??
Ska du köra i stan eller på landet ??

Hade en SV650s. Utrustad med Micron helsystem och dynojet bänkades den till 80hk vilket räcker gott till att piska literhojar på kurviga vägar om man så vill. Ingen ketchup att tala om, kraften kommer jämt och fint:) Sittställningen passade mig utmärkt för både sportig körning och längre touringsträckor.

Ankan_84 skrev:
2098237 Hej, jag är på jakt efter en vettig motorcykel som är lite sportig, inte för dyr, inte för farlig och skön att åka på. Jag har kollat lite på "suzuki sv 650" och fsz600 (fazer). Jag undrar vilken av dessa två ni rekomenderar. Jag pratar om nyare modeller, såsom 04-05. Vilka fördelar resp. nackdelar med hojjarna... Vad det är för motortyp??, ettrig, med ketchupeffekt eller vrid på låga varv. design, priser, tycke o smak.... etc. etc...

Som tidigare sagts, det beror lite på vad man är ute efter. Yamahan har jag inte kört så jag ska inte säga för mycket om den. Sv vet jag däremot att är en trevlig hoj. Det enda som man kan anmärka på är att gaffeln inte är så bra. Det går dock att fixa med hårdare fjädrar, tjockare gaffel olja och 70 profil istället för 60 på framdäcket. Det är med största sannolikhet billigare i försäkring åxå.

Ankan_84 skrev:
2098237 Hej, jag är på jakt efter en vettig motorcykel som är lite sportig, inte för dyr, inte för farlig och skön att åka på. Jag har kollat lite på "suzuki sv 650" och fsz600 (fazer). Jag undrar vilken av dessa två ni rekomenderar. Jag pratar om nyare modeller, såsom 04-05. Vilka fördelar resp. nackdelar med hojjarna... Vad det är för motortyp??, ettrig, med ketchupeffekt eller vrid på låga varv. design, priser, tycke o smak.... etc. etc...

Har kört en fazer 600 modell äldre samt sv 650-03.

Jag upplevde fazern som pigg och underbart smidig dock inget att åka 2 på. Den gamla modellen hade sin charm däremot tycker jag att de nya modellarna ser framtunga ut, välj isåfall den nakna.

SV:n har en grymt behaglig motor som tillåter vanlig avslappnad körning eller en jävla massa bud. Smal smidig hoj med ett kaxigt utseende som lättare läter sig bling blingas än hos fazern.

Sen är min åsikt att växellådan är bättre på suzuki... men det kan ju ha med årsmodellerna att göra.

Försök att provköra båda vid samma tillfälle och skaffa dig en vettig åsikt.

Gottschalk skrev:
2098367 Är du ute efter hoj med kåpa eller utan ??
Ska du köra i stan eller på landet ??

Jag hade tänkt mig en hoj med kåpa, känns även som att suzukin ser lite mer sportig ut än fzs:en

Btw: Det blir körning på landsbyggd

Ankan_84 skrev:

Först och främst måste man hålla isär de olika Fazermodellerna. FZ6 kom -04 och är en helt annan hoj än FZS 600, inte minst designmässigt.

Jag provkörde det mesta naket och halvnaket i 600-klassen när jag shoppade nytt 04 och valet föll just på FZ6 (den nakna, kåpvarianten kör bara tjejer :rolleyes: ). Var kanonnöjd, en riktigt rapp bushoj och så jävla snygg...lägg till vettiga driftkostnader (2000 -milaintervaller på service, 5 års garanti om du köper via Yamahacenter och premieklass 5 för försäkringen) så är det mkt hoj för pengarna.

Samtidigt köpte min granne sin SV650 och det är också en riktigt trevlig hoj. Enormt lättkörd och med en riktigt mysig V-twin som känns större än vad den är (dock bör man byta till öppnade pipor, den låter fjuttigt med original) Från botten upplevde jag den som starkare än FZ6an som måste varvas mer för vakna till (som alla små radfyror) och kunna utnyttja effektövertaget. Vilken motor man gillar är en smaksak men helt klart är att en radfyra är mer "livfull" på gott och ont. Båda inbjuder till aktiv körning, man kan åka riktigt fort om man håller tungan rätt i mun och har koll på kurvtekniken.

Dött lopp då? Nä, jag skulle välja FZ6an eftersom den är mycket råare designmässigt, har mer streetfighterattityd, mer muskler i formspråket. SVn är mer "vattenkammad", lite mer slätstruken. Men smaken är ju olika som bekant så jag får väl avsluta med standardrådet: provkör och känn efter vad som är rätt för dig.

Å så en bild på min gamla pärla

Bifogat

• min fz6 sommaren 04.JPG
    min fz6 sommaren 04.JPG
    78.7 KB · Visningar: 70
Last edited:
Ankan_84 skrev:
2099389 Jag hade tänkt mig en hoj med kåpa, känns även som att suzukin ser lite mer sportig ut än fzs:en

Btw: Det blir körning på landsbyggd

Verkar som om Suzukin är rätt hoj för dig !!
Men kolla även på Kawasaki ER6, den verkar riktigt trevlig och prisvärd!!
Fazerfun har mycket rätt i det han skriver ovan!!!
Du känner ganska mycket när du provsitter en hoj, föreställ dig bara fartvinden i olika farter.
Yamaha fz6n funkar bra i farter upp till 120-130 sen blir fartvinden jobbig, märkte iofs stor skillnad med tankväska på då jag åkte till och från lelle-träffen i 140-160km/h utan problem.
Personligen tycker jag att fz6n är mycket kaxigare än sv 650.
Men sv:n är nog mer lämpad för högre hastigheter och lätt bankörning.

Gottschalk skrev:
2101100 Verkar som om Suzukin är rätt hoj för dig !!
Men kolla även på Kawasaki ER6, den verkar riktigt trevlig och prisvärd!!
Fazerfun har mycket rätt i det han skriver ovan!!!
Du känner ganska mycket när du provsitter en hoj, föreställ dig bara fartvinden i olika farter.
Yamaha fz6n funkar bra i farter upp till 120-130 sen blir fartvinden jobbig, märkte iofs stor skillnad med tankväska på då jag åkte till och från lelle-träffen i 140-160km/h utan problem.
Personligen tycker jag att fz6n är mycket kaxigare än sv 650.
Men sv:n är nog mer lämpad för högre hastigheter och lätt bankörning.

hehe... jag va grymt nära att köpa en ER-6f, väldigt nära, men tänkte ett tag på det o den kostade ändå 80.000 med abs, tyckte det va lite för mycket för en leksak, när jag e nybörjare...

Men SV:n.... Det verkar på vissa osm att den e trött men det tror jag knappast... Jag gillar stilen på, sportig men ändåa hyffsat sittvänlig... Men men... hade gjort vad som helst för ett A-kort nu... Så man hade kunnat testa... Ska åka ner med en polare snart och så får han köra o jag sitta på :P

Ankan_84 skrev:
2101113 hehe... jag va grymt nära att köpa en ER-6f, väldigt nära, men tänkte ett tag på det o den kostade ändå 80.000 med abs, tyckte det va lite för mycket för en leksak, när jag e nybörjare...

Men SV:n.... Det verkar på vissa osm att den e trött men det tror jag knappast... Jag gillar stilen på, sportig men ändåa hyffsat sittvänlig... Men men... hade gjort vad som helst för ett A-kort nu... Så man hade kunnat testa... Ska åka ner med en polare snart och så får han köra o jag sitta på :P

Sitter du bekvämt på sv:n i butiken är det nog rätt hoj för dig!!!
Jag hade för mycket vikt på händerna och tyckte den var jobbig för handlederna under 100km/h.
Upplevde den som slö då jag gick direkt från min dåvarande duke2:a som har ett grymt vrid i botten, medan`s fz:an har en rejäl puckel vid 8-12.000rpm då det smäller till ordentligt, den karaktären passade mig bättre!!
Sv:n har en mycket jämnare effekt som jag uppfattade som tråkig jämförelsevis.
Min gamla fz står kvar på Yamaha-center gbg, provsitt, så som du sitter i butiken sitter du bekvämt i upp till 120-130...

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick