SV1000S nervös fram?

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Efter att kört in min nya SV så har jag börjat gasa ordenligt med den :tummenupp Dock så känns den nervös fram, känns som framhjulet har dålig kontakt med underlaget..det liksom fladdrar lite. Det händer när man drar fullt och kommer upp i lite fart, från typ 150km/h och uppåt.

På de första växlarna kan man tycka att det är normalt eftersom den är mkt villig att gå på bakslangen. Dock så tycker man den ska gå stabilt i farter över 200km/h..

Det lustiga är att dessa tendenser upphör helt när jag skjutsar!?

Tycker det borde vara tvärtom....nån som har nåt förslag?

Justering av fjädring? Nåt med styrdämparen?

Inget jag har märkt. Har "bara" varit uppe i 170 dock men jag hade inga problem med fladder, menar du att styret gick åt höger/vänster? Märkte i hojaffären igår att det verkar finnas olika typer av däck som sv1000 säljs med, jag har få men väldans djupa spår som mönster, men en hoj i affären hade många små och grunda spår. Vilken typ har du?

Kan man justera styrdämparen förresten?

Spinky Spendrup skrev:
Inget jag har märkt. Har "bara" varit uppe i 170 dock men jag hade inga problem med fladder, menar du att styret gick åt höger/vänster? Märkte i hojaffären igår att det verkar finnas olika typer av däck som sv1000 säljs med, jag har få men väldans djupa spår som mönster, men en hoj i affären hade många små och grunda spår. Vilken typ har du?

Kan man justera styrdämparen förresten?

Tja,

Sitter Michelin pilot på min iaf, styrdämparen går ej att justera på dom. Det känns som att styret går ytterst lite höger/vänster..svårt att förklara. Det känns som det är dålig vägkontakt fram..som att den går på bakhjulet..en liknade känsla som när man kommer ur en kurva på bana och ger fullt då cykeln reser lite. Märkte inget under tiden jag körde in den..fast då varvade jag aldrig ur den helt. Det lustiga är att det inte märks då jag skjutsar...borde vara tvärtom tycker man.

Hur som helst så är den bra mkt vassare nu än när jag körde in den! En jäkla skillnad känns det som :tummenupp

När du skjutsar så sjunker bakändan iom passageraren och det medverkar till att du får längre hjulbas. Det gör att cykeln känns stabilare, men mer trögsvängd.
Så gör alla cyklar.

Det låter som ett fjädringsproblem men jag är ingen fantom på det här så det finns kanske nån som har bättre tips.
Dock bör inte en ny cykel fladdra som du säger.

Åk tillbaks till affärn o kolla om nån där har koll.

CorbenDallas skrev:
När du skjutsar så sjunker bakändan iom passageraren och det medverkar till att du får längre hjulbas. Det gör att cykeln känns stabilare, men mer trögsvängd.
Så gör alla cyklar.

Det låter som ett fjädringsproblem men jag är ingen fantom på det här så det finns kanske nån som har bättre tips.
Dock bör inte en ny cykel fladdra som du säger.

Åk tillbaks till affärn o kolla om nån där har koll.

Kan det vara att dämparen är för hård bak? Känns jäkligt hård bak iaf.

Du tror inte att det kan vara däcket? Min Vtr var också rätt nervös när den var ny. Nu har däcket gått 800 mil och den är mycket stabilare nu, känns bara lite lurig ibland vid fullt pådrag men min vill ju också gärna lyfta på framhjulet.

fogerty skrev:
Du tror inte att det kan vara däcket? Min Vtr var också rätt nervös när den var ny. Nu har däcket gått 800 mil och den är mycket stabilare nu, känns bara lite lurig ibland vid fullt pådrag men min vill ju också gärna lyfta på framhjulet.

Inte helt omöjligt...kanske ska fara och låna en demo och se hur den är i väghållningen.

Spinky Spendrup skrev:
Kikade på mina däck och det var Pilot sport.

Likaså på demohojen affärn har..lustigt, jag kände ingenting igår när jag låg i 220km/h på väg hem?? Jag pressa den lite nästa gång så får man se.

Angående styrdämparen så går det bra att byta olja till en tjockare om man tycker den dämpar dåligt. Gjorde de på min TL och den blev betydligt bättre. Oljan som var var inte speciellt tjock.
Hällde i 15w gaffelolja.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Er din KTM blant dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back