sv1000motor i en sv650 går det????

mr-e

E
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
99 suzuki sv650s
Hej alla :)
jag har en sv650s 99a, som jag skulle vilja ha lite mer krut i. har hittat en sv1000 motor 04a o undrar om nån vet om det är möjligt att pressa in den. har hört att det borde passa i de bakre festerna men inte fram.. är det nån som vet o har provat.. ?????
Tack på förhand.. /E

ledsen att vara lite dum, men vill du ha mer krut så säljer du din 650 och köper en 1000, det är mycket enklare..

jag vill komma billigt undan lite tajt ekonomi just nu o råkade snubbla på denna motor till ett bra pris...

Prova, omöjligt lär det ju inte vara, finns dem som har gjort värre grejer.

Mät dina infästningar och mät på 1000-motorn... Eller bara köp den och prova.

Kom ihåg att hålla oss uppdaterade. Sälja din 650-motor sen då? Jag har ett perfekt GoCart chassi som bara väntar på "rätt" motor.

Det stora problemet blir nog besiktningen.
Förövrigt skiljer det säkert en del på bromsar, fjädring och ram. Risken är stor att det blir ett övermotoriserat "monster".
Om syftet är en rödljusracer kan det nog bli lyckat. I övrigt tveksam.

Last edited:
Allting går...
Frågan är hur bra resultatet blir.
Motorn är ju tyngre än 650n och den är större.
Fjädringen går nog att ordna men finns utrymmet?
Tar den i framhjulet när du bromsar?
Mät och kolla fästpunkter.

Hade det varit enkelt så hade det funnits sådana byggen i mängder.

har inte motorn här så jag kan mäta den.. är det bara fästerna fram som ska ändras så borde jag kunna fixa det. men är den för bred så den inte går in så blir det för mycket jobb. annars skulle det bli en rolig hoj.

Såklart helt meningslöst men kul grej och man vet ju inte förrän man testat! Läste om en kille som som bygger om en KTM 640 med motorn från en Kawa ER-6 så i jämfört med honom borde ju detta vara lugna gatan. Funkar det inte så får du ju nästan helt säkert igen pengarna på 1000-motorn :)

Kör på, säger jag!

Tror som sagt att det är lätt att lösa rent tekniskt (relativt sett, man har ju hört värre saker). Men att det stora kruxet blir besiktning och pappersexercis. Jag skulle börjat leta fakta i den änden först.

Har du en sv -99 ska du kolla på Tl1000 s motorn, det är det kanske många i England som har gjort det du vill, TL motorn passar nästa rakt av, den är lite bredare men lika lång.
Finns en artikel i en Streetfighter om en kille som har gjort det..
Ska kolla vilket numer det va, jag återkommer..

ÄDTI: Det är December 2002 Issue 106.
Och jag hade helt fel när det gäller montering av motor, dom har haft ett helvete skriver dom, har flyttat alla motorfästen, så glöm vd jag skrev tidigare=)

Last edited:
Man kan ju göra det enkelt för sig och fundera på varför inte tillverkaren använde sig av den ramen i sin 1000????

spik i spiklådan
skruv i skruvlådan

Tanken är väl att kunna sätta tillbaka orginal snurran om de äns märker det på bes.
som sagt ingen ide o böja kapa o fixa för mycket då ser det inte bra ut längre. men passar festerna bak o lite fix på främre motor festerna borde det vara ganska lätt fixade 50hk..
är licens svetsare så den biten är inga problem vill bara inte lägga ner för mycket tid i en redan gammal hoj som denna. men jag gillar den skarpt himla trevlig skön hoj.
:)

Tack vegas.... ser fram emot att läsa om det....:)

Last edited:
Tanken är väl att kunna sätta tillbaka orginal snurran om de äns märker det på bes.
som sagt ingen ide o böja kapa o fixa för mycket då ser det inte bra ut längre. men passar festerna bak o lite fix på främre motor festerna borde det vara ganska lätt fixade 50hk..
är licens svetsare så den biten är inga problem vill bara inte lägga ner för mycket tid i en redan gammal hoj som denna. men jag gillar den skarpt himla trevlig skön hoj.
:)

Tack vegas.... ser fram emot att läsa om det....:)

Jag är gamal sv pilot, älskar denna hoj, vill ha en till 99-01 och då tänker jag motera FCR förgasare och borra den till 700cc:tummenupp
en kostad på ca 10k

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back