SV1000 - Kopplingen slutat fungera

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Här var man på väg ut på årets första tur, torr asfalt och hela 3 grader plus.. Startar fint men känner att kopplingshandtaget känns ovanligt lätt (kanske blivit starkare?), petar i ettan och hojen tar ett skutt framåt - ingen koppling alls m a o...:huvet

Nu hör det till saken att jag nyss haft bort "clutch release cylinder" (manual in English) och skyddet för framdrevet (gått ner en kugg). Jag band också fast kopplingshandtaget enl instruktion..

Allt verkat sitta på plats igen och inga skruvar blev över. Vätska finns det också i behållaren.

Vad kan ha hänt:confused:

Här var man på väg ut på årets första tur, torr asfalt och hela 3 grader plus.. Startar fint men känner att kopplingshandtaget känns ovanligt lätt (kanske blivit starkare?), petar i ettan och hojen tar ett skutt framåt - ingen koppling alls m a o...:huvet

Nu hör det till saken att jag nyss haft bort "clutch release cylinder" (manual in English) och skyddet för framdrevet (gått ner en kugg). Jag band också fast kopplingshandtaget enl instruktion..

Allt verkat sitta på plats igen och inga skruvar blev över. Vätska finns det också i behållaren.

Vad kan ha hänt:confused:

provade du att starta igen då? hände mej förra året men försvan effter första start, kopplingen som klibbat ihop. tro de händer mej i år ochså, på söndag börjar jag titta ut på vägarna :yoparty

Låter som du fått cylindern "tryck-tapp" utanför/vid sidan om själva hävarmen. Det kan förklara varför det gick så lätt dessutom. Lyft på locket, o kolla noga så att de möter möter varandra.

Jag antar att du provat att pumpa flera gånger med handtaget? Det behövde i alla fall jag göra sist jag skruvade loss samma kåpa som du gjorde. Om man till exempel byter bromsbelägg, så är det vanligt att pressar man in kolvarna i oket. Då brukar man behöva pumpa flera gånger med bromshadtaget innan bromsana tar. Det är precis samma sak med kopplingen. Har du pressat in kolven så måste den pumpas ut igen även här

Last edited:
Du har inte haft otur och fått in luft i systemet?
Jag provar med lite luftning, man vet ju aldrig..

provade du att starta igen då? hände mej förra året men försvan effter första start, kopplingen som klibbat ihop. tro de händer mej i år ochså, på söndag börjar jag titta ut på vägarna :yoparty
Startade ett par gånger, men det blev ingen skillnad. Taskig olja som klibbar ihop??

Låter som du fått cylindern "tryck-tapp" utanför/vid sidan om själva hävarmen. Det kan förklara varför det gick så lätt dessutom. Lyft på locket, o kolla noga så att de möter möter varandra.
Låter troligt, menar du att själva pinnen "push rod" hamnat snett??

Jag provar med lite luftning, man vet ju aldrig..

Jag hade exakt samma problem med min firestorm efter att jag haft loss kopplingscylindern för att jag behövde komma åt framdrevet. Varför det blev så vet jag fortfarande inte.

Om man håller själva cylindern i handen och kopplar ser allt ut att fungera. Man kan t.ex. hålla emot med handen pumpa med koppligshandtaget och allt verkar fungera. Men när man sätter dit allt så får man inget gensvar på kopplingen.

Den ena gången löste jag det genom att pumpa upp ett tryck, hålla inne kopplingen och på samma gånga klämma dit koppplingscylindern och skruva fast medans kopplingshandtaget hölls inne. Kände då att det blev allt mer tryck på kopplingshandtaget ju mer jag skruvade. När allt var fastskruvat släppte jag kopplingshandtaget och allt funegrade. Jag vet ju dock inte riktigt hur det ser ut på SV:n och om denna metod kan fungera där med.

Nästa gång detta inträffade försökte jag på samma sätt, men det var helt omöjligt. När jag utfört hela proceduren och släppte kopplingshandtaget fräste det bara till i behållaren med bromsvätska och trycket i kopplingen försvann igen. Då prövade jag med att lufta vilket till slut gav resultat eftersom det kom upp en hel del luft ur behållaren när kopplingshandtaget tryckets in och ut lite grand ungefär halvägs in mot styret. Samtidigt luftade jag på luftskruven. Till slut lyckades jag i alla fall bygga upp ett tryck i kopplingen och fick den att fungera.

Hur som helst verkar problemet ligga i att det kommer in luft på något sätt. Egentligen förstår jag inte varför trycket egentligen försvinner bara för att man tar bort själva kopplingssylindern. Systemet är ju fortfarande slutet.

Mitt tips är i alla fall att lufta och försöka pumpa mer eller mindre med kopplingshandtaget och se om du kan "bygga" upp något tryck i kopplingen.

Kenta koppling...

Låter troligt, menar du att själva pinnen "push rod" hamnat snett??

Engelska terminoligin låter trolig. Jag lyfte bort den delen från min CBR 1000F när jag bytte kedja. Den kanske inte KAN hamna fel vid montering, men då jag inte vet hur det ser ut på insidan ser jag det som troligt.

Lika så, som en del skriver, kan systemet behöva luftas. Jag upplevde samma, en vår när hojen skulle ingång. Kopplingen tog knappt och drev i 1:an med handtaget fullt inne... Lagom spännande. Kanske har "rodden" släppt in luft i systemet vid demontringen.

Jag antar att du provat att pumpa flera gånger med handtaget? Det behövde i alla fall jag göra sist jag skruvade loss samma kåpa som du gjorde. Om man till exempel byter bromsbelägg, så är det vanligt att pressar man in kolvarna i oket. Då brukar man behöva pumpa flera gånger med bromshadtaget innan bromsana tar. Det är precis samma sak med kopplingen. Har du pressat in kolven så måste den pumpas ut igen även här
Jag lyckades få lite koppling efter några minuters pumpande, men bara så den tog längst in, verkar vara luft i systemet ändå...

Engelska terminoligin låter trolig. Jag lyfte bort den delen från min CBR 1000F när jag bytte kedja. Den kanske inte KAN hamna fel vid montering, men då jag inte vet hur det ser ut på insidan ser jag det som troligt.

Lika så, som en del skriver, kan systemet behöva luftas. Jag upplevde samma, en vår när hojen skulle ingång. Kopplingen tog knappt och drev i 1:an med handtaget fullt inne... Lagom spännande. Kanske har "rodden" släppt in luft i systemet vid demontringen.
Jo, det lytar åt luftning, tydligen behöves det special "vakum-luftnings-maskin" så jag får ta mig till närmaste mek.

Tack för alla svar!!

Jag lyckades få lite koppling efter några minuters pumpande, men bara så den tog längst in, verkar vara luft i systemet ändå...

Jo, det lytar åt luftning, tydligen behöves det special "vakum-luftnings-maskin" så jag får ta mig till närmaste mek.

Tack för alla svar!!

Det behövs inte en vakumluftare för att lufta din koppling den underlättar bara jobbet om man är själv. låt en kompis sköta kopplingshandtagspumpandet när han har pumpat upp lite tryck öppnar du luftnippeln och släpper ut olja & antagligen en massa luft. Innan kompisen släpper handtaget stänger du luftnippeln igen upprepa detta moment tills kopplingen känns bra igen det kan vara en fördel att ha slavcylinder lös så att man kan vända & vrida på den så att eventuella luftfickor frigörs.

Du klarar det själv om du e lite mjuk på handen... Har du fått in mycket luft, kan du behöva lossa hydralanslutningen istället för att öppna urluftningen. Det behövde jag till en början. Glöm inte att kolla o fylla på vätska under tiden så du inte tömmer behållaren. Gör som någon beskrev innan, krama handtaget mjukt o dra åt när det nått ca hälften men minst innan det gått i botten. När det inte gurglar o bubblar från denna längre, avslutar du samma förfarande men från avluftningen.

Ett tips som jag hittade på en annan sida är att även lufta vid banjokopplingarna, d.v.s. där slangen fäster på behållaren vid styret samt nere vid kopplingskåpan. Börja där uppe, dra in hantaget till hälften, släpp skruven ca 1/4 varv och vänta tills du ser att det endast kommer ut olja utan luftbubblor (täck över lack och andra delar samt torka med en trasa så att oljan inte hamnar på på hojjen!), drar åt skruven igen. Upprepa detta förfarande igen och gör sedan samma sak vid anslutningen neretill. Avsluta med att lufta nere vid luftnippeln som beskrivits tidigare i tråden. Håll hela tiden koll på behållaren vid styret så att nivån inte sjunker för lågt, då får du börja om hela luftningsprocessen igen. Detta gav iallafall ett riktigt bra resultat för mig. :tummenupp

Tack för alla tips! Jag fick till slut hjälp av Dr.Bike så nu fungerar allt perfekt igen:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg