Sv1000 eller Hornet 900

ElTempoGigante

ElTempoGigante
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Yamaha XT660R -04
Morsning Korsning.
Har ett angenämt dilemma. Tänkte skaffa en större hoj
Har en Sv650 idag..kul hoj, twinnen är härlig..
Valet står mellan Sv1000 :yoparty och Hornet 900.. :yoparty
Tänkte kolla om någon av er alla som har ägt eller kört någon av dessa, och hade nåt bra eller dåligt att säga om någon av hojjarna.. Hade jag vunnit oftare på lotto hade jag köpt båda..
:confused: :confused: :confused:

ElTempoGigante skrev:
2202138 Morsning Korsning.
Tänkte kolla om någon av er alla som har ägt eller kört någon av dessa, och hade nåt bra eller dåligt att säga om någon av hojjarna.. Hade jag vunnit oftare på lotto hade jag köpt båda..

jag sneglade också på hornet innan jag handlade... har dock inte provkört hornet men jag är iallafall helnöjd med min sv! :tummenupp

Fetsko skrev:
2207390 jag sneglade också på hornet innan jag handlade... har dock inte provkört hornet men jag är iallafall helnöjd med min sv! :tummenupp
hade en hornet 900 förut, helt okej hoj men jag skulle nog välja suzukin om jag vore dig.

Hade en sv1000s -03 förut, jäkligt skön att köra både på långfärd å att leka på småvägar :banana
Så mitt råd en att häng kvar vid twin, å skaffa ett par riktiga pipor så att du hörs när du kommer åkande :yoparty

ElTempoGigante skrev:

Wirre skrev:
2207409 Hade en sv1000s -03 förut, jäkligt skön att köra både på långfärd å att leka på småvägar :banana
Så mitt råd en att häng kvar vid twin, å skaffa ett par riktiga pipor så att du hörs när du kommer åkande :yoparty
Ja v-twinnens ljud är svårslaget..och vridet finns alltid där..kommer nog fortsätta åka på två cylindrar.. Så man hörs :hördu

Fetsko skrev:
2207390 jag sneglade också på hornet innan jag handlade... har dock inte provkört hornet men jag är iallafall helnöjd med min sv! :tummenupp
Okej,så du uppgraderade från R6 till Sv..Men vad pröjsar du i försäkring och vilket bolag har du?
Nöjd med bytet för övrigt??

ElTempoGigante skrev:
2218276 Okej,så du uppgraderade från R6 till Sv..Men vad pröjsar du i försäkring och vilket bolag har du?
Nöjd med bytet för övrigt??

Hojjen är jag jätte nöjd med! en riktig kanon hojj verkligen!
r6an passade inte mina trasiga knän så bra

jag betalar i runda slängar 1600 i månaden hos länsförsäkringar...saftigt! men det är det värt! fan vilket gött ljud

Fetsko skrev:
2218524 Hojjen är jag jätte nöjd med! en riktig kanon hojj verkligen!
r6an passade inte mina trasiga knän så bra

jag betalar i runda slängar 1600 i månaden hos länsförsäkringar...saftigt! men det är det värt! fan vilket gött ljud
Ja jag kan tänka mej det,hur snabb är sv.n egentligen,kommer åka med en polare som har en gixxer 1000.. blir man brutalt frånåkt eller?

ElTempoGigante skrev:
2218537 Ja jag kan tänka mej det,hur snabb är sv.n egentligen,kommer åka med en polare som har en gixxer 1000.. blir man brutalt frånåkt eller?

Jag har provkört Horneten men bestämde mig för SV:n varför.... för det är en smidigare hoj med råare motor.

Om du kommer bli brutalt frånåkt, nej. Inte i hastigheter från 0 - 200 km/h från 200 och uppåt kan det nog vara så att han kommer dra dig. Men å andra sidan så kommer han inte höra sin hoj eftersom det endast kommer vara det härliga twin mullret som hörs.

Om du inte har provkört så gör det... du kommer känna att sv:n är mycket roligare.

ElTempoGigante skrev:
2218537 Ja jag kan tänka mej det,hur snabb är sv.n egentligen,kommer åka med en polare som har en gixxer 1000.. blir man brutalt frånåkt eller?

Visst är det skillnad på R-1000 och SV1000, typ 50 hk. Men den är ju lägre växlad och om man som jag har drevat om bak (upp tre kugg) blir den ju rappare men man blir ju inte tokfrånåkt förutom i toppfart. 260 mot 300... men där uppe ligger man ju sällan, eller? :tungan

ElTempoGigante skrev:
265km/h, mätarfart har jag haft men då fanns det antagligen en 15km/h kvar att kräma ur, även om det gick ganska segt efter 250.
Min kompis kör zx6r-01 och den ''drar'' jag . men mot en gixxer1000 blir du stekt...men hur viktigt är det då? det är ju inte så att det är han som gör att hojjen har 50kusar mer än dig!
vet man om att man har en hojj som inte är lika snabb på ''pappret'' så blir man ju heller inte förvånad eller besviken över att det överensstämmer med verkligheten!

bara en tanke från mig till dig :)

DanneSV1000S skrev:
2218569 Visst är det skillnad på R-1000 och SV1000, typ 50 hk. Men den är ju lägre växlad och om man som jag har drevat om bak (upp tre kugg) blir den ju rappare men man blir ju inte tokfrånåkt förutom i toppfart. 260 mot 300... men där uppe ligger man ju sällan, eller? :tungan
Nej det är inte så ofta man ligger i dom hastigheterna.. det var av ren nyfikenhet, det är vridet i mellanregistret jag e ute efter, smiska lite landsväg kommer det mest handla om,och då tror jag sv.n blir kanon. :fyllisar

Fetsko skrev:
2218575 265km/h, mätarfart har jag haft men då fanns det antagligen en 15km/h kvar att kräma ur, även om det gick ganska segt efter 250.
Min kompis kör zx6r-01 och den ''drar'' jag . men mot en gixxer1000 blir du stekt...men hur viktigt är det då? det är ju inte så att det är han som gör att hojjen har 50kusar mer än dig!
vet man om att man har en hojj som inte är lika snabb på ''pappret'' så blir man ju heller inte förvånad eller besviken över att det överensstämmer med verkligheten!

bara en tanke från mig till dig :)

Nej egentligen spelar det ingen roll alls,kör ifrån honom med min 650 idag..så med en 1000 mellan benen är det kanske bättre att åka själv=)
Nej som sagt kommer det bli mest landsväg. och sv.n verkar vara en vettig hoj, det negativa är väl försäkringen,men smakar det så kostar det.
Håller helt med om det du säger iallafall.
Tackar

Nypan83 skrev:
2218555 Jag har provkört Horneten men bestämde mig för SV:n varför.... för det är en smidigare hoj med råare motor.

Om du kommer bli brutalt frånåkt, nej. Inte i hastigheter från 0 - 200 km/h från 200 och uppåt kan det nog vara så att han kommer dra dig. Men å andra sidan så kommer han inte höra sin hoj eftersom det endast kommer vara det härliga twin mullret som hörs.

Om du inte har provkört så gör det... du kommer känna att sv:n är mycket roligare.
Ska provköra en hornet idag faktist, och en sv1000 i helgen..
Fast det spelar ingen roll.. Muller+vrid+muller+vrid+muller = Sv1000 :tummenupp

ElTempoGigante skrev:
2218612 Nej det är inte så ofta man ligger i dom hastigheterna.. det var av ren nyfikenhet, det är vridet i mellanregistret jag e ute efter, smiska lite landsväg kommer det mest handla om,och då tror jag sv.n blir kanon. :fyllisar

Nej egentligen spelar det ingen roll alls,kör ifrån honom med min 650 idag..så med en 1000 mellan benen är det kanske bättre att åka själv=)
Nej som sagt kommer det bli mest landsväg. och sv.n verkar vara en vettig hoj, det negativa är väl försäkringen,men smakar det så kostar det.
Håller helt med om det du säger iallafall.
Tackar

Han drar absolut inte ifrån mig.... vad fan tror han egentligen.... har ju 100 hästar mer än hans moped... Lånade hans sv efter att ha kört min gixxer ett tag, fy faan, det var som att köra en moped!!! Inget vrid... inget ax... hände ingenting!!!!! Satan va tråkig hoj!!!!! By the way...det är nog inte någon ENORM skillnad mellan 650 och 1000 heller... så resultatet blir detsamma....

ElTempoGigante skrev:

100% I-landsproblem.... :hihi

Jag skulle utan tvekan valt SVn. Gillar du 650n så kommer du att bli helt torsk på 1000.

Hornet 900 är helt ok, bra mos men ingen hojupplevelse som gjorde något större intryck faktiskt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT