SV-Tråden!

Hej hopp!

Har ett litet problem med min tankmätare/lampa. Den ska ju i normala fall tändas några snabba sekunder när man vrider på tändningen, sedan vara svart tills soppan börjar vara på låg nivå. Vid 3,5L eller där ikring ska lampan börja blinka för att sedan vid 1,5L övergå till att lysa konstant.

Problemet är att nu igår börjar lampan blinka frenetiskt efter 2-5 minuters körande, dock slocknar den igen efter ett litet tag. Kan vara inbillning men jag tror den brukar börja blinka efter att jag gett fullrulle ett tag... har ingen aning om vad det kan vara, men just bensinlampan beter sig lite som den vill. detta händer även vid maxfylld tank.

Sedan har det vid två tillfällen hänt att min högra blinkers har blinkat dubbelt så fort som den vänstra, detta fenomen brukar kunna uppstå om en av lamporna är trasiga, men så var inte fallet, då högra blinkersen började blinka så fort passade jag på att stanna efter min avfart och ser då att såväl fram som baklampa blinkar men i för snabb takt.

Undrar om fenomenen kan ha något att göra med varandra?
Vad ska jag undersöka?
Batteriet är nytt och det finns gott om ström. Kan det vara något relä? jordfel? eller kortis någonstans? :confused:

Har försökt kolla kablar till blinkersarna och dem verkar hela och fina. tankgivaren funkar ju fint på så sätt att den varnar ju när den ska när man är nere på 3,5/1,5 liter. Men varför blinkar det även när det inte ska?

Hoppas någon i alla fall har någon ide åt mig, så jag vet vad jag ska börja felsöka. :Bugar



/T
 
Hej hopp!

Har ett litet problem med min tankmätare/lampa. Den ska ju i normala fall tändas några snabba sekunder när man vrider på tändningen, sedan vara svart tills soppan börjar vara på låg nivå. Vid 3,5L eller där ikring ska lampan börja blinka för att sedan vid 1,5L övergå till att lysa konstant.

Problemet är att nu igår börjar lampan blinka frenetiskt efter 2-5 minuters körande, dock slocknar den igen efter ett litet tag. Kan vara inbillning men jag tror den brukar börja blinka efter att jag gett fullrulle ett tag... har ingen aning om vad det kan vara, men just bensinlampan beter sig lite som den vill. detta händer även vid maxfylld tank.

Sedan har det vid två tillfällen hänt att min högra blinkers har blinkat dubbelt så fort som den vänstra, detta fenomen brukar kunna uppstå om en av lamporna är trasiga, men så var inte fallet, då högra blinkersen började blinka så fort passade jag på att stanna efter min avfart och ser då att såväl fram som baklampa blinkar men i för snabb takt.

Undrar om fenomenen kan ha något att göra med varandra?
Vad ska jag undersöka?
Batteriet är nytt och det finns gott om ström. Kan det vara något relä? jordfel? eller kortis någonstans? :confused:

Har försökt kolla kablar till blinkersarna och dem verkar hela och fina. tankgivaren funkar ju fint på så sätt att den varnar ju när den ska när man är nere på 3,5/1,5 liter. Men varför blinkar det även när det inte ska?

Hoppas någon i alla fall har någon ide åt mig, så jag vet vad jag ska börja felsöka. :Bugar



/T


Du kan ju testa att gå över så många kontakter som möjligt med lite el-spray. Har inte elschemat hemma just annars kunde jag tagit en titt i den.
 
Du kan ju testa att gå över så många kontakter som möjligt med lite el-spray. Har inte elschemat hemma just annars kunde jag tagit en titt i den.

Det är ju iof ingen dum ide, värt ett försök i alla fall, testar i morgon på morgonen! Återkommer med resultat! :banana
 
Det är ju iof ingen dum ide, värt ett försök i alla fall, testar i morgon på morgonen! Återkommer med resultat! :banana

Hmm, har sprayat 556 i varenda kontakt jag hittat, men reslutatet blir fortfarande det samma för tanklampan. :va Men blinkersen kanske fungerar felfritt nu i alla fall, att den blinka frenetiskt har ju inte hänt speciellt ofta i alla fall. Men vad gör jag nu då? Min jäkla tanklampa verkar inte nöja sig med elspray.. eller har jag missat någon osynlig kontakt? :confused:

Några ideer?

/T
 
Hjälp!!!

Kan någon säga hur man vet om ens SV 650 S är strypt? Jag kan inte få upp hojen i mer än 140 km/h... Det verkar som om det är varvspärr på de högre växlarna!?

Tacksam för tips.

// Afterburner

Edit: Var ute och kollade på hojen nu. Jag har inte direkt tänkt på det innan, men gasrullen rör sig endast 2-3 cm när man vrider på, hur långt drar era SV på "fullgas"?
 
Last edited:
Kan någon säga hur man vet om ens SV 650 S är strypt? Jag kan inte få upp hojen i mer än 140 km/h... Det verkar som om det är varvspärr på de högre växlarna!?

Tacksam för tips.

// Afterburner

Edit: Var ute och kollade på hojen nu. Jag har inte direkt tänkt på det innan, men gasrullen rör sig endast 2-3 cm när man vrider på, hur långt drar era SV på "fullgas"?

140 räcker väl, man får ju ändå inte köra så fort på svenska vägar :tungan

Nej, allvarligt talat. Det känns inte rätt att gashandtaget bara går o vrida 2-3cm. Men de från 03 o framåt brukar vara strypta med en annan cdibox än original. Vad står det får effekt i regbeviset då? Hör med förra ägaren vad som kan va gjort? Annars kolla om det sitter nån spärr på gaswire lr liknande. Om ej prova att låna nån annans cdi.
 
Kan någon säga hur man vet om ens SV 650 S är strypt? Jag kan inte få upp hojen i mer än 140 km/h... Det verkar som om det är varvspärr på de högre växlarna!?

Tacksam för tips.

// Afterburner

Edit: Var ute och kollade på hojen nu. Jag har inte direkt tänkt på det innan, men gasrullen rör sig endast 2-3 cm när man vrider på, hur långt drar era SV på "fullgas"?

Kollade detta i helgen och det är ungefär 2cm som det går att dra på rullen.
vet dock inte vad felet är i ditt fall. Sv'n gör ungefär 195 på mätaren(185 enligt gps'en).
 
Kollade detta i helgen och det är ungefär 2cm som det går att dra på rullen.
vet dock inte vad felet är i ditt fall. Sv'n gör ungefär 195 på mätaren(185 enligt gps'en).

Tack för att du kollade, uppskattas mycket. Ja det här med gasen stämmer nog, jag får lyfta tanken och sadeln för att kolla om något ingrepp är gjort.
Enligt en Suzukiåterförsäljare stryper man i regel inte hojar med insprutning med brickor och trottelstopp längre, utan via CDI'n (inte kul om det är så...).

// Calle
 
Kollade detta i helgen och det är ungefär 2cm som det går att dra på rullen.
vet dock inte vad felet är i ditt fall. Sv'n gör ungefär 195 på mätaren(185 enligt gps'en).

195 på mätaren, det var dåligt de jag har haft har gjort runt 215 på mätaren. Min nuvarande gör 215 på mätaren trots att det sitter 14drev fram.
 
Var ute och gjorde en snabb koll av hojen. Inget tyder på att något ingrepp är gjort någonstans.

Fick en idé: Kan man dynojeta (Power commander) bort en eventuell strypning?

// Afterburner
 
Last edited:
Min hoj är strypt genom 2 brickor i luftburken samt trottelstopp på gasen.. Kolla i luftburken om de ligger några brickor..

Var ute och gjorde en snabb koll av hojen. Inget tyder på att något ingrepp är gjort någonstans.

Fick en idé: Kan man dynojeta (Power commander) bort en eventuell strypning?

// Afterburner
 
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig (mycket möjligt då jag har haft en annan SV innan), men jag upplever min hoj som slö när jag drar på.
Känns som om man nästan får kämpa sig upp till 100 km/h följt av 140 km/h.

Kan den vara strypt!!? :va

Finns det någon i Lund med omnejd som äger en lika dan som skulle kunna tänka sig att testa för att se om det är någon skillnad? Det är en SV 650 S, K4 som är 100% original (än så länge...) och har endast gått 370 mil.

/ Afterburner

Bor i Lund, har en K3:a, så det e bara att säga till!:tummenupp
 
Tjena!

Någon som kan tala om för mig vad som utförs vid 600 respektive 1200 servicen på den gamla modellen?


MVH Oskar
 
Tjena!

Någon som kan tala om för mig vad som utförs vid 600 respektive 1200 servicen på den gamla modellen?


MVH Oskar
600:
Olja, Filter, justeringar och kontroll. Arbetstid för verkstad: 1,6 timmar

1200:
Olja filter, 2 tändstift, justering och kontroll. Arbetstid för verksatd 2,1 timmar

Broms/kopplingsvätska bytes varannat år
Kylvätska bytes varannat år.

Luftfilter kommer inte förrän 3600 mil
 
Back
Top