SV-Tråden!

Dum fråga men varför byta till nått annat som inte är "original" profil? Finns ju en anledning till att de har valt just den profilen från början..


Kan tänkas att dom har gjort det, men däck som har 70 profil är mer runda, bättre känsla vid kurvtagning, mer gummi i asfalten skulle jag också kunna tänka mig,
Om man jämför ett 60 med ett 70 så förstår man varför jag vill byta, jäkla stor skillnad på dem

Alla jag pratar med säger att jag ska byta till 70, Litar på att folket runt mig har rätt

Sänk gaffeln 5-7mm och sätt på 70profil så får du en roligare hoj.



Varför ska jag sänka gaffeln? för att få plats?
Hänger inte riktigt med
 
Last edited:
Kan tänkas att dom har gjort det, men däck som har 70 profil är mer runda, bättre känsla vid kurvtagning, mer gummi i asfalten skulle jag också kunna tänka mig,
Om man jämför ett 60 med ett 70 så förstår man varför jag vill byta, jäkla stor skillnad på dem

Alla jag pratar med säger att jag ska byta till 70, Litar på att folket runt mig har rätt





Varför ska jag sänka gaffeln? för att få plats?
Hänger inte riktigt med

Du sänker ner hojen över gaffeln så att 5-7mm sticker upp över gaffelkronan. Det är om du vill ha den lite mer snabbsvängd inget som man måste göra. Både jag och Jocke_K tävlar med sv och 120/70 fram. Det är inga problem. Dock nya modellen men det är säkerligen samma på den äldre då även de har 120/60 som standard.
 
Last edited:
Du sänker ner hojen över gaffeln så att 5-7mm sticker upp över gaffelkronan. Det är om du vill ha den lite mer snabbsvängd inget som man måste göra. Både jag och Jocke_K tävlar med sv och 120/70 fram. Det är inga problem. Dock nya modellen men det är säkerligen samma på den äldre då även de har 120/60 som standard.

Nu är jag med på hur du menar!
låter riktigt bra ju.
Blir inte byte för än senare i sommar/vår men jag ska återkomma med hur det blev!
 
Kan tänkas att dom har gjort det, men däck som har 70 profil är mer runda, bättre känsla vid kurvtagning, mer gummi i asfalten skulle jag också kunna tänka mig,
Om man jämför ett 60 med ett 70 så förstår man varför jag vill byta, jäkla stor skillnad på dem

Alla jag pratar med säger att jag ska byta till 70, Litar på att folket runt mig har rätt

Har du bytt till bättre fjädrar (öhlins), fjäderförspännare? Om du inte har gjort det så rekommenderar jag att du kollar detta. Fjäderförspännare kom som standard 2002 och passar alldeles utmärkt på gafflarna du har på din.

Om du gör detta samt byter till tjockare gaffelolja så gör det en hel del när det gäller väghållningen.

Du sänker ner hojen över gaffeln så att 5-7mm sticker upp över gaffelkronan. Det är om du vill ha den lite mer snabbsvängd inget som man måste göra. Både jag och Jocke_K tävlar med sv och 120/70 fram. Det är inga problem. Dock nya modellen men det är säkerligen samma på den äldre då även de har 120/60 som standard.

Eftersom det är helt andra gafflar från 2003 så vet jag inte om man kan jämföra med den äldre modellen bara rakt av.

Men det är bara att testa och se, jag har aldrig upplevt att min från 2000 var trögsvängd på nått vis. Det var mer den usla fjädringen som störde.
 
Last edited:
Har du bytt till bättre fjädrar (öhlins), fjäderförspännare? Om du inte har gjort det så rekommenderar jag att du kollar detta. Fjäderförspännare kom som standard 2002 och passar alldeles utmärkt på gafflarna du har på din.

Om du gör detta samt byter till tjockare gaffelolja så gör det en hel del när det gäller väghållningen.



Eftersom det är helt andra gafflar från 2003 så vet jag inte om man kan jämföra med den äldre modellen bara rakt av.

Men det är bara att testa och se, jag har aldrig upplevt att min från 2000 var trögsvängd på nått vis. Det var mer den usla fjädringen som störde.

När det gäller chassievinklar och rideheight så är det ganska översättningsbart mellan alla hojar som har 120/60 som standard när man byter profil då radien på ett 70 däck är ca 5mm större.
 
Motstånd funkar inte

Tja ni som har byt till miniblinkers på er SV hur har ni gjort för att det inte skall blinka för fort?

Jag köpte motstånd på biltema men ljuset blir bara svagare blinkhastigheten minskar inte. Nu kopplade jag inte in de korrekt grannen hjälpte mig och sa att man kunde testa med att trycka in sladdarna i kopplingarna för att se att de funkar. Det gjorde det inte och om han har rätt har jag ingen lust att kapa kablarna.

Funderar på att byta relä men de som finns på biltema ser inte alls lika ut. Nån som har byt relä och var har ni köpt ert.

//Dafe
 
Om man köper ett slip-on till Sv 650 s 05a, behöver man då kapa av orginalröret för att få dit nästa eller är det "bult-on"? har beställt ett viper slip-on.
 
ja, det e bara o gå lös med vinkelslipen. Till vissa slipon följer även en muff så att de går o få dit originalburken.
 
Tjo!
Pärlan, (sv från '99) är lite för hög.. Någon som har koll på hur mkt de skulle kunna kosta att sänka den?
 
motstånd?

Tja ni som har byt till miniblinkers på er SV hur har ni gjort för att det inte skall blinka för fort?

Jag köpte motstånd på biltema men ljuset blir bara svagare blinkhastigheten minskar inte. Nu kopplade jag inte in de korrekt grannen hjälpte mig och sa att man kunde testa med att trycka in sladdarna i kopplingarna för att se att de funkar. Det gjorde det inte och om han har rätt har jag ingen lust att kapa kablarna.

Funderar på att byta relä men de som finns på biltema ser inte alls lika ut. Nån som har byt relä och var har ni köpt ert.

//Dafe

Tänkte just plocka bort lite originalblinkers i stoppa dit mindre.
Har du hittat nån lösning? vill ju inte se löjlig ut o blinka hysteriskt bara för att jag ska svänga lite, blir det alltid så att det får spel när småblinkers kommer på eller ska jag prova först?
fler av er andra måste ju ha gjort samma erfarenheter? Eller?
ska bli skönt att rensa lite där bak men det kan ju va fiffigt att ha alla bitar innan jag börjar riva.
 
Nix inte s-racing då måste man såga och ha sig!

Kåpan är Suzuki orginal!!

http://www.hamicad.co.uk/SV_Fender.html

Ni som har problem med att det blinkar för snabbt har monterat ett för lite motstånd (eller inget alls, orginal är 21w om jag inte kommer ihåg fel och LED blinkers är väll på 1w). Det blinkar fort pga att belastningen har minskat vilket indikerar att en lampa är trasig enligt det relä'et som SV'n använder.
Jag personligen kör med separata motstånd för att jag inte hade lust att klippa i kablarna för att montera in ett http://www.sounddistribution.co.uk/products.asp?recnumber=2256 som jag har på hyllan.
 
http://www.hamicad.co.uk/SV_Fender.html

Ni som har problem med att det blinkar för snabbt har monterat ett för lite motstånd (eller inget alls, orginal är 21w om jag inte kommer ihåg fel och LED blinkers är väll på 1w). Det blinkar fort pga att belastningen har minskat vilket indikerar att en lampa är trasig enligt det relä'et som SV'n använder.
Jag personligen kör med separata motstånd för att jag inte hade lust att klippa i kablarna för att montera in ett http://www.sounddistribution.co.uk/products.asp?recnumber=2256 som jag har på hyllan.

Ursäkta vad menar du med "som jag har på hyllan"?
Och hur menar du att du monterar det hela utan att klippa kablarna?
Jävligt nyfiken!
 
http://www.hamicad.co.uk/SV_Fender.html

Ni som har problem med att det blinkar för snabbt har monterat ett för lite motstånd (eller inget alls, orginal är 21w om jag inte kommer ihåg fel och LED blinkers är väll på 1w). Det blinkar fort pga att belastningen har minskat vilket indikerar att en lampa är trasig enligt det relä'et som SV'n använder.
Jag personligen kör med separata motstånd för att jag inte hade lust att klippa i kablarna för att montera in ett http://www.sounddistribution.co.uk/products.asp?recnumber=2256 som jag har på hyllan.

Tack!! Har du köpt en sådan eller? Lätt att montera?
 
Back
Top