SV-Tråden!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2295482

Andra generationens kammar, alltså originalkammar från 03 och nyare har en annan "profil" än första generationen, lite vassare.
och dessa kan man alltså byta ut om man samtidigt flyttar över dom befintliga insugskammarna till avgasidan (upprepning). Och det tillsammans så får man vassare kammar som ungefär motsvarar steg 1 i eftermarknadskammar, typ dom som finns på JHS Racing.

Blev lite nyfiken på en sak till ;) Att byta till andra gen. kammar, är det nått du kan rekommendera? Vart köpte du kammarna?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
enchanter skrev:
2667562 Blev lite nyfiken på en sak till ;) Att byta till andra gen. kammar, är det nått du kan rekommendera? Vart köpte du kammarna?


Japp det kan jag rekommendera, det va kul att meka och lära sig.
För mig var det ett perfekt tillfälle eftersom att den ändå skulle ventiljusteras.

Tyvärr kan jag inte säga hur mycket bättre den går nu en innan pga. att jag återigen gjorde det på våren och sen har jag inte kört någonting denna sommarn.Det blev bara ett par turer i våras för att köra in den typ.

Skall bli bättring på det till nästa säsong.
Då kommer det bli en bänkkörning också.

Men den går givetvis bättre.
Kommer inte ihåg några siffror på effektökning men du kan söka på cam swap på SVRIDER och liknande sidor så får du nog svaret där.
Om du hittar någon bänkkörning på det så posta det gärna.


Edit: Jag handlade från http://www.cycle-parts.com/
/Dan
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2668129 Japp det kan jag rekommendera, det va kul att meka och lära sig.
För mig var det ett perfekt tillfälle eftersom att den ändå skulle ventiljusteras.

Tyvärr kan jag inte säga hur mycket bättre den går nu en innan pga. att jag återigen gjorde det på våren och sen har jag inte kört någonting denna sommarn.Det blev bara ett par turer i våras för att köra in den typ.

Skall bli bättring på det till nästa säsong.
Då kommer det bli en bänkkörning också.

Men den går givetvis bättre.
Kommer inte ihåg några siffror på effektökning men du kan söka på cam swap på SVRIDER och liknande sidor så får du nog svaret där.
Om du hittar någon bänkkörning på det så posta det gärna.


Edit: Jag handlade från http://www.cycle-parts.com/
/Dan

Fint! Har bara hittat en "bänkkörning" men det var på JHS Racing så den har du säkert sätt men hittar jag nått annat så ska jag posta det!

Men är det insugskammarna till ´03an man ska köpa? Du får väldigt gärna skriva "part #" för det man behöver, vore lite trist om man skulle råka beställa fel :)

Det var för övrigt en bra sida!

Edit : Hittade en sida som var lite billigare, när man kollar delar så har dom även med en sprängskiss vilket är smidigt!

www.ronayers.com
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
enchanter skrev:
2668576 Fint! Har bara hittat en "bänkkörning" men det var på JHS Racing så den har du säkert sätt men hittar jag nått annat så ska jag posta det!

Men är det insugskammarna till ´03an man ska köpa? Du får väldigt gärna skriva "part #" för det man behöver, vore lite trist om man skulle råka beställa fel :)

Det var för övrigt en bra sida!

Edit : Hittade en sida som var lite billigare, när man kollar delar så har dom även med en sprängskiss vilket är smidigt!

www.ronayers.com


Jag har också sett att Ronyanders är billigast, problemet är bara att dom inte ville skicka utomlands när jag beställde.
Men det kanske dom gör nu.

När jag beställde så kom följesedeln med en lista på prylarna jag hade köpt + vad dom kostade så du kan utgå från att du får tulla för grejerna.

Artikel nr:
11173-19F01 GASKET,CYLINDER
11141-20F00 GASKET,CYLINDER
11191-13E00 WASHER,HEAD COV
12837-24A10 GASKET,TENSIONE
12710-17G00 CAMSHAFT COMP,I
12730-17G00 CAMSHAFT COMP,I
12830-19F11 ADJUSTER ASSY,


"Adjuster Assy" är kamkjedjesträckarna dom är ju egentligen inte nödvändiga för bytet, men eftersom vissa har haft problem med dom så passade jag på att beställa nya.

Nu har jag lite problem att logga in på SVRIDERs forum så jag kan inte skicka länken.
Men du måste hitta en tråd där dom beskriver bytet, för markeringarna på "kamaxelkugghjulet" stämmer ju inte när du skiftar plats på dom.

/Dan
 

Anderkron

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Snart..
Haloj!
Någon som råkar sitta inne på måtten på SV650:in.
Hade varit trevligt och veta om den går in i bilen.
:tummenupp
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Anderkron skrev:
2670741 En land-rover Defender 110".

Hmm...kan inte påstå att jag känner till Defenderns innermått eller andra mått heller för den delen, blir rätthögt att lyfta i alla fall?

Hur som helst, Suzuki anger på en ny 2007:a följande:

Längd 2.085 mm
Bredd 730 mm
Höjd 1.170 mm
Sitthöjd 800 mm
Axelavstånd 1.440 mm
Torrvikt 169 kg
 

Anderkron

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Snart..
mbrannst skrev:
2670761 Hmm...kan inte påstå att jag känner till Defenderns innermått eller andra mått heller för den delen, blir rätthögt att lyfta i alla fall?

Hur som helst, Suzuki anger på en ny 2007:a följande:

Längd 2.085 mm
Bredd 730 mm
Höjd 1.170 mm
Sitthöjd 800 mm
Axelavstånd 1.440 mm
Torrvikt 169 kg

Vi tackar och bockar. :tummenupp
Blir nog en lite äldre årsmodell, men det lär väll vara ungefär samma storlek.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2669141
Artikel nr:
11173-19F01 GASKET,CYLINDER
11141-20F00 GASKET,CYLINDER
11191-13E00 WASHER,HEAD COV
12837-24A10 GASKET,TENSIONE
12710-17G00 CAMSHAFT COMP,I
12730-17G00 CAMSHAFT COMP,I
12830-19F11 ADJUSTER ASSY,



/Dan

Fint! Jo jag har gjort som du sade och sökt lite på olika sv forum, fanns massor av bra info där speciellt på Svriders forum!

Men jag undrar lite över hur karaktären ändrades på hojen? Tappade du nått på dom lägre varvtalen för att flytta effekten längre upp eller blev det helt enkelt mer effekt överallt?

Filtret är också nått som många har olika åsikter om, kanske du har nån bra åsikt? Själv så funderar jag antingen på BMC race eller att helt enkelt ta bort snorkeln på original filtret. Men som du sa tidigare är det väl inte bra om den får för mkt luft? Jag vill hellre inte ändra karaktären för mkt, jag vill ju behålla kraften i dom lägre varvtalen..
 

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Hägersten
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Hej! Jag köper SV 650 imorgon! Jag har ett par frågor som jag skulle vilja få besvarade av ett par mer erfarna ägare. Har ögnat igenom forumet men hittar inte svar på frågorna..

1) Jag har sett att det finns ytterliggare en kåpa att köpa till sv 650 S modellen. http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=369
Var får man tag i en sån och vad kostar den?
2) Ljudet är grymt viktigt för mig. Vilket dämparsystem gör att V-Twin motorn kommer till sin rätt?
3) Finns det en klubb i STHLM?
Vore otroligt tacksam för svar :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Cnas skrev:
2676591 Hej! Jag köper SV 650 imorgon! Jag har ett par frågor som jag skulle vilja få besvarade av ett par mer erfarna ägare. Har ögnat igenom forumet men hittar inte svar på frågorna..

1) Jag har sett att det finns ytterliggare en kåpa att köpa till sv 650 S modellen. http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=369
Var får man tag i en sån och vad kostar den?
2) Ljudet är grymt viktigt för mig. Vilket dämparsystem gör att V-Twin motorn kommer till sin rätt?
3) Finns det en klubb i STHLM?
Vore otroligt tacksam för svar :)

1. www.s-racing.se säljer kåpan du söker, så här ser den ut www.s-racing.se/album_pic.php?pic_id=452 Den ser inte exakt ut som den på länken du skickade. Jag vet om några ställen till som säljer kåpor (varav ett ställe som säljer dom färdiga med lack).

2. Vill du ha ljud + effekt eller bara ljud? Är det bara ljudet så ska du satsa på en slipon, annars om du vill ha ljud + effekt så ska du satsa på ett helsystem. Du bör köpa det i usa eftersom det är stor skillnad prismässigt! Ett akra helsystem får du ge ungefär 4200:- i usa medans samma system kostar ungefär 10500:- i sverige! Dock så tillkommer frakt/moms..

3. Vet inte men du får starta nån kanske :yoparty
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Satte på mitt leo vince slip on igår. Var fint muller även med insatsen i:yoparty Vart ett high mount. Visste inte detta nät jag beställde men blev bra ändå. Lite sugen på ett riktigt kort rör som slutar under motorn. Sett att de finns att köpa till R1. Var ett jävla bröl o snarkande utan ngn dämpare:yoparty :yoparty Undrar hur mkt effekt man skulle tappa och vad man skulle behöva göra med motorn för att den skall gå fint?

Hur är era bak dämpare när ni skall justera dem. Mitt satt som berget och har inte vågat dra allt för hårt. :rolleyes: Skall det sitta så jäkla hårt?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
enchanter skrev:
2675641 Fint! Jo jag har gjort som du sade och sökt lite på olika sv forum, fanns massor av bra info där speciellt på Svriders forum!

Men jag undrar lite över hur karaktären ändrades på hojen? Tappade du nått på dom lägre varvtalen för att flytta effekten längre upp eller blev det helt enkelt mer effekt överallt?

Filtret är också nått som många har olika åsikter om, kanske du har nån bra åsikt? Själv så funderar jag antingen på BMC race eller att helt enkelt ta bort snorkeln på original filtret. Men som du sa tidigare är det väl inte bra om den får för mkt luft? Jag vill hellre inte ändra karaktären för mkt, jag vill ju behålla kraften i dom lägre varvtalen..


Jag kan tyvärr inte ge ett exkakt svar på hur karaktären har ändrats dels för att jag har ändrat "trimmat" en del saker under en lång tid, acra systemet åkte på -02 t.ex.
Sedan så har jag som sagt kört alldeles för lite i år.

Men känslan är iallafall att jag inte har tappat någonstans i registret, utan den extra effekten har lagt sig ganska jämnt över låg och mellan registret och en lite mindre del på toppen. men detta är bara vad jag kan försöka komma ihåg hur den kändes i våras.

Hur det är med luftfiltret så tror jag inte det skiljer så mycket mellan ett "race" filter och ett uppsågat original effektmässigt.
uppsågat original ger mer insugsljud.
Man kan väl säga att uppsågat original är en budgetlösning.

Sen hur det är med att den kan få förmycket luft, så är det nog inte det som är problemet utan att förgasarna tappar förmågan att kunna skapa vakuum.
och det problemet fick jag alltså med uppsågat K&N filter.
Det fenomenet kan vara känsligare på min hoj eftersom jag har borrat upp "slide holes" i mina förgasare.

http://www.geocities.com/catpoopman/sv650_slidehole.html

/Dan
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Hej Hopp!
En fråga till er sv-åkare som kan åka på sulan..
Om ni kopplar upp hojen på 2:an, vad har ni för varvtal då??
började smått på sensommaren o leka lite, gick bra på ettan att bara gasa upp den o sen lägga i tvåan, men jag lyckades aldrig riktigt koppla upp den på tvåan.

Tacksam för hjälp!
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
ollesonen skrev:
2679661 Hej Hopp!
En fråga till er sv-åkare som kan åka på sulan..
Om ni kopplar upp hojen på 2:an, vad har ni för varvtal då??
började smått på sensommaren o leka lite, gick bra på ettan att bara gasa upp den o sen lägga i tvåan, men jag lyckades aldrig riktigt koppla upp den på tvåan.

Tacksam för hjälp!
runt 5000 - 6000 v går att spela lite med det... men jag kan fan inte få i 2:An om jag gasar upp den på 1:an.. bara lyckats nån gång.. brukar inte få i växlarna..
 

AndyBenson

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
1981 Honda CB400N + 2001 Yamaha XVS650 Drag Star
Har precis reggat mig på forumet bara för få möjlighet att ställa en fråga till er som kan "aningen" mer än jag.

Letar efter en helkåpa till SV650S -00. Det är inte den två-delade jag menar utan en som saluförs av Airtech-Streamlining (http://www.airtech-streamlining.com/suzuz/SV6501999-02.htm). Hittar ingen svensk återförsäljare men antar att det finns. Hoppas det i alla fall!! Har sökt i tråden men hittar ingen här heller.

Bild på kåpan jag menar:

sv650_atx.jpg

Tacksam för svar.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
AndyBenson skrev:
2687924

Letar efter en helkåpa till SV650S -00. Det är inte den två-delade jag menar utan en som saluförs av Airtech-Streamlining (http://www.airtech-streamlining.com/suzuz/SV6501999-02.htm). Hittar ingen svensk återförsäljare men antar att det finns. Hoppas det i alla fall!! Har sökt i tråden men hittar ingen här heller.

Tacksam för svar.

Går det inte att beställa direkt från firman i usa?

Om du kollar på några inlägg tidigare så har jag svarat en annan kille men då gällde det dock inte hel kåpor utan "mag kåpan"
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Fick inget svar i tidigare inlägg och skulle behöva svar på den frågan. När jag skall justera bakdämparen så sitter den som berget. Vågar inte heller ta i för kung o fosterland. Skall jag våga bända hårt? Hur hårt sitter era dämpare???:confused:
 

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Finnishstallion skrev:
2696000 Fick inget svar i tidigare inlägg och skulle behöva svar på den frågan. När jag skall justera bakdämparen så sitter den som berget. Vågar inte heller ta i för kung o fosterland. Skall jag våga bända hårt? Hur hårt sitter era dämpare???:confused:

Du använder originalverktyget gissar jag?
Det är ju svårt att få något bra grepp, men det är väl bara att ta i.
Ett tips är att lyfta lite på hojen, så går det lättare...
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top