SV-Tråden!

Har skrivit tidigare i denna tråd om strypningarna som finns på de första växlarna. Kag tror jag ska testa att ta bort dom, men är det någon som har gjort det?
*Blir det någon skillnad eller är det ogjort arbete?
*Varför finns det strypningar överhuvutaget?
 
Ankan_84 skrev:
2384770 Har skrivit tidigare i denna tråd om strypningarna som finns på de första växlarna. Kag tror jag ska testa att ta bort dom, men är det någon som har gjort det?
*Blir det någon skillnad eller är det ogjort arbete?
*Varför finns det strypningar överhuvutaget?

http://www.gi-pro.net

Lär ha en av de bästa lösnignarna för borttagning plus att man får en växellägesindikator på köpet. Kan inte uttala mig om funktionen eftersom jag inte har en själv, men med denna variant lär man väl i alla fall behålla en normal tomgång och kallstartegenskaper eftersom den kopplar om till normalprogrammet vid tomgång...?
 
10 mil kvar till 1200mils servicen

* Vad ska göras på denna service?
* Prisexempel?


Oljefilter och luftfilter samt oljebyte gör jag själv, är det tänk i alla fall :)

Var hittar jag Luft och Oljefiler till ett normalt pris på min K3a?



//Cel
 
mbrannst skrev:
2384791 http://www.gi-pro.net

Lär ha en av de bästa lösnignarna för borttagning plus att man får en växellägesindikator på köpet. Kan inte uttala mig om funktionen eftersom jag inte har en själv, men med denna variant lär man väl i alla fall behålla en normal tomgång och kallstartegenskaper eftersom den kopplar om till normalprogrammet vid tomgång...?

Tackar tackar:tummenupp
 
*Varför finns det strypningar överhuvutaget?[/QUOTE]

jag tror det var för att klara buller kraven. Du kan välskriva om det ger ngn märkbar skillnad att ta bort strypningen
 
Ankan_84 skrev:
2383994 Det vet jag faktiskt inte, min är en -03:an och den låter som alla andra. Vet faktiskt inte hur dom riktigt nya är...

Nu menade jag nya "ev förbättrade" kamsträckare, inte nyare årsmodeller av hojen :) :tummenupp
 
CeltaniC skrev:
2384906 10 mil kvar till 1200mils servicen

* Vad ska göras på denna service?
* Prisexempel?


Oljefilter och luftfilter samt oljebyte gör jag själv, är det tänk i alla fall :)

Var hittar jag Luft och Oljefiler till ett normalt pris på min K3a?



//Cel

fortsätter lite på ditt ditt inlägg...

Ska göra 600 milaservice å funderar på vilken olja jag ska ta samt viskositet?
 
enchanter skrev:
2385065 Nu menade jag nya "ev förbättrade" kamsträckare, inte nyare årsmodeller av hojen :) :tummenupp

Det va det jag menade, att jag har en hyffsat ny hoj med hyffsat ny sträckare och ingen skillnad på ljudet... Då menade jag att troligen så är det ingen skillnad på de nya sträckarna...

TwinLoveRace skrev:
2385147 Vet inte hur det är på en SV, men jag gissar på att du kommer att märka skillnad. Inte lika ryckig respons vid låga varv.

Strypningen kom väl till för att hålla framhjulet i marken? :)

Grymt, strypningen ska bort.... fortare än kvickt:yoparty
 
Last edited:
Ankan_84 skrev:
2384770 Har skrivit tidigare i denna tråd om strypningarna som finns på de första växlarna. Kag tror jag ska testa att ta bort dom, men är det någon som har gjort det?
*Blir det någon skillnad eller är det ogjort arbete?
*Varför finns det strypningar överhuvutaget?

har läst på diverse andra forum om denna mod och de som verkar
veta lite om SV 650(dom som bla tävlar med dom)verkar vara överens
om att på 650,n ger det ingen mätbar skillnad i effekt.

Däremot kan man tydligen få lite andra effekter av det hela tex att
snabbtomgången vid kallstart försvinner.

Glada amatörer som skruvar på allt verkar däremot tycka att det ger
effekt?

Men vill man testa så är det väl bara att göra det men det kostar ju några
spänn:tungan

TwinLoveRace skrev:
2385147 Vet inte hur det är på en SV, men jag gissar på att du kommer att märka skillnad. Inte lika ryckig respons vid låga varv.

Strypningen kom väl till för att hålla framhjulet i marken? :)

Går hojen ryckigt på låga varv ska du justera TPS givaren men innan
du börjar pilla med det så tänk på att du kör en v-twin,det blir lite
ryckigt om man tex jämför med en rad 4.

Sususs skrev:
2385169 fortsätter lite på ditt ditt inlägg...

Ska göra 600 milaservice å funderar på vilken olja jag ska ta samt viskositet?

10/40 rekomenderas av Suzuki.Delsyntet mc olja av nåt känt
märke duger eller kanske slå till på biltema helsyntet om du vågar:D

Finns ju en lång oljetråd i detta omdiskuterade ämne:tungan
 
Last edited:
Finnishstallion skrev:
2384944 *Varför finns det strypningar överhuvutaget?

jag tror det var för att klara buller kraven. Du kan välskriva om det ger ngn märkbar skillnad att ta bort strypningen[/QUOTE]

Jepp, ska se om jag gör det, men i så fall ska jag skriva av mig:)

:)
xrperra skrev:
2385967 har läst på diverse andra forum om denna mod och de som verkar
veta lite om SV 650(dom som bla tävlar med dom)verkar vara överens
om att på 650,n ger det ingen mätbar skillnad i effekt.

Däremot kan man tydligen få lite andra effekter av det hela tex att
snabbtomgången vid kallstart försvinner.

Glada amatörer som skruvar på allt verkar däremot tycka att det ger
effekt?

Men vill man testa så är det väl bara att göra det men det kostar ju några
spänn:tungan

Och ska se hur jag gör, jag ska läsa lite om det innan jag börjar pilla med det, tack för svaret
 
Last edited:
xrperra skrev:
2385967 har läst på diverse andra forum om denna mod och de som verkar
veta lite om SV 650(dom som bla tävlar med dom)verkar vara överens
om att på 650,n ger det ingen mätbar skillnad i effekt.

Däremot kan man tydligen få lite andra effekter av det hela tex att
snabbtomgången vid kallstart försvinner.

Glada amatörer som skruvar på allt verkar däremot tycka att det ger
effekt?

Men vill man testa så är det väl bara att göra det men det kostar ju några
spänn:tungan



Går hojen ryckigt på låga varv ska du justera TPS givaren men innan
du börjar pilla med det så tänk på att du kör en v-twin,det blir lite
ryckigt om man tex jämför med en rad 4.



10/40 rekomenderas av Suzuki.Delsyntet mc olja av nåt känt
märke duger eller kanske slå till på biltema helsyntet om du vågar:D

Finns ju en lång oljetråd i detta omdiskuterade ämne:tungan
Jag ska köra med Biltemas Olja och hoppas inte att motorn skär, rasar eller faller ihopa i små små delar :D

Ingen som kan svara på min post ovan? är det ventilkoll med på 1200mils service?
 
CeltaniC skrev:
2387312 Jag ska köra med Biltemas Olja och hoppas inte att motorn skär, rasar eller faller ihopa i små små delar :D

Ingen som kan svara på min post ovan? är det ventilkoll med på 1200mils service?

Ventilkoll skall göras efter 2400mil eller efter två år.
 
Last edited:
CeltaniC skrev:
2384906 10 mil kvar till 1200mils servicen

* Vad ska göras på denna service?
* Prisexempel?


Oljefilter och luftfilter samt oljebyte gör jag själv, är det tänk i alla fall :)

Var hittar jag Luft och Oljefiler till ett normalt pris på min K3a?



//Cel

Enligt min mekhandbok till sv650 99-02 ska följande grejer göras vid 1200mil:
-rengör luftfilter
-kolla soppaslangar
-motorolja (står inget om oljefilter, men det är lika bra att byta)
-justera gas och kopplingsvire
-kolla över kylarsystemet
-kolla drivkedjan
-kolla bromsar
-kolla däck, hjul
-smörj alla rörliga delar och kän på diverse muttrar och skruvar

-nya tändstift,
-kolla över och synka förgasare (men du har väl inga på din),
-kolla styrlager,
-kolla fjädring både fram och bak.

Jag brukar köpa Hiflow-oljefilter till mina hojar, de är billiga och ska vara minst lika bra som original.
 
ola_sandin skrev:
2387392 Ventilkoll skall göras efter 2400mil eller efter två år.

Två år??
Min hoj har varit i bruk i två år, gått 1050 mil, ska jag göra en ventiljustering på nästa service då som är 1200 milaren? Det är inte många som kör 2400 mil på två år, eller??
 
ola_sandin skrev:
2387392 Ventilkoll skall göras efter 2400mil eller efter två år.


ventiljusteringen? på oljor och vätskor och annat som "åldras" brukar det ju vara det men på ventilerna? det torde ju inebära att jag ska ha justerat dom två gånger redan trots att hojen är utagen -05? efter 2400 mil ska dom kontroleras enligt servis bok..


// MVH johan
 
Last edited:
Freon_leon skrev:
2387770 ventiljusteringen? på oljor och vätskor och annat som "åldras" brukar det ju vara det men på ventilerna? det torde ju inebära att jag ska ha justerat dom två gånger redan trots att hojen är utagen -05? efter 2400 mil ska dom kontroleras enligt servis bok..


// MVH johan

Så har jag också fattat det.... Om det ska göras efter två år blir det ju en jävla massa justeringar. Men måste vara som du säger att det gäller oljor och vätskor.
Någon annan som vet?
 
Last edited:
ola_sandin skrev:
2387430 Enligt min mekhandbok till sv650 99-02 ska följande grejer göras vid 1200mil:
-rengör luftfilter
-kolla soppaslangar
-motorolja (står inget om oljefilter, men det är lika bra att byta)
-justera gas och kopplingsvire
-kolla över kylarsystemet
-kolla drivkedjan
-kolla bromsar
-kolla däck, hjul
-smörj alla rörliga delar och kän på diverse muttrar och skruvar

-nya tändstift,
-kolla över och synka förgasare (men du har väl inga på din),
-kolla styrlager,
-kolla fjädring både fram och bak.

Jag brukar köpa Hiflow-oljefilter till mina hojar, de är billiga och ska vara minst lika bra som original.

Om det stämmer är jag överlycklig! allt det kan man kolla och göra själv ju!
Jag har insprutning så inga förgasare :hoppa

Freon_leon skrev:
2387770 ventiljusteringen? på oljor och vätskor och annat som "åldras" brukar det ju vara det men på ventilerna? det torde ju inebära att jag ska ha justerat dom två gånger redan trots att hojen är utagen -05? efter 2400 mil ska dom kontroleras enligt servis bok..


// MVH johan

Tack för svaret, står inte på min servicemanual om vad som ska göras. Hade en B6 innan och där var det 1200mils ventiljustering. Det var därför jag frågade. Twinnar ser ut att vara billigare på servicefronten :)

Tack alla för svar nu är det filterbyte och i med ny olja sen är det att kolla över hojen så allt er bra ut sen e det bara ut och GAZZA! :)
 
Last edited:
Ankan_84 skrev:
2384770 Har skrivit tidigare i denna tråd om strypningarna som finns på de första växlarna. Kag tror jag ska testa att ta bort dom, men är det någon som har gjort det?
*Blir det någon skillnad eller är det ogjort arbete?
*Varför finns det strypningar överhuvutaget?


Strypningen består av att den senarelägger tändningen, du får ut lite mer effekt när du tar bort den, för att tändningen kommer vid "rätt" tidpunkt. Dessutom drar den mindre soppa vid tidigare tändning. Såg att någon skrivit om snabbtomgång, vid sen tändning blir motorn "varmare" snabbare.
Helst ska man ligga precis innan den knackar.........men mäter man inte vet man inte! Skulle varit jonströmsmätning så man fått ut max effekt hela tiden på båda cylindrarna.

Bullernivån är anledningen till denna "strypning". Har för mig, att den bara aktiverades inom ett visst varvtalsintervall, i reskpektive växel. (mellan 2000 till 8000 rpm) ej säker

Bort med skitet, det är bara två kablar att klippa, eller ta bort stiften om man vill vara lite seriösare!
 
Tomass skrev:
2387872
Bort med skitet, det är bara två kablar att klippa, eller ta bort stiften om man vill vara lite seriösare!

På förgasar modellen tom 02 ska det gå att bara klippa kablar.på
03 o nyare behöver du en TRE modd eller något liknande.

Tidigare i tråden nämndes förgasarsynk men även insprutningsmodellen
ska trottelsynkas vid vissa intervaller.

Har gjort det på min 04 och det gjorde stor skillnad i minskade
vibrationer o jämnare gång.:tummenupp
 
Last edited:
TRE-modd, hmm,,, är det komplicerat att göra detta. Jag har en -03:a men har du någon förklaring eller manual som visar vad mans ka köpa och hur man ska koppla in det?? Blev det någon skillnad i draget??
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top