SV-Tråden!

DirtyHarry skrev:
Nu har det hänt 2 ggr att jag får i vad som verkar vara ett extra friläge mellan 5 och 6'an. Lite småpinsamt när man håller på att köra om och motorn övervarvar utan att man accelererar det minsta.
Har detta hänt någon annan eller är det nåt knas med min växellåda? Eller bara jag som gör nåt fel när det är bråttom?
Har en 04'a.

spaceman skrev:
Har hänt mig ett par ggr oxå, känns som om man inte får upp spaken helt, tar som stopp. släpper man då ner den igen och försöker på nytt, då funkar det.
Vet inte heller om det är vanligt eller bara förarfel, men lämnar du in den för det, och de säger att det är ett fel, let me know!

flimmer skrev:
Det där har hänt mig oxå ett par ggr, borde man vara orolig?? :confused: :va
Har även hänt en gång att jag inte fick i tvåan, släppte ut koppling och då bara rasslade det, växeln hoppade aldrig i. Drog in koppling och släppte ut igen å det blev likadant, så då klonkade jag in ettan... :gnissla :3freak

Nån som vet nått??
/lite orolig...

Nu har jag också börjat märka av det här problemet.
Jag har inte fått något "friläge" mellan växlarna, utan det känns bara att växeln inte går i.
Detta händer bara när man kör "aktivt" och ligger runt 9 - 11 000 varv, och oftast är det 4an & 5an (ibland 6an) som bråkar.

Jag har tagit det med Vincent (där jag köpte hojen) men han har inte ringt tillbaka.
Är det någon här som vet vad problemet är?
Helst skulle jag vilja slippa lägga en hel dag på att åka till Varberg för att en mekaniker ska provköra & förmodligen inte göra någonting åt problemet (och om de ska skruva sönder...hur ska jag då komma hem??)

//Gerry
 
En livsfarlig sida

johanp skrev:
jhs-racing har en sats som eliminerar erat problem...
Livsfarlig sida för moppe tokiga trimbögar som mig, har man inte haft hål i plånboken för så lär man ju få det efter detta tipset. (hehe)

//Joakim
 
Nu har jag fått svar...
Suzuki har ALDRIG haft problem (inte en ända hoj!!) med växlar som bråkar.
Det ända som de hört om är att det kan vara svårt att få i 1an vid stillastående...

Otroligt..
((Nu känner jag mig lite ensam om att inte kunna växla snabbt & säkert när jag pressar hojen lite..))
 
Gerry skrev:
Nu har jag fått svar...
Suzuki har ALDRIG haft problem (inte en ända hoj!!) med växlar som bråkar.
Det ända som de hört om är att det kan vara svårt att få i 1an vid stillastående...

Otroligt..
((Nu känner jag mig lite ensam om att inte kunna växla snabbt & säkert när jag pressar hojen lite..))


Fått körkortet i ett flingpaket?








(sorry)
 
Gerry skrev:
Nu har jag fått svar...
Suzuki har ALDRIG haft problem (inte en ända hoj!!) med växlar som bråkar.
Det ända som de hört om är att det kan vara svårt att få i 1an vid stillastående...

Otroligt..
((Nu känner jag mig lite ensam om att inte kunna växla snabbt & säkert när jag pressar hojen lite..))



Jag tycker att där e lite mycket "spel" mellan växlarna... lätt att missa när man ger hon allt.
 
Gerry skrev:
Nu har jag fått svar...
Suzuki har ALDRIG haft problem (inte en ända hoj!!) med växlar som bråkar.
Det ända som de hört om är att det kan vara svårt att få i 1an vid stillastående...

Otroligt..
((Nu känner jag mig lite ensam om att inte kunna växla snabbt & säkert när jag pressar hojen lite..))


MM.....jo jag har lite problem ibland att få i 1:an från neutral. Men det fixas ju genom att man bara rullar hojen några dm. Vidare så har jag hittat ett falskt neutralläge en gång mellan 2-3 eller 3-4 tror jag.


Förresten.....kan eller ska man ventiljustera sin Sv någon gång?? Vet inte om det är det som tickar lite.
 
Ekberg skrev:
För att få ut kablarna ur kontakterna behöver du något smalt som t.ex. en riktigt liten skruvmejsel, och peta undan hakarna så att du kan dra ut kabeln ur kontakten. Tänk dej att det sitter ett metallstift med små hakar på kabeln som hakas fast i kontakten.

/Dan

Va e de för kablar ni pratar om, har jag missat nått.
Ger det märkbar skillnad?
 
Westman skrev:
Va e de för kablar ni pratar om, har jag missat nått.
Ger det märkbar skillnad?

Har pratats en del om dem... du kan söka i tråden...

snabbt förklarat.
Suzuki ställer tillbaks tändningen lite på andra och tredje växeln, för att få ett mjukare ljud vid acceleration (ljudkrav vid typning).
Det tappar man lite effekt på, så för att undvika det så tar man bort kablarna som indikerar 2 och 3.
lite som TRE på GSXR mm. fast gratis.
gör dock inga direkt stora märkbara skillnader...

/Dan
 
Westman skrev:
Va e de för kablar ni pratar om, har jag missat nått.
Ger det märkbar skillnad?

Det är två sladdar under tanken som tydligen hindrar hojen att ge fullt på 2:ans och 3:ans växel. Anledningen till strypningen är för ljudnivån.
http://www.svrider.com/tips/retard/disconnect.jpg Man lär inte märka någon större skillnad, men det är ju gratis att prova.
 
Dreas skrev:
Förresten.....kan eller ska man ventiljustera sin Sv någon gång?? Vet inte om det är det som tickar lite.

I min manual står det att det ska kollas/justeras vid 2400 mil.
Vet inte vilken årsmodell du har i fall det är nåt ändrat men min är en -00 i alla fall.

Är ju ett kännt fenomen att kamkedjesträckarna låter, kanske det du hör?
Hörs ju på tomgång och försvinner/dränks vid gas.

Min växellåda funkar bra förrutom lite klunk ibland om man inte gör rätt. Lägga i ettan utan mer eller mindre klunk verkar omöjligt. Däremot tycker jag att det är för stort spel mellan växlellägena. Märks tydligt nu när jag fått mig andra stövlar som är lite tjockare om foten. Har blivit lite låtsasväxling när man inte släppt tillbaka spaken tillräckligt. Känns lite pinsamt om det sker i ett samhälle så andra kan märka det. :gnissla
 
Nån som införskaffat seat cowl till sin 03+ ännu?
Såg att Oneidasuzuki hade utförsäljning på dem typ 60€ men dom klåpen leverar inte till europa överhuvudtaget :huvet
Sku vara intresserad av köp bara man hittade en till vettigt pris.
 
Vilken olja skall man köpa?

Tänkte göra ett oljabyte på min nya 04:a. Den kommer bara ha gått ca 35 mil, men den kommer stå avställd en längre tid, då jag skall jobba i Göteborg en längre tid. Tycker oljan ser rätt så skitig ut efter bara några dagars körning, så ett extra byta kan ju inte vara helt fel....eller?

Frågan är vilken olja skall jag köpa till oljebytet? Alltså egenskaperna på oljan står ju i handboken, men jag undrar vilket märke och sort rekomenderar ni??

Mycket tacksam för hjälp

/Erik
 
Knoxan skrev:
Tänkte göra ett oljabyte på min nya 04:a. Den kommer bara ha gått ca 35 mil, men den kommer stå avställd en längre tid, då jag skall jobba i Göteborg en längre tid. Tycker oljan ser rätt så skitig ut efter bara några dagars körning, så ett extra byta kan ju inte vara helt fel....eller?

Frågan är vilken olja skall jag köpa till oljebytet? Alltså egenskaperna på oljan står ju i handboken, men jag undrar vilket märke och sort rekomenderar ni??

Mycket tacksam för hjälp

/Erik

Oljan blir ju skitig så fort som du stort sett startar motorn. Det är så det är. Jag kör vanlig olja o min motor, vanlig 10/40 olja helsyntet. Ingen racing elelr annan skit. Det funkar bra med denna. Om man är orolig är dess kvalitet kan man ju istället då byta den en gång extra istället.

/Dreas
 
Swedish Viper skrev:
I min manual står det att det ska kollas/justeras vid 2400 mil.
Vet inte vilken årsmodell du har i fall det är nåt ändrat men min är en -00 i alla fall.

Är ju ett kännt fenomen att kamkedjesträckarna låter, kanske det du hör?
Hörs ju på tomgång och försvinner/dränks vid gas.

Min växellåda funkar bra förrutom lite klunk ibland om man inte gör rätt. Lägga i ettan utan mer eller mindre klunk verkar omöjligt. Däremot tycker jag att det är för stort spel mellan växlellägena. Märks tydligt nu när jag fått mig andra stövlar som är lite tjockare om foten. Har blivit lite låtsasväxling när man inte släppt tillbaka spaken tillräckligt. Känns lite pinsamt om det sker i ett samhälle så andra kan märka det. :gnissla

Jag vet inte vad det är som låter. Det tycks komma från vänstersidan men om det är runt kopplingen eller mitt på motor kan jag inte säga. Det blev så efter lite påfrestningar på kopplingen vid en liten misslyckad burnie. Ljudet finns kvar jämt men dränks mer eller mindre vis gas. Det är inget högt ljud om man säger så men det fanns nog inte innan.
 
Sv Gpr

porec skrev:
Tjena. Vill få tag i ett bra och BILLIGT slipon till min hoj.
Vilka ska man titta på? Billigaste?? Var kan jag få tag på det?

Snälla hjälp..!

Jag säljer mitt, GPR, knappt använt. 3000kr. 0730 230 930
 
Någon som har AVstrypt den gamla SV650?

Jag fattar inte riktigt hur jag ska göra, brickorna måste sitta mellan förgasarna och motorn, tycker det är konstigt att man inte sätter dom mot luftburken???

Någon som har koll inom ämnet?
 
Back
Top