SV 650 vs. CBR 600f

Okej, men hur gammal är din svåger och var bor han?

Tanten sa iaf att det var så de gjorde, alltså det där med att du har mellankort osv.

//Anders.

Ringde för skojs skull till Folksam och kollade lite premier.

Det är inte äns ett lotteri .... det är vansinne.

CBR 600 -87 kostade 13400:- hel/hel
CBR 600 -94 kostade 2900:- hel/hel

under samma samtal

Vansinne som sagt!

sEiKo skrev:
Det vete fan om dom gör, jag ville försäkra en cbr600, 25kw och den ville dom ha 19000 för att ta sig an.
Så om det är så för en 25kw då vill jag nog inte ha en cbr nånsin=)
Sen som jämförelse så försäkrar min svåger sin vfr750 -97 för 3000 hel/hel så mindre än vad du har borde det gå att få.
När du ringer, säg att du funderar på att byta bolag osv. så kanske dom mjuknar.

Bilsport & MC försäkrar efter 25 kw endast om du har mellanklasskort, då du ändå inte för köra något tyngre.
Sen när ditt mellanklass blir tungt så får du betala efter full effekt igen... :fakta

Går fint att köra undan en cbr med en sv på en lite långsammare teknisk bana. :)
Som med allt annat så hänger det på vem som håller i styret....
....dock kanske inte med en sv med orginal fjädring.

UnderDOG skrev:
Tycker inte att SVn har "lugn gång" Den är rapp som fan.
Skillnaden ligger mest i ljudet och vridet.

Jag kan slå vad om att vem som helst av er skulle tycka att en SV från 00-01 skulle kännas bra mycket trevligare att köra än en CBR från 91. Det är ju 10 års skillnad, klart att det märks, till SVns fördel.

Dock smiskar ju en CBR från samma år en SV på de flesta punkter.

//A.

Jag har kört både CBR -92 och SV -00 :fakta
Om referensen är en SV så kan jag bara säga att CBR:en åldrats värdigt (den jag körde var i gott skick), SV:n känns inte så mycket modernare. Kanske är fjädringen inte i topp på CBR:n, men den är å andra sidan inte så påkostad på SV:n heller.

Jag gillar V-twinnen och CBR:n känns klenare i mellanregistret men skulle inte bli förvånad om en dyno skulle visa att CBR:en är starkare från 4000 rpm och uppåt. Den har 100 hästar på topp.
Provkör!

Last edited:
Här är min bänkkörning, någon som orkar scanna/jämföra med bänkningen av 600RR i nya Bike? Iofs en väldigt mycket modernare CBR än de vi pratat om, men ändå.

//Anders.

Bifogat

• sv650s-akra.jpg
    sv650s-akra.jpg
    113.4 KB · Visningar: 171
Naaaa SV

Har kört SV ett par gånger och jag undrade när saker skulle börja hända... Tyckte det va astråkigt... Är däremot toknöjd med CBRen (-99), men som någon sa, det är en klar fördel om man gillar att varva, annars ska man nog välja Succan...

Coolt. Har inte gjort någon själv, men för en CBR F4 ser den ut så här. Den saknar akrapovic och nålar så den ser krokig ut i början. Klart är väl iaf. att SV:n är starkare till 8000 rpm sedan går CBR:n ikapp och efter 9500 rpm så har SV:n tappat flåset medans CBR:n skjuter på bra.

Bifogat

• 00cbrf4dyno.jpg
    00cbrf4dyno.jpg
    71.4 KB · Visningar: 161
Last edited:
Ja, tufft!
Upp till 9000 så är ju faktiskt Succan starkare effektmässigt...
Orkar inte räkna på Moment (olika enheter)

Så... I teorin, om Succan fortsatt varva, så skulle den varit starkare än en CBR 600 :-P

//Anders.

UnderDOG skrev:
Ja, tufft!
Upp till 9000 så är ju faktiskt Succan starkare effektmässigt...
Orkar inte räkna på Moment (olika enheter)

Så... I teorin, om Succan fortsatt varva, så skulle den varit starkare än en CBR 600 :-P

//Anders.

Effekt = vridmoment*varvtal så den är så klart starkare. Fast vet inte om jag håller med om din slutsats. SV:ns har en vridmoment topp vid 7000, men medans CBR:n nästan är vågrät där ifrån till 13000 rpm.

Lite förenklat så är det väl kopplat till slaglängden. Längre slag ger bättre vridmoment vid samma varvtal, men lång slaglängd sätter också begränsningen för varvtalet. Max kolvhastighet brukar vara den samma, så då måste slaget ned för att öka varvet helt enkelt.

Last edited:
Effekt hit och effekt dit

Jag tror att du får gå på känsla. Den hoj som känns bäst för dig. Båda har mer effekt än vad de flesta av oss här på forumet klarar av att utnyttja ändå. Båda hojarna är underbara att köra både landsväg och på kurvig bana. Som många före mig har sagt, TESTA. Hursomhelst, du kommer nog att bli nöjd hur du än väljer.
Känner du senare att endera skulle sakna effekten du behöver, då är det bara att trimma... :tummenupp

Hoppas du väljer rätt... :rolleyes:
Lycka till, berätta vad det blev.

//D

Precis. Jag körde en Ninja radfyra tidigare, men när jag väl provat V-motor så bytte jag direkt. Har en bekant som gjort precis tvärt om, så det är helt klart fråga om tycke och smak.

Ska du kompromissa får du väl köpa en radtrea eller kanske en V4:a? :D

Dels så var jag ironisk och dels så är det ju alltid lite krig där man håller på sin egen hoj..
Du noterade väl :-P efter min "Slutsats"?

Jag håller också med alla som sagt att du måste provköra för att kunna veta.

Dessutom är det ju INTE med hojar som med bäbisar, du MÅSTE inte behålla den resten av livet bara för att du väljer att köpa en viss typ av hoj den här gången.

//Anders.

UnderDOG skrev:
Okej, men hur gammal är din svåger och var bor han?

Tanten sa iaf att det var så de gjorde, alltså det där med att du har mellankort osv.

//Anders.

Han bor här i Avesta han med.
Det kanske har betydelse hur många år man varit kund också, jag har haft dom sen jag körde 125:a, det är 4 år.

Som svar på tråden säger jag att jag aldrig skulle kunna tänka mig radfyra nu när jag haft twin=)

Fan vad trist för er som inte tog lätta mc-kortet vid 16. På bilsport & mc får ni då full bonus vid 21 och får överlägset billigast försäkring för åldern (vilket innebär att en 7:a blir överkomlig).

/Martin

FireSalle skrev:
Lite förenklat så är det väl kopplat till slaglängden. Längre slag ger bättre vridmoment vid samma varvtal,

Det trodde jag ocksa ett tag men sa aer inte fallet! Vid samma cylindervolym har en langslagig och kortslagig motor samma vridmoment vid samma varvtal. Nu paverkas ju detta givetvis av kammar, bestyckning osv osv, men aenda. Det du vinner i att ha storre haevarm pa vevaxeln (langslagig motor) forlorar du i mindre area pa kolvtoppen.
Daeremot aer ofta langslagiga motorer for ovrigt designade for att ge ett bra vridmoment pa laaga varv, antagligen for att dom aenda inte kan konkurrera natt vidare med kortslagiga dito da dessa kan varva mer.

Eftersom cbr:en varvar mer och har en lägre utväxling tycker jag att man borde jämföra dyno-testerna såhär:

OBS! Sv:ns vrid stämmer inte... Det är i Nm...

Bifogat

• svcbr copy.jpg
    svcbr copy.jpg
    96.8 KB · Visningar: 99
berggren_martin skrev:
Fan vad trist för er som inte tog lätta mc-kortet vid 16. På bilsport & mc får ni då full bonus vid 21 och får överlägset billigast försäkring för åldern (vilket innebär att en 7:a blir överkomlig).

/Martin

Knappast! Dom tar ju inte ens in klass sju hojar! :fakta

MTS Aero skrev:
SVn är en budgethoj men med enkla medel blir den j-kla kul! Med styvare fjädrar och tjockare olja (15W) i gaffeln blir den ok att köra med. Leta efter något gammal slipon på skroten från någon radfyra, lyft nålarna ett snäpp och simsalabim har du nästan 70 pållar på bakhjulet. :tummenupp
Och för en femtilapp kan du köpa grövre huvudmunstycken och få ytterligare några hästar. Sedan kan du klippa två kablar för att få bort en effektsänkning på 2:an och 3:an och dreva ner en kugg fram. Sen kör du ifrån R6or vid rödljusen! :crash

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back