SV 650 vs. CBR 600f

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Går i tankarna att byta upp mig i vår. Har funderat på allt mellan himmel jord och har kommit fram till att någon utav dessa två cyklar skulle kunna pryda mitt garage framöver.

Vill veta allt om cyklarna. FÖRSÄKRINGSKLASS är väl det viktigaste.

SV:n ska tydligen göra 0-180km/h på 11,7s... Är detta verkligen möjligt med knappa 70hk på veven?

Tack för mig...

CBR 600 ligger ostrypt i 7:an. Eventuellt kan de gamla CBR 600 med stålram (tyngre) och mindre effekt ligga i 6:an.

SV 650 ligger i 5:an.

Om du köper SV'n så kan du ju lägga de pengar du spar på försäkringen på lite godis typ:
* Helsystem
* Porta toppen
* Fixa luftbox + power commander (eller liknande)
* slänga på GSX-R 600 framgaffel
* WP / Öhlins eller likande bak
plus annar roligt. Då får du ju en rolig och personlig hoj i fkl 5 :tummenupp

Hondan är självklart med hetsig som rad4iga 600or brukar vara och måste varvas rätt duktigt. SVn har väl ett roligare botten och mellanregister och en ganska lugn gång =)
Kan tänka mig att hondan känns snäppet roligare motormässigt. Personligen tycker jag att rad4or skall vara större så man slipper varva så förbannat, skulle således välja SVn för kombinationen försäkring/"vrid".

Har ägt en CBR 600 F - 98:a och provkört både nya SV 650 och gamla. Provkör och se vilken Du gillar, men precis som dom skrev ovan så kan nog SV 650 vara att föredra försäkringsmässigt och sen köpa lite godis till. Det beror på hur stor plåmbok du har också.. samt vad du skall använda den till. CBR:en blir inte billig att försäkra om du inte hittar en gammal.

Sv:n kan jag varmt rekomendera, skön sittställning, skönt motorljud, härligt vrid, billig försäkring(2800kr hel hel 19åring).
Sen är den ju klart coolare än nån sporthoj :p

Finns mycket godis på nån engelsk sida som varit länkad härifrån, 750cc kit, trim i olika grader, helkåpekit m.m.

Pm:a om det är nåt specifikt du undrar över.

För helsike Seiko! Var hittar du så billig försäkring?

Jag betalar 1650:- i månaden, och då har jag 6000:- i självrisk på vagnskada.

Vad ÄR det här för lotteri???

//Anders.

Vart fan då för skurk-bolag?
Kan ju bero på att du bor i GÖtet också men så dyrt???? :( '

Jag har bilsport och mc/ moderna försäkringar, dom är helt klart bäst om man inte har nån form av r-hoj för dom försäkrar dom inte för att kunna ge dom i lägre f-klasser bra pris.
Iof. har jag 12000kr i självrisk med vagnskadan som är 10000kr.

Men då är ju jag knappt torr bakom öronen(19) ;)

Men jag är fan stolt över att jag betalat allt själv och bara har jobbat ett år!

Förmodligen en kombination av att jag bor i Götet och nått annat (slumpen???)

If...

Moderna försäkringar, fan, kollade inte jag dem när jag gjorde min lilla försäkringsundersökning?!?

Jaja, hur går det med "vurpsvamparna" ?

//Anders.

För övrigt anser jag att CBR 600 fram till 1994 typ är klart underlägsen SVn.
Har kört CBR 600 90a, den var klart klenare än min gamla FZR600 89. Och SVn är klart mycket roligare än dem båda.

Köp en SV och bli lycklig. Dessutom: Ruggigt bra andrahandsvärde!

//Anders.

If... neeeejj!! arrrghh!!
smärta..

Bilsport och mc är nog sveriges billigaste och bästa bolag.

Jag jobbar på svamparna men hojverkstaden har semestertider så man vet aldrig när det funkar, men jag är där en gång i veckan minst och klappar om hojen.

Bilsport & MC: 19.700:-

Det var vad de ville ha av mig iaf.
Vad står det i ditt regbevis? Effekt mm???

//Anders.

Va!!!!??? seriöst?
Jag har 25kw men det ska inte spela någon roll eftersom dom tar efter originaleffekten.

Då är det nog Göteborg det beror på.

Seiko.
De bryr sig om 25Kw, så fort man blir över 21 så får man inte ens teckna mellanklassförsäkring.
Så det beror på att du bor i bra zon + att du är så ung.
Sjukt va...

De utgår alltså ifrån att den är strypt, även om den inte skulle vara det.

//Anders.

Ringde dem nu, den här gången ville de ha 26500 helår. Sjysst va!!

En CBR (fr.o.m. -91) är nog överlägsen en SV på det mesta, men om det inte är ren bankörning du är ute efter så är SV:n en kul hoj på favoritvägen som inte rånar dig med sin f-premie.

Solklart ska du provköra, det är så skilda hojar. Antingen gillar man en varvvillig radfyra med dess ylande läte, eller så föredrar man V-twinnens lugnare gång och mullrande motor.

Min SV kostar 13000 hel, hel /år på If ... 6000 i självrisk på vagnskadan ...

... så jag halvförsäkrar 5500:- /året men jag ställer ju av halva året såklart...

Tycker inte att SVn har "lugn gång" Den är rapp som fan.
Skillnaden ligger mest i ljudet och vridet.

Jag kan slå vad om att vem som helst av er skulle tycka att en SV från 00-01 skulle kännas bra mycket trevligare att köra än en CBR från 91. Det är ju 10 års skillnad, klart att det märks, till SVns fördel.

Dock smiskar ju en CBR från samma år en SV på de flesta punkter.

//A.

UnderDOG skrev:
Seiko.
De bryr sig om 25Kw, så fort man blir över 21 så får man inte ens teckna mellanklassförsäkring.
Så det beror på att du bor i bra zon + att du är så ung.
Sjukt va...

De utgår alltså ifrån att den är strypt, även om den inte skulle vara det.

//Anders.

Ringde dem nu, den här gången ville de ha 26500 helår. Sjysst va!!

Det vete fan om dom gör, jag ville försäkra en cbr600, 25kw och den ville dom ha 19000 för att ta sig an.
Så om det är så för en 25kw då vill jag nog inte ha en cbr nånsin=)
Sen som jämförelse så försäkrar min svåger sin vfr750 -97 för 3000 hel/hel så mindre än vad du har borde det gå att få.
När du ringer, säg att du funderar på att byta bolag osv. så kanske dom mjuknar.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back