SV 1000-tråden

clem

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia Tuono -08
Råkade ut för ett litet missöde i helgen. Missade en växel under hård acceleration och lådan rasade. Slog även hål i blockhalvorna...

Min fråga är ju då om man kan ta bottendel från vilken årsmodell som helst eller om det skiljer i årsmodeller.
Jag har en 05a.
 

suzuki.sv1000

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2015
Ort
jönköping
Hoj
suzuki sv1000
Hej sv1000 vänner! Passa nu på att byta er kopplingskorg under vintern. Mitt helt nya kopplings-kit finns fortfarande kvar! Notera att nypriset från en mc handlare landar på 5 lappar.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag har Precis köpt mig en 1000, och har hört att det ska var något med kopplingen, vad är det som är knas med dom och på vilka modeller?
Min låter lite när jag står på tomgång med kopplingen utsläppt och har en mycket irriterande vibration på 2500 rpm när jag kör, har det med koppling att göra?

Vad ska du ha för ditt kit?

Hej sv1000 vänner! Passa nu på att byta er kopplingskorg under vintern. Mitt helt nya kopplings-kit finns fortfarande kvar! Notera att nypriset från en mc handlare landar på 5 lappar.
 

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Hej, vilket ojefilter rekommenderar ni till sv1000s?
Samt vad tycker ni om biltemas racingolja 40-10?
K&N filtren verkar ha en mutter som gör av o påtagning lättare?
Tänkte byta själv för första gången o behöver lite tips.
Tack!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej, vilket ojefilter rekommenderar ni till sv1000s?
Samt vad tycker ni om biltemas racingolja 40-10?
K&N filtren verkar ha en mutter som gör av o påtagning lättare?
Tänkte byta själv för första gången o behöver lite tips.
Tack!

Jag brukar få loss filtret med bara handen och skruvar alltid åt det med handen utan verktyg men den där lilla sexkanten som finns på vissa filter nu är absolut ingen dum idé. Det är visserligen lätt att få loss filtret genom att slå en skruvmejsel igen och vrida men som sagt inte dumt alls att kunna sätta på ett verktyg.

Vilken 10W-40-olja som helst som är JASO-certifierad är OK. Biltemas racingolja klarar med råge kraven.

Använder själv Motul 5100 olja och HiFlo filter.
 
Last edited:

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Jag brukar få loss filtret med bara handen och skruvar alltid åt det med handen utan verktyg men den där lilla sexkanten som finns på vissa filter nu är absolut ingen dum idé. Det är visserligen lätt att få loss filtret genom att slå en skruvmejsel igen och vrida men som sagt inte dumt alls att kunna sätta på ett verktyg.

Vilken 10W-40-olja som helst som är JASO-certifierad är OK. Biltemas racingolja klarar med råge kraven.

Använder själv Motul 5100 olja och HiFlo filter.

Ok, låter bra det!

Frågan är då vilket oljefilter jag bör köra på. Kan ses som en liten bagatell för den som vet men eftersom det är första gången för mig vill jag kolla vad ni med erfarenhet rekommenderar!
Om jag väljer K&N, finns det någon återförsäljare här i sverige med bra pris?
 

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Ok, låter bra det!

Frågan är då vilket oljefilter jag bör köra på. Kan ses som en liten bagatell för den som vet men eftersom det är första gången för mig vill jag kolla vad ni med erfarenhet rekommenderar!
Om jag väljer K&N, finns det någon återförsäljare här i sverige med bra pris?

Återförsäljare till K&N filter sökes fortf. Läste någonstans att det är ett svenskt företag men frakten skulle gå på dubbla priset av själva filtret när jag försökte beställa via deras huvudsida??
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Återförsäljare till K&N filter sökes fortf. Läste någonstans att det är ett svenskt företag men frakten skulle gå på dubbla priset av själva filtret när jag försökte beställa via deras huvudsida??

Har tyvärr ingen aning men en fråga. Varför just K&N?
 

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Kolla med http://www.s-racing.se

Jag köper Motul olja av honom och Hiflo filter. Har för mig att Hiflo numera har ett med mutter också.

Tack för tipset!
Dock är Vänersborg lite långt för att köpa ett filter, bor i Göteborg.

Läst på lite mer här på forumet om filter och det verkar var mycket spekulationer och mindre fakta tyvärr. Någon skrev att Hiflo filtren skulle hålla en bra standard så det lutar åt att jag sticker till Johans mc här i gbg och köper ett sådant.
Hur står sig Biltema i dagsläget? Är det ett alternativ?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för tipset!
Dock är Vänersborg lite långt för att köpa ett filter, bor i Göteborg.

Läst på lite mer här på forumet om filter och det verkar var mycket spekulationer och mindre fakta tyvärr. Någon skrev att Hiflo filtren skulle hålla en bra standard så det lutar åt att jag sticker till Johans mc här i gbg och köper ett sådant.
Hur står sig Biltema i dagsläget? Är det ett alternativ?

Biltema gör ju inga egna filter och byter säkerligen leverantör emellanåt så det kan säkert variera. Själv skulle jag dock inte ha några problem med att köpa både olja och filter på Biltema. Det har bara blivit Motul och Hiflo från S-Racing.
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
I brist på andra inlägg...

Fick stöd av BJN så nu är även gaffelfjädrarna bytta till Öhlins. Får väl se om jag märker någon skillnad i väghållningen kontra de progressiva originalfjädrarna. Kunde konstatera att gaffeloljan ändå var i behov av ett byte. Såg inget vidare ut... Specialverktyget som BJN hade med sig underlättade. Inte så komplicerat men många moment o lite söligt.
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Hej! Gick och köpte mig en svart sv1000s - 07 i höstas. Har inte kört så mycket än men det känns bra det lilla jag kört. Läst en del i den här tråden och hittat en massa tips. Hoppas på många roliga mil :tummenupp
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Det är min första twin, otroligt kul att köra. Haft en duke tidigare så det är ju lite skillnad på hoj. Slängt på ett par yoshimura TRS kolfiber som låter något mer än original.
Köpte en tailguard från s-racing som jag håller på att montera. Får inte riktigt till det med skyltbelysningen. Enligt instruktionen så sågar man upp ett hål i gamla tailguarden men fästet är för brett för den nya tailguarden. Vet inte om jag ska såga upp ett större hål i den nya eller hitta nån annan mindre belysning.
Verkar vara en del som slängt på en sån på sina hojar. Hur har ni löst det? Känns lite tråkigt att börja såga i den nya tailguarden.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag blev twinfrälst av min SV. Kul med kraft där man behöver den. Vet tyvärr inget om tailtidy. Satt redsn på min hoj när jag köpte den.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top