SV 1000-tråden

Köpte hem nya spegla som jag fäster på styrändan, men till min stora förvåning gick det inte att montera. De ändor som sitter är inskruvade med en väldigt lång ( ca 15 cm) lång skruv. Och de speglar jag köpte är vanliga styrändsfästen. Typ expanderbult. Måste man borra upp styret?? Någon som vart med om detta?ImageUploadedByTapatalk1391337019.589542.jpg
 
Jag har liknande typ på min hoj, på dom sitter på min har man tagit bort expanderdelen och skruvat direkt i styret.
 
Hur är det med 78kw/106 hk hojarna. Hur tar man bort strypningen? Hittat en sjyst hoj men är tyvärr strypt.. :mad:
 
Aldrig nåt jätteingrepp. Strypbrickor i insug eller trottelstopp.

Nja, du är duktig och kunnig Twintorsk men du är ung.:)

När Suzuki GSX1100 på 80-talet passerade den 100 hk- gräns ( som inte var någon lag utan något handlarna kommit överens om) så gjorde man faktiskt en Sverigeversion med helt andra kamtider. Inte många bytte kammar för det man fick istället var ( på den tiden) ett fullkomligt makalöst vrid och effekt i mellanregistret.

Fast jag erkänner, de flesta strypningar är enkla saker så som Twintorsk säger.
 
BJN
Hur är dina styränor?? Kan inte lösa problemet med mina backspeglar och det driver mig till vansinne....
 
BJN
Hur är dina styränor?? Kan inte lösa problemet med mina backspeglar och det driver mig till vansinne....

Vet faktiskt inte men jag ska gå ner och kolla imorn. Kan dock vara helt olika på min som är en S och har backspeglar på kåporna.n Hör av mig!
 
Nja, du är duktig och kunnig Twintorsk men du är ung.:)

När Suzuki GSX1100 på 80-talet passerade den 100 hk- gräns ( som inte var någon lag utan något handlarna kommit överens om) så gjorde man faktiskt en Sverigeversion med helt andra kamtider. Inte många bytte kammar för det man fick istället var ( på den tiden) ett fullkomligt makalöst vrid och effekt i mellanregistret.

Fast jag erkänner, de flesta strypningar är enkla saker så som Twintorsk säger.

Måhända är jag ung och kung, men man kan väl ändå inte kalla ändrade kamtider för strypning till att börja med??
Speciellt inte om man får effektökning längre ner i registret, förmodligen pga mindre överlapp.
En strypning är alltid en ren effektminskning i min värld.
 
Måhända är jag ung och kung, men man kan väl ändå inte kalla ändrade kamtider för strypning till att börja med??
Speciellt inte om man får effektökning längre ner i registret, förmodligen pga mindre överlapp.
En strypning är alltid en ren effektminskning i min värld.

Jo, det kan man. Om man ändrar maxeffekten från 130 hk till 100 hk så har man ju strypt maxeffekten. Å det var bara maxeffekten man orerade om. Det har aldrig diskuterats hur effektdiagrammet ser ut. Bara maxeffekten. Å den är strypt om den minskat.
 
Hmmpf..
Är det ok om jag väääääägrar kalla det för strypning? :) nedtuning på sin höjd.. strypning är i mina ögon nåt helt annat!
 
Last edited:
Hmmpf..
Är det ok om jag väääääägrar kalla det för strypning? :) nedtuning på sin höjd.. strypning är i mina ögon nåt helt annat!
Jadå, lika OK som att jag vägrar gå med på begreppet chiptrimning.:)

Jag förstår vad du menar och jag håller med. De andra ströp sina hojar med klackar i trottellocken eller liknande men Suzuki tunade om sin hoj så att den blev så bra den kunde bli med max 100 hk.
 
Last edited:
Jadå, lika OK som att jag vägrar gå med på begreppet chiptrimning.:)

Jag förstår vad du menar och jag håller med. De andra ströp sina hojar med klackar i trottellocken eller liknande men Suzuki tunade om sin hoj så att den blev så bra den kunde bli med max 100 hk.

Ja det känns mkt värdigare än strypning på nåt vis.. och vem älskar inte vrid? :)
 
Hej igen alla!
Jag letar efter en magspoiler/ belly pan. Men vart hittar man såna? Sökt på eBay men inte hittat ( kanske söker på fel ord "belly pan").
Och vart finner man färgkoden till hojen??
 
Hej igen alla!
Jag letar efter en magspoiler/ belly pan. Men vart hittar man såna? Sökt på eBay men inte hittat ( kanske söker på fel ord "belly pan").
Och vart finner man färgkoden till hojen??

Belly pan brukar det väl heta ja fast jag vet inte var man hittar.

Färgkoden ser du här
 

Bifogat

  • suzuki_colour_codes.jpg
    suzuki_colour_codes.jpg
    40.9 KB · Visningar: 49
  • color_table.gif
    color_table.gif
    67.3 KB · Visningar: 44
Last edited:
Får tacka för en grundlig utvärdering av begreppet strypning, blev inget med den cykeln. Hittade en annan fin i gbg som blev min :yoparty
Sv1000n står nu hemma och väntar på att rastas, mycket trevlig hoj. Passar min körstil perfekt. Ligga å njuta vid 3t rpm av ett dovt muller för att sedan vid omkörning släppa lös Åskan med full kraft.
Min andra hoj sen kortet togs 2012, körde innan ktm 690 sm. Jag är Lyckligare nu :D
 
Får tacka för en grundlig utvärdering av begreppet strypning, blev inget med den cykeln. Hittade en annan fin i gbg som blev min :yoparty
Sv1000n står nu hemma och väntar på att rastas, mycket trevlig hoj. Passar min körstil perfekt. Ligga å njuta vid 3t rpm av ett dovt muller för att sedan vid omkörning släppa lös Åskan med full kraft.
Min andra hoj sen kortet togs 2012, körde innan ktm 690 sm. Jag är Lyckligare nu :D

Grattis!!!
Fin hoj, och bjud på ett foto kanske??
 
Hej igen.
Träffade en SV1000 ägare idag och vi pratade om justeringen på insprutningen för att få jämnare gång på låga varv. Någon som vet?? Var att man skulle skruva på något under tanken?
Eller måste man fixa enTRE modul?
 
Hej igen.
Träffade en SV1000 ägare idag och vi pratade om justeringen på insprutningen för att få jämnare gång på låga varv. Någon som vet?? Var att man skulle skruva på något under tanken?
Eller måste man fixa enTRE modul?

Jag har tidigare i tråden skrivit om alla mina försök att få den " mjuk på gasen på låga varv".

Justerat TPS! OK
Justerat synk av insprutet. OK
Justerat spelet i gaswire. OK
Mappning i bänk med PC Commander. OK
Installerat TRE. OK

Alla ovanstående saker har förbättrat men jag var inte nöjd.

Så jag köpte en Throttle tamer och då blev jag nöjd. Typ motsats till snabbgas. En kamprofil som ger låga utslag på trottlarna vid låga gaspåslag men som på slutet ger mer så att trottlarna lyfter fullt vid samma vrid på gashandtaget som med original. Faktiskt det bästa trim jag har köpt för att kunna köra fort i kurvor.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top