SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja kanske, visst hade nån lagt upp en bild i denna tråd på var tomgångs skruven sitter?

Annars fick jag ett tips att stödkontakten kanske glappar. Får kika på detta ikväll.

Tomgångsjustering hittar du enl. bild till vänster på hojenSkärmavbild 2012-05-23 kl. 19.15.32.png

Jag upplever något av samma problem men bara vid betydligt lägre motortemperaturer. Precis kring där den "förstärkta" tomgången slår av under 30 grader.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hmm...man lär sig nya saker varje dag...

Har aldrig haft mycket till övers för alla dessa mirakeltillsatser man köpa och hälla i sin motors diverse vätskor men nu får jag nog i alla fall delvis ändra uppfattning.

Min hoj har trots fungerande PAIR aldrig varit speciellt ivrig på avgassmällar, efter bänkningen försvann de i princip helt men efter justering av TPS:en tyckte jag de blev lite fler igen.

Nu i vår hade det dock hänt något, fasliga smällserier vid i princip varje motorbroms, speciellt kring 4000 varv, sådär så det inte alls låter coolt längre utan snarare som en vanskött motor som snart kommer att tacka för sig...:(

Hade inget annat gjort än bytt till nya stift och justerat ventilerna i höstas, så man blev ju lite fundersam. Blev rådd av en mekaniker att testa Fortes injektorcleaner, med motiveringen att dagens usla bensin lämnar ett och annat efter sig, och smällarna uteblev inte med ny bensin heller.

Nåväl, hällde i en redig dos - halva burken och skakade om hojen en stund. Orkade inte dra på mig kläderna och ta en tur då det redan var sent, tänkte att det får ta sig över natten. Idag var då stunden inne, drog ut på en tur med samma våldsamma baktändningar på väg in mot stan. Men så, efter ca. 20 km, så började jag märka skillnad, plötsligt inga smällar alls. Drog vidare i allt högre tempo och inte ens under låååånga motorbromsar från knappa 200 med redig mellangas vid varje nerväxling kunde jag längre provocera fram någon baktändning! Job done!
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Hmm...man lär sig nya saker varje dag...

Har aldrig haft mycket till övers för alla dessa mirakeltillsatser man köpa och hälla i sin motors diverse vätskor men nu får jag nog i alla fall delvis ändra uppfattning.

Min hoj har trots fungerande PAIR aldrig varit speciellt ivrig på avgassmällar, efter bänkningen försvann de i princip helt men efter justering av TPS:en tyckte jag de blev lite fler igen.

Nu i vår hade det dock hänt något, fasliga smällserier vid i princip varje motorbroms, speciellt kring 4000 varv, sådär så det inte alls låter coolt längre utan snarare som en vanskött motor som snart kommer att tacka för sig...:(

Hade inget annat gjort än bytt till nya stift och justerat ventilerna i höstas, så man blev ju lite fundersam. Blev rådd av en mekaniker att testa Fortes injektorcleaner, med motiveringen att dagens usla bensin lämnar ett och annat efter sig, och smällarna uteblev inte med ny bensin heller.

Nåväl, hällde i en redig dos - halva burken och skakade om hojen en stund. Orkade inte dra på mig kläderna och ta en tur då det redan var sent, tänkte att det får ta sig över natten. Idag var då stunden inne, drog ut på en tur med samma våldsamma baktändningar på väg in mot stan. Men så, efter ca. 20 km, så började jag märka skillnad, plötsligt inga smällar alls. Drog vidare i allt högre tempo och inte ens under låååånga motorbromsar från knappa 200 med redig mellangas vid varje nerväxling kunde jag längre provocera fram någon baktändning! Job done!

hmm, kanske skulle prova det, dock så har jag väldigt lite smällar så det bara smäller till nångång ibland.
Vilken injectorcleaner som helst borde väl göra jobbet?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Min slutade att smälla direkt jag pluggade PAIR. Nu kan det ju vara så att man av någon anledning inte vill plugga PAIR. Annars är det en oerhört enkel, billig och säker metod för att bli av med avgassmällarna.

Jag har ju sedan länge plockat bort hela PAIR-systemet. Inte för den larviga viktbesparingen på några hekton utan mest för att det blir lättare att plocka bort luftrenarburkens undersida om man vill komma åt motorn ibland. När jag ändå hade pluggat det så att det inte fungerade så fanns det ju ingen anledning att låta det sitta kvar.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Min slutade att smälla direkt jag pluggade PAIR. Nu kan det ju vara så att man av någon anledning inte vill plugga PAIR. Annars är det en oerhört enkel, billig och säker metod för att bli av med avgassmällarna.

Jag har ju sedan länge plockat bort hela PAIR-systemet. Inte för den larviga viktbesparingen på några hekton utan mest för att det blir lättare att plocka bort luftrenarburkens undersida om man vill komma åt motorn ibland. När jag ändå hade pluggat det så att det inte fungerade så fanns det ju ingen anledning att låta det sitta kvar.

jag har en bult sitter i ett hål i luftburken, på högersidan, är det PAIR?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
jag har en bult sitter i ett hål i luftburken, på högersidan, är det PAIR?

Ja, det är där den sitter. Pluggningen alltså! Baktill på högersidan i undre delen av luftburken. Lätt som en plätt att bara dra en M10 ( Jag använde en Motsvarande med tumgänga 3/8" ?) rakt ner i plasten så gör den gängor själv. En del har säkrat den men min satt benhårt utan säkring. När jag tog bort PAIR så har den ju ingen funktion längre men jag minns faktiskt inte om jag skruvade ur den eller ej.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Ja, det är där den sitter. Pluggningen alltså! Baktill på högersidan i undre delen av luftburken. Lätt som en plätt att bara dra en M10 ( Jag använde en Motsvarande med tumgänga 3/8" ?) rakt ner i plasten så gör den gängor själv. En del har säkrat den men min satt benhårt utan säkring. När jag tog bort PAIR så har den ju ingen funktion längre men jag minns faktiskt inte om jag skruvade ur den eller ej.

okej, det sitter en standard bult som är nerskruvad från luftburkens insida neråt o ett hål och kan ge mig på att det är m8 eller m10
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
okej, det sitter en standard bult som är nerskruvad från luftburkens insida neråt o ett hål och kan ge mig på att det är m8 eller m10

M-10 gissar jag och det är en standardlösning för att plugga PAIR så det är säkert så.

EDIT: Vill man ta bort det helt så finns det ett färdigt kit att köpa från http://www.chewys-stuff.co.uk/

Ser ut så härSkärmavbild 2012-05-25 kl. 20.54.38.jpg
 
Last edited:

Hasse_Ua

ninja
Gick med
5 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10-R -04
...men nu väntar jag på packboxen så jävlar ska det bli tätt:arsele

Såg i din annons att den fortfarande läcker lite vid kopplingspinnen, min SV läckte också där, på den bytte jag bara själva pinnen, trots att det knappast var något synligt slitage på den så blev det torrt och fint efter bytet.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Såg i din annons att den fortfarande läcker lite vid kopplingspinnen, min SV läckte också där, på den bytte jag bara själva pinnen, trots att det knappast var något synligt slitage på den så blev det torrt och fint efter bytet.

okej, ja någon synligt slitage såg jag inte på pinnen, men jag ska ringa runt å måndag och se vad jag kan få i inbyte för den då jag har sneglat på GSR750A, just nu orkar jag inte med, känns som allt bara strular nu, så proffsen får fixa det:)
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Hur bra sitter era cuts, går det att rucka på dem?
Min sitter nu tyvärr inte helt jämt hela vägen runt. Kanske hjälper om man filar skruvhålen lite.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Min också s k Suzuki original sitter inte rätt ( för högt) men jag har inte orkat åtgärda detta ännu. Dessutom är inte färgnyansen helt lika hojens.

Kåpunderdelarna som jag har som också är s k Suzuki original ( tror de är tillverkade av en firma i Spanien) passar i o f s bra och nyansen är rätt men på ena sidan så skulle jag inte ens gett mig själv godkänt för det lackjobbet och jag är inte lackerare. Så, tja lite budgetgrejer är det.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Är det någon som vet om biltemas 28mm styren passar (med biltemas styrfäste) bolt-on på en sv1000N? Vill ha ett rakare och bredare styre...
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Är det någon som vet om biltemas 28mm styren passar (med biltemas styrfäste) bolt-on på en sv1000N? Vill ha ett rakare och bredare styre...

tar du styrfäste oxå så borde det vara att bara byta ut för det är väl 22mm styre orginal?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tänkte på dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrfaste-286-2-st-82262/
de andra (större med stor bult) ser fula ut och passar inte riktigt på styrkronan.

Passar de rakt in med bulthål osv. i originalstyrfästets underdel?

Kan inte svara på din fråga men såg i annan tråd att du just bytt från SV650 till SV1000 så grattis.:tummenupp

Inget fel på 650 men det är ju lite mer tryck i 996-motor.

SV1000 blev ju lite sågad i en annan tråd. Lite orättvist tycker jag. Visst finns det budgetdelar och hojar med bättre prestanda men.....

Vill man ha en snygg V-twin för rimliga pengar som dessutom har en riktigt bra motor så anser jag SV1000 klart underskattad. Å effekten, ca 110 bakhjulshästar med lite mods, hur många gatåkare klarar egentligen mer? SV 1000 har dessutom en riktigt bra effektkurva. Slår enligt min mening både TL1000R och en så högt skattad hoj som Honda SP2 när det gäller användbar effekt på gata.

Framgaffeln blev helt OK med byte till SAE 10 i stället för SAE 5 som original. Bakstötdämparen som jag har, Öhlins, är ett riktigt lyft men även byte till en beg, GSX R- dämpare eller lite mer budget som Hagons ger förbättringar. Min broms fram var inte bra och det var ett stort lyft att byta till ISR-skivor och sintrade belägg. Måste dock ha varit fel på mina skivor. Originalbroms på SV1000 ska inte vara så dålig som på min och byte till ISR ska ge förbättring men inte lika stor som jag fick. Sätter man sen på en Throttletamer för mjukare gasrespons så så har man en riktigt härlig V-twin i SV1000
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top