SV 1000-tråden

Men hur ser dom ut bakom kåpan? Tror ej att de är orginal, är i glasfiber. Hitta dom billigt på tyska ebay.

Bakom kåpan är det original fäste kvar. De liknar de kåpor som såldes som Suzuki original. Fast tror att de var tillverkade i Spanien.
 
Bakom kåpan är det original fäste kvar. De liknar de kåpor som såldes som Suzuki original. Fast tror att de var tillverkade i Spanien.

Fick inga fästen med så jag har ingen aning om hur de ser ut. om du meckar och har kåpan av skulle du kunna skicka en bild så att jag ser hur de ser ut.

//johan
 
avsevärd skillnad på vilket sätt? för det är ju en rätt ryckig hoj/motor även om det är skönt med v-twin.

sportluftfilter lär man ju slänga på om man ska köra PCIII ju.

Den blir mjukare och med ett bättre svar på gasen om den mappas "rätt". Det går att mappa på lite olika sätt men svaret på gasen är nog de flesta överens om att det är det som PC3 kan ge riktigt bra. Inte minst med den gratis medskickade accpumpen. Sen får man kanske lite drygt 5 hk extra också. Sportluftfilter kan man montera efter behag men det ger inget till vare sig effekt eller körupplevelse enligt min och många andras mening. Läste en sajt om en annan hoj, Honda SP1 och SP2. Mycket seriös sajt! Han hade aldrig testat en en SP1/SP2 med annat luftfilter som inte gav mindre effekt än vad original gjorde. Hondan är en betydligt mer finstämd hoj än SV:n så det behöver man nog inte frukta men att det ska ge något plus tror jag bara inte på efter de tester jag har gjort.

Fick inga fästen med så jag har ingen aning om hur de ser ut. om du meckar och har kåpan av skulle du kunna skicka en bild så att jag ser hur de ser ut.

//johan

Så här ser det ut bakom kåpan! Fästet ovanför den stora vattenslangen.
 

Bifogat

  • DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    232 KB · Visningar: 105
Last edited:
Den blir mjukare och med ett bättre svar på gasen om den mappas "rätt". Det går att mappa på lite olika sätt men svaret på gasen är nog de flesta överens om att det är det som PC3 kan ge riktigt bra. Inte minst med den gratis medskickade accpumpen. Sen får man kanske lite drygt 5 hk extra också. Sportluftfilter kan man montera efter behag men det ger inget till vare sig effekt eller körupplevelse enligt min och många andras mening. Läste en sajt om en annan hoj, Honda SP1 och SP2. Mycket seriös sajt! Han hade aldrig testat en en SP1/SP2 med annat luftfilter som inte gav mindre effekt än vad original gjorde. Hondan är en betydligt mer finstämd hoj än SV:n så det behöver man nog inte frukta men att det ska ge något plus tror jag bara inte på efter de tester jag har gjort.



Så här ser det ut bakom kåpan! Fästet ovanför den stora vattenslangen.

Tack för bilden :tummenupp, då får man börja tillverka ett liknande fäste.
 
Den blir mjukare och med ett bättre svar på gasen om den mappas "rätt". Det går att mappa på lite olika sätt men svaret på gasen är nog de flesta överens om att det är det som PC3 kan ge riktigt bra. Inte minst med den gratis medskickade accpumpen. Sen får man kanske lite drygt 5 hk extra också. Sportluftfilter kan man montera efter behag men det ger inget till vare sig effekt eller körupplevelse enligt min och många andras mening. Läste en sajt om en annan hoj, Honda SP1 och SP2. Mycket seriös sajt! Han hade aldrig testat en en SP1/SP2 med annat luftfilter som inte gav mindre effekt än vad original gjorde. Hondan är en betydligt mer finstämd hoj än SV:n så det behöver man nog inte frukta men att det ska ge något plus tror jag bara inte på efter de tester jag har gjort.

ok, så du tror/tycker alltså att lägga stålar på en K&N-filter i samband med montering och bänkning av PCIII är bortkastade pengar? har alltid trott att PCIII och öppnare luftfilter gått hand i hand. :va
 
ok, så du tror/tycker alltså att lägga stålar på en K&N-filter i samband med montering och bänkning av PCIII är bortkastade pengar? har alltid trott att PCIII och öppnare luftfilter gått hand i hand. :va

Jag säger givetvis inte att du inte ska lägga pengarna på ett K&N-filter. Det jag säger är att du inte kan förvänta dig någon direkt effektökning av detta. Om det blir någon ökning alls så är den relativt blygsam. Det florerar mycket myter, inte minst i diskussionsforum på nätet, och jag anser att en av dessa myter är att det blir stor effektökning vid byte till "öppnare" filter.

Om du t.ex. tittar på de fasta mappar som man kan ladda ner till PC så står det på varenda en "stock or aftermarket airfilter". De skiljer alltså inte på det och då kan skillnaden i a f inte vara stor.

Det här är vad jag tror på efter att ha läst en del och provat en del själv.

I en annan tråd på ett annat forum håller en kille på att testa en massa modifieringar av luftboxen på en Triumph 900 Scrambler med hjälp av en A/F-mätare. Den visar ingen skillnad mellan original filter och ett "öppnare". Det kan bara tyda på att originalfiltret inte är något som begränsar luftflödet in i motorn. I a f inte jämfört med andra filter.
 
Last edited:
Jag säger givetvis inte att du inte ska lägga pengarna på ett K&N-filter. Det jag säger är att du inte kan förvänta dig någon direkt effektökning av detta. Om det blir någon ökning alls så är den relativt blygsam. Det florerar mycket myter, inte minst i diskussionsforum på nätet, och jag anser att en av dessa myter är att det blir stor effektökning vid byte till "öppnare" filter.

Om du t.ex. tittar på de fasta mappar som man kan ladda ner till PC så står det på varenda en "stock or aftermarket airfilter". De skiljer alltså inte på det och då kan skillnaden i a f inte vara stor.

Det här är vad jag tror på efter att ha läst en del och provat en del själv.

I en annan tråd på ett annat forum håller en kille på att testa en massa modifieringar av luftboxen på en Triumph 900 Scrambler med hjälp av en A/F-mätare. Den visar ingen skillnad mellan original filter och ett "öppnare". Det kan bara tyda på att originalfiltret inte är något som begränsar luftflödet in i motorn. I a f inte jämfört med andra filter.

hmm, intressant. för en sportfilter kostar ju en del också, kanske kan skita i det då. hade du provat öppnare filter eller har någon annan? och märkt någon skillnad värd pengarna?

och det är inte så att motorn på något sätt mår bättre av att få lite lättare luftflöde när man slänger på PCIII:an?
 
hmm, intressant. för en sportfilter kostar ju en del också, kanske kan skita i det då. hade du provat öppnare filter eller har någon annan? och märkt någon skillnad värd pengarna?

och det är inte så att motorn på något sätt mår bättre av att få lite lättare luftflöde när man slänger på PCIII:an?

Det vore nog bra med lite lättare andning men frågan är om man får det med ett sportluftfilter. Jag har ett, Pipercross, men märkte aldrig någon skillnad när jag bytte. En helt annan fördel med sportluftfilter är ju att de går att göra rena, olja in och återanvända i princip för evigt.
 
Det vore nog bra med lite lättare andning men frågan är om man får det med ett sportluftfilter. Jag har ett, Pipercross, men märkte aldrig någon skillnad när jag bytte. En helt annan fördel med sportluftfilter är ju att de går att göra rena, olja in och återanvända i princip för evigt.

jo det är ju en väldigt bra fördel. aja, hittade några sportfilter på ebay för rätt rimliga priser. får se vad det blir, om det blir.
 
vad drar 1000cc:aren? jag kör på lillebrorsan 650 och den drar ca 0,5/mil blandad körning, men är lite sugen på att byta upp mig
 
vad drar 1000cc:aren? jag kör på lillebrorsan 650 och den drar ca 0,5/mil blandad körning, men är lite sugen på att byta upp mig

rätt mycket när man gasar på. på långresan i somras lyckades jag komma ner till 0,55-0,6 l/milen men då körde jag jävligt lugnt och jämnt. när jag bränner på ordentligt mycket och länge så har jag lyckats komma upp i ca 0,9 l/milen. annars ligger väl min på runt 0,7-0,75 med blandad körning.
 
någon som har tips om vart man hittar billigt drivpaket på nätet? förutom ebay? har hittat ett 16/42 kit med kedja på ebay som skickas från usa för ca 1500kr totalt. allt jag hittar på svenska onlineshoppar e orginalkit för 2 lax och uppåt. borde jag satsa på kitet på ebay eller finns det annat billigt här i europa?
 
vad drar 1000cc:aren? jag kör på lillebrorsan 650 och den drar ca 0,5/mil blandad körning, men är lite sugen på att byta upp mig

Min hoj följer samma schema som Pat's när det gäller förbrukning. Rätt törstig alltså!

någon som har tips om vart man hittar billigt drivpaket på nätet? förutom ebay? har hittat ett 16/42 kit med kedja på ebay som skickas från usa för ca 1500kr totalt. allt jag hittar på svenska onlineshoppar e orginalkit för 2 lax och uppåt. borde jag satsa på kitet på ebay eller finns det annat billigt här i europa?

Kolla med www.S-Racing.se de brukar vara billigast med drivpaket och för en ringa kostnad extra kan du få kedjan med färg på sidoplattorna också. :-)

Vet inte hur det är med eBay men tänk på eventuella tullavgifter när du köper från USA. Jag tyckte att jag gjorde ett kap senast när jag köpte därifrån men när tullen kom till så var kapet inte så stort.
 
Last edited:
någon som har tips om vart man hittar billigt drivpaket på nätet? förutom ebay? har hittat ett 16/42 kit med kedja på ebay som skickas från usa för ca 1500kr totalt. allt jag hittar på svenska onlineshoppar e orginalkit för 2 lax och uppåt. borde jag satsa på kitet på ebay eller finns det annat billigt här i europa?

Jag köpte mitt på s-racing för ung1400! Bike Trollhättan ville ha mer än dubbelt!

Du får köpa mitt paket för 900kr... men då är det ju inte org drevning.
 
Jag köpte mitt på s-racing för ung1400! Bike Trollhättan ville ha mer än dubbelt!

Du får köpa mitt paket för 900kr... men då är det ju inte org drevning.

vadå sitter du på ett oanvänt drivpaket? jag är inte ute efter orginaldrevning, är ute efter 16/42 eller liknande.
 
ok, så du tror/tycker alltså att lägga stålar på en K&N-filter i samband med montering och bänkning av PCIII är bortkastade pengar? har alltid trott att PCIII och öppnare luftfilter gått hand i hand. :va

Det gör skillnad, dock inte så mycket, helst ska hela toppen på luftburken
sågas av + mappning i bänk, då gör det plötsligt stor skillnad. SV1000
vill ha riktigt mycket luft.

En fråga:

Min motor har varit helt tömd på kylarvatten, hur går jag tillväga för att
fylla på vatten så att jag inte får med en massa luft i kylarsystemet?
 
Det gör skillnad, dock inte så mycket, helst ska hela toppen på luftburken
sågas av + mappning i bänk, då gör det plötsligt stor skillnad. SV1000
vill ha riktigt mycket luft.

En fråga:

Min motor har varit helt tömd på kylarvatten, hur går jag tillväga för att
fylla på vatten så att jag inte får med en massa luft i kylarsystemet?

Det är en lite omständlig procedur som beskrivs i verkstadsmanualen men jag följde den och det blev i alla fall bra. Manualen hittar du här:
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top