SV 1000-tråden

Kanske var ett misstag att köpa en SV över huvud taget? Du skulle nog vara mer betjänt av en tusenkubiks radfyra av nyare årsmodell. Ska du tävla med den?

ja det var ett misstag, och den är till salu. inte för att jag ogillar twin, men den enda fördelen sv'n har mot ex en gammal mille är att sv'n är ny hoj för liten peng, men den har inget att komma med när det gäller åkning. den är medioker, och stoppas i samma fack som hornet, fz-1 och typ fazer. vanliga hojjar, inget spec.

jag har testat lite mille & 1098 senaste veckorna, det är en helt annan upplevelse. ok, kör man lagligt el inom körkortsgränsen på gata så räcker väl sv fint, men om man ska utnyttja cyklarna till vad de är gjorda för, så torskar sv'n ganska kvickt oavsett hur mkt pengar man lagt ner på powercommander, helsystem, miniblinkers eller klippa någon kabel. faktum kvarstår, 50-60 hk saknas, den har för hög tyngdpunkt och den känns som att åka runt med 150kg fetknopp på bönpallen.

:(
 
IronMike: jag var nere på Falkenberg i onsdags, som ändå är Sveriges snabbaste bana, och hade inga som helst problem att sticka ifrån r1:or, ninjor och you name it. Upplever att man har en stor fördel i att kraften kommer direkt när man vrider på rullen. Ser jag en lucka så kan jag ta den direkt.

Rent generellt kan man väl säga annars att det alltid är en god idé att provköra en hoj innan man köper den. Då slipper man köpa grisen i säcken så att säga. Man vet ju aldrig om man gillar en hoj förrän man kört den.
 
sv1000s -04 kåpor

Hej, Ingen som har byggt om sin sv till fighter och har kåpor och kanske mätarhus till övers?

jag behöver alltså kåporna fram samt mätarhus till en sv1000s -04


Mvh Rikard.
 
Blinkers fram

Skulle vilja byta ut de stora klumparna fram mot smäckra infällda (helst godkända) dito, några tips?

Såg ett intressant tips på suzukisv1000.com att byta ut "växelarmen" mot en kortare TLR modell för en mer lättväxlad och distinkt låda (även utan koppling). Kolla in: http://www.suzukisv1000.com/faq/tlr_gear_shift.htm

Någon som har provat?
 
Har verkligen blivit intresserad av en sv1000 men undrar lite hur den skulle passa min längd. Jag är nämligen 2.06m och undrar om det finns risk att hojen ser ut som en leksakshoj under mig och hurvida man sitter bekvämt med en sådan längd?
 
Har verkligen blivit intresserad av en sv1000 men undrar lite hur den skulle passa min längd. Jag är nämligen 2.06m och undrar om det finns risk att hojen ser ut som en leksakshoj under mig och hurvida man sitter bekvämt med en sådan längd?

Finns det någon hoj du sitter bra på :confused:

(absolut inget illa menat)
 
Har verkligen blivit intresserad av en sv1000 men undrar lite hur den skulle passa min längd. Jag är nämligen 2.06m och undrar om det finns risk att hojen ser ut som en leksakshoj under mig och hurvida man sitter bekvämt med en sådan längd?
Jag är ju bara 190 men jag sitter mycket bekvämt på hojen och pendlar 10 mil varje dag utan problem. Inga överdrivet skarpa benvinklar (snarare vill jag dra benen uppåt bakåt vid lite mer inspirerad körning). Men, med den smäckra designen och ingen helkåpa kommer den säkerligen se ut som något från toys r us..
 
Jag är ju bara 190 men jag sitter mycket bekvämt på hojen och pendlar 10 mil varje dag utan problem. Inga överdrivet skarpa benvinklar (snarare vill jag dra benen uppåt bakåt vid lite mer inspirerad körning). Men, med den smäckra designen och ingen helkåpa kommer den säkerligen se ut som något från toys r us..

Samma här, är själv 190 cm och gillar sittsställningen på hojjen. Tycker själv att hojjen ser ganska liten ut på bilder där jag sitter på den...
 
Jag är ny ägare av en sv 1000 -03 som är original. Jag gillar redan ljudet, men när jag byter dämpare vill jag inte ha plåt ljudet, utan ett dovt muller. Det ska alltså inte låta högt, utan kraftfullt, om ni förstår vad jag menar. Vilka slip on är det som gäller då? nån som vet?
 
Jag är ny ägare av en sv 1000 -03 som är original. Jag gillar redan ljudet, men när jag byter dämpare vill jag inte ha plåt ljudet, utan ett dovt muller. Det ska alltså inte låta högt, utan kraftfullt, om ni förstår vad jag menar. Vilka slip on är det som gäller då? nån som vet?

Kör själv med IXIL Underseatsystem. Bor strax utanför Lund så hör av dig om du vill komma över och provlyssna. /Lasse
 
Tjena hej! har nu läst igenom hela tråden. på ett ställe läste jag att Sv:n inte får tillräckligt med luft och detta skulle avhjälpas med några extra hål i luftburken, det skulle även ge ett skönt insugsljud. Är det någon anna som provat det? Skulle gärna höra lite erfarenheter angånde luftburken:)
/Rasmus
 
Skillnader på årmodell 03 och 04,05 ???

Hejsan,

Är det någon som vet om det är några stora skillnader på sv1000s 03 till 04,05??
Har sett att en del eftermarknads produkter bara passar upp till årsmodell 03??

//Roller1
 
Hejsan,

Är det någon som vet om det är några stora skillnader på sv1000s 03 till 04,05??
Har sett att en del eftermarknads produkter bara passar upp till årsmodell 03??

//Roller1

Förutom svarta fälgar och svart ram så fick 05:an följande uppdateringar (enligt Sportrider.com):
Increased engine performance with higher 11.6:1 compression ratio, 20% less crank inertia, larger 54mm throttle bodies, shorter airbox inlet tube, revised cam timing and two air pressure sensors per cylinder for more precise fuel injection volume control
 
MC Försäk

Jag pröjsar 2400 helår halvförsäk för min SV1000S.
Det är på Bilsport.:tummenupp
 
Har verkligen blivit intresserad av en sv1000 men undrar lite hur den skulle passa min längd. Jag är nämligen 2.06m och undrar om det finns risk att hojen ser ut som en leksakshoj under mig och hurvida man sitter bekvämt med en sådan längd?

Min man är 2 meter och när han kör min hoj ser det ut som om han är ute med ungarnas plastleksaker.... :D

Han kör en Aprilia Tuono, och han är stennöjd med den (iofs lite mer upprätt körställning)
 
50-60 hästar till kommer bli dyyyyyyyyyyyyyyyrt. Antagligen så dyrt att det
antagligen inte är försvarbart.

Menar du att du vill ha typ 160-170 hästar på bakhjulet?
Vet i f-n om du får ut så mycket ur en twin... kanske med turbo, kolla turbodelen?

Såvida inte Suzuki gjort om totalt så tåler inte en "TL" motor 160-170 hästar på slangen.
150 ungefär är max, om vi snackar vanligt sug och inte tvångsmatning.
Det är i huvudsak varvtalet som krävs för att komma upp i dessa tal som kommer knäcka motorn. Kan du får samma siffror och fortfarande hålla dig under 11000 rpm så kan den hålla. Svårt att veta då ingen kompressormatat en "TL" motor de som provar Turbo har skjutit delar åt alla håll...
Men, den "allmäna" uppfattningen på TLZone är att det är varvet som knäcker motorn. ( :gnissla har tokstopp i huvet och kan inte komma på vad delen som går sönder heter... men det var något med svänghuset, och g-krafterna som kolven åsamkade materialet)

Det går en Mille 06'a på forumet som är kompressormatad med "beskedliga" 30-40 extra hästar. Det skulle nog funka på SV'n oxå. Varvar ju inte över 11000 heller.
Faast, så billigt var det väll inte. Bara kompressorn kostar runt 20.000kr...

Jag säger "TL motor" för det är i grund och botten samma motor, och på detta området tror jag inte Suzuki har gjort några större förändringar då det gick mot lägre specad motor och inte uppåt.

Hade ju varit intressant och sett om man kunnat trimma upp en SV -05 -> motor med TLR kammar och lita annat kul. Borde ju ge mer eller i alla fall likvärdigt med pållar som en TLR motor utan att korsta skjortan.


Finns det någon som gör trimm-kammar till SV'n? Typ som VeeTwo gjorde till TLR (men inte längre)

:hej
 
Såvida inte Suzuki gjort om totalt så tåler inte en "TL" motor 160-170 hästar på slangen.
150 ungefär är max, om vi snackar vanligt sug och inte tvångsmatning.
Det är i huvudsak varvtalet som krävs för att komma upp i dessa tal som kommer knäcka motorn. Kan du får samma siffror och fortfarande hålla dig under 11000 rpm så kan den hålla....................

Tackar för infon :tummenupp

Får väl se hur mycket jag får med bigbore, portning, komphöjning + förbättrad andning, och mappning med pc såklart.

Varvet är helt klart de som har ihjäl motorn.... MP-racing kan fixa fram kamaxlar,
vet ej fabrikat :confused: Dom var inte gratis iaf :tungan
 
Helt riktigt,lossa de två 12 mm bultarna på höger gaffelben,sen lossar du axeln,insex 24mm. Sitter utav helvete,jag använde muttermaskin.
Den är vänstergängad,alltså precis som vanligt.

Kan någon vara vänlig och berätta var jag får tag på en insexnyckel, eller ännu hellre en bit till spärrskaft, av denna storlek? Biltema, Jula och Swedol har ej. Annars får det bli en fulvariant med en passande bultskalle + muttrar, men det hade varit roligt att ha ett riktigt verktyg.
 
Kan någon vara vänlig och berätta var jag får tag på en insexnyckel, eller ännu hellre en bit till spärrskaft, av denna storlek? Biltema, Jula och Swedol har ej. Annars får det bli en fulvariant med en passande bultskalle + muttrar, men det hade varit roligt att ha ett riktigt verktyg.

hehe.......fulvariant var det.......ja man tager vad man haver M16 bult + svetsad mutter funkar fint
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 72
Back
Top