SV 1000-tråden

Jahapp!

Dags att uppdatera lite här nu också. Har drabbats av lite lindrigt prylbegär och har därför inhandlat lite smått och gått till årets säsong:

Clear Alternatives bakljus med integrerade didsblinkers samt Oberons billetblinkers med öppning även bakåt (http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/motorcycle-indicators-led.html) Ruskigt snygga och av allt att döma även effektiva samt välgjorda...

.:3freak

Tack för tipset! Det är bara att hålla med, det klart snyggaste jag sett i blinkersväg. Integrerat i bakljuset är ju inte heller så dumt.
 
Hotbodies undertray?

Tack för tipset! Det är bara att hålla med, det klart snyggaste jag sett i blinkersväg. Integrerat i bakljuset är ju inte heller så dumt.

Nu når vi pratar om blinkers etc. så finns det nån här på forumet som kör med undertray av Hotbodies Racing och har varit i besiktningen med den? Blir det godkänt?
 
Jag är sjukt sugen på att bli medlem i en mc klubb, jag bor i lund. nån som vet om det finns nån i lund trakterna? Tack på förhand ( idag är det riktigt fint väder =)
 
Tyvärr blev det inte riktigt så bolt-on som jag hade tänkt, gula brännare har tydligen de två knopparna i metall på lampfoten i annat mönster än motsvarande vita brännare så de ville inte passa i socklarna. Löste det genom att fila bort den ena knoppen, de sitter bra i alla fall...:3freak[/QUOTE]

Hej!
Lampor (brännare) både gula och ofärgade med styrtapparna mitt för varandra (180 gr.) kan du köpa hos Mekonomen (dock vet jag inte om dem är etablerade i Finland).

Väldigt snygga blinkers, farligt med såna där länkar...

Ett varningens finger för dem integrerade, har för mig att det finns ett min.mått för avståndet mellan blinkerglasen, tror att måttet underskrids om du gör på detta sätt, kolla med besiktningen först annars kan ordningsmakten bli lite "gramse på dig".
 
Hej!
Lampor (brännare) både gula och ofärgade med styrtapparna mitt för varandra (180 gr.) kan du köpa hos Mekonomen (dock vet jag inte om dem är etablerade i Finland).

Väldigt snygga blinkers, farligt med såna där länkar...

Ett varningens finger för dem integrerade, har för mig att det finns ett min.mått för avståndet mellan blinkerglasen, tror att måttet underskrids om du gör på detta sätt, kolla med besiktningen först annars kan ordningsmakten bli lite "gramse på dig".

Visserligen har vi inget Mekonomen här men gula brännare med rätt styrtappar finns säkert att tillgå, det blev bara en tillfällig lösning då jag ju ville montera de vita glasen snarast...:) Den tillfälliga lösningen fungerar dock nästan för bra för att vara tillfällig så det kan nog hända att den blev permanent också...:tungan

De integrerade bakblinkersen är inte lagliga, de är alltför nära varandra och syns säkert dåligt också...men men, vi behöver ju inte besikta våra hojar i Finland och dessutom tror jag att ordningsmakten har annat att anmärka på också om det skulle bli "flygande"...:ajjabajja

(Å inte lär nivån bli bättre om jag lyckas ropa hem den shorty med dubbla utblås jag har på g :hördu)

EDIT: Vad som är "bättre" lär man kunna ha olika åsikter om...:3freak
 
Nu når vi pratar om blinkers etc. så finns det nån här på forumet som kör med undertray av Hotbodies Racing och har varit i besiktningen med den? Blir det godkänt?

Det är troligtvis lite för kort avstånd mellan blinkersen. Ska vara 18 cm minst bak enligt en som som jobbar på bilprovningen och skrivit i en annan tråd. Kolla dock med http://www.nilssonsmc.se . De importerar ju och säljer dessa så de borde veta.

Jahapp!

Har väl tidigare i tråden frågat om någon bytt till vita glas på orginalblinkersen men det verkade som om ingen annan ännu gjort det, det är väl vanligare med miniblinkers.

Såg nyss på en bild från första dagen med nya hojen att jag hade ju vita glas på mina blinkers. Inget jag bytt till men jag borde ju sett det i alla fall.:rolleyes:

Nu har jag inte skruvat på något på flera dagar så abstinensen är svår. :) Ännu svårare blir det ju när jag tittar på dina snyggt uppradade bolt-on.:tungan
 
Last edited:
Visserligen har vi inget Mekonomen här men gula brännare med rätt styrtappar finns säkert att tillgå, det blev bara en tillfällig lösning då jag ju ville montera de vita glasen snarast...:) Den tillfälliga lösningen fungerar dock nästan för bra för att vara tillfällig så det kan nog hända att den blev permanent också...:tungan



EDIT: Vad som är "bättre" lär man kunna ha olika åsikter om...:3freak

Härligt, då har du lättat lamporna :tummenupp .
Bättre, här på tråden blir det :banana .
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN
billetlock i aluminium till kopplings- och bromsvätsebehållarna

Såg i ditt garage att de har SV logo. Var har du inhandlat dessa?

Kommer det bilder på de nya delarna monterade?

Finns det någon som har ett par fästen för bakre fotpinnar/ljuddämpare att sälja?

Önskar även köpa hälplattor/fäste för fotpinnar fram.
 
Last edited:
Såg i ditt garage att de har SV logo. Var har du inhandlat dessa?

Kommer det bilder på de nya delarna monterade?

Jodå, skall försöka ordna nya bilder när alla bitar har ramlat på plats. Skall ta och göra en ordentlig "rekond" samtidigt, har inte hunnit testa Auto Glyms nya HD-vax ännu men snart blir det dags. Har dessutom rott hem en till sak från e-bay ikväll som jag inte tänker avslöja ännu...:smasha

Fordrar lite modifiering men en bekant på mekanisk verkstad lovade att ställa upp med TIG-sömmar i toppklass!

Locken hittar du här...
 
Domningar

Hej!

Jag och tjejen var ut på en lång tur 26 mil i lördags och jag märkte ganska fort(ca 45km) att armarna domnar av.
Är jag bara ovan att sitta nerhukad på en sporthoj?(Har bara kört motard och streetfighter förr)

Funderar på att släppa upp framdämparna i styrkronan så man kan fästa styrhandtagen ovanför kronan. Då borde man få en lite mer upprätt körställning och kanske mer blod i armarna?
Enkelt att göra detta?
Räcker orginal kablar/vajrar osv?

Tack på förhand!
 
Har Leo V slip on på min sv1000s -07. Bör den justeras/moddas eller något annat pga detta? Annars toknöjd med den!!!
Och f.. vilken FIN mc det är:o)
 
Hej!

Har skuggat igenom tråden lite, men inte hittat några riktiga köptips. Är ute efter en Sv1000S 03-04. Det spelar ingen större roll vilken årsmodell då jag tycker båda ser bra ut, trots den lilla ändringen i vinkel på "baken".

Är det något speciellt som jag bör tänka på med just SV1000S när jag väl står hos säljaren och ska granska cykeln?

//Erik
 
Hej!

Jag och tjejen var ut på en lång tur 26 mil i lördags och jag märkte ganska fort(ca 45km) att armarna domnar av.
Är jag bara ovan att sitta nerhukad på en sporthoj?(Har bara kört motard och streetfighter förr)

Funderar på att släppa upp framdämparna i styrkronan så man kan fästa styrhandtagen ovanför kronan. Då borde man få en lite mer upprätt körställning och kanske mer blod i armarna?
Enkelt att göra detta?
Räcker orginal kablar/vajrar osv?

Tack på förhand!

Jag har inte själv gjort det du funderar över men läst lite t.ex. här
http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=18709&highlight=handlebar+superbike

Själv har jag mindre problem med domningar med clip-on än med ett superbikestyre. Det är vinkeln på styret som får mina underarmar att domna mer än höjden. Fast om det funkar för dig med ett högre och rakare styre så är det kanske det du ska satsa på. Styrgeometrin ändras ju om du släpper upp gaffelbenen i kronorna men jag har ingen erfarenhet av hur. Fast det finns det kanske andra i tråden som har.

Har Leo V slip on på min sv1000s -07. Bör den justeras/moddas eller något annat pga detta? Annars toknöjd med den!!!
Och f.. vilken FIN mc det är:o)

Tror inte att det behövs någon mod om den inte skjuter och smäller väldigt mycket. Det gjorde min då jag satt på öppnare bolt-on. Det löste sig dock väldigt enkelt genom att plugga lufttillförseln till PAIR med en 3/8 skruv (M10 funkar nog lika bra).

Hej!

Har skuggat igenom tråden lite, men inte hittat några riktiga köptips. Är ute efter en Sv1000S 03-04. Det spelar ingen större roll vilken årsmodell då jag tycker båda ser bra ut, trots den lilla ändringen i vinkel på "baken".

Är det något speciellt som jag bör tänka på med just SV1000S när jag väl står hos säljaren och ska granska cykeln?

//Erik

Jag har ju inte haft SV ens ett år så jag kanske inte ska uttala mig så mycket men när jag letat runt så är det två saker.

Det ska ha förekommit ett knackande ljud på vissa motorer. Läs mer här t.ex.
http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=12283

Sen är det en twin och saker vibrerar loss och sönder lite mer än vad jag varit van vid på radfyror.

Annars inga modellspecifika fel vad jag hört. Så det är det vanliga som gäller. Skick, pris, slitdelar som behöver bytas etc.
 
Last edited:
Jag har ju inte haft SV ens ett år så jag kanske inte ska uttala mig så mycket men när jag letat runt så är det två saker.

Det ska ha förekommit ett knackande ljud på vissa motorer. Läs mer här t.ex.
http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=12283

Sen är det en twin och saker vibrerar loss och sönder lite mer än vad jag varit van vid på radfyror.

Annars inga modellspecifika fel vad jag hört. Så det är det vanliga som gäller. Skick, pris, slitdelar som behöver bytas etc.

Okej tack för länken. Intressant läsning.


För er som är ute efter kåpor hittade jag en site som har schyssta priser, men vet inte vad det är för passform på dem.
http://www.motogpricambi.com/prodottiC.asp?IDCat=93&N=Suzuki Suzuki SV 1000 03/07

Kolla bara den översta kåpan, främst anpassad för SV 1000 N. Riktigt läcker!
Och ifall någon vill ha liknande kåpa som BJN så finns den längst ner.

Edit: Hittade lite fler roliga länkar.
http://www.whaccessories.com/SV1000AccessoriesSuzuki.htm
http://www.extremebikescustoms.com/SUZUKI-FAIRINGS.htm
https://www.bike-design.com/search.php?page=2&shp_category=41&shp_make=0&shp_model=0&shp_year=0
http://www.kgcycles.com/SVSII_ordering.htm
http://www.sharkskinz.com/shopdisplayproducts.asp?id=64&cat=SV+1000+S
http://www.catalystracingcomposites.com/

Sen finns ju alltid ebay också...
 
Last edited:
Hej!

Funderar på att släppa upp framdämparna i styrkronan så man kan fästa styrhandtagen ovanför kronan. Då borde man få en lite mer upprätt körställning och kanske mer blod i armarna?
Enkelt att göra detta?
Räcker orginal kablar/vajrar osv?

Tack på förhand!

Hej!
Jag har "kollat runt lite" när det gäller förändring av styrgeometrin för framgafflar generellt (mest R-cyklar) och man kan säga att rekommendationen ligger mellan 3-10 mm (uppsläppta gaffelben) om man vill förändra cykelns "vägegenskaper".
Jag gissar att du behöver släppa upp gaffelbenen ca. 25 mm för att kunna montera "cliponet" på ovansidan. Min amatörmässiga bedömning blir att cykeln kommer att få lite väl extrema vägegenskaper, lätt att "tippa" in vid sväng, högre tryck/belastning på framhjulet, instabil fram i högre farter och vid inbromsning.
Du kan ju prova temporärt och se om det hjälper mot dina domningar för det finns ju högre cliponstyren att köpa. Tror att längden på ledningar och wirar är tillräckligt för detta. Inte särskilt svårt att genomföra, se bara till så att du flyttar de båda gaffelbenen lika mycket.
 
Hej!

Har skuggat igenom tråden lite, men inte hittat några riktiga köptips. Är ute efter en Sv1000S 03-04. Det spelar ingen större roll vilken årsmodell då jag tycker båda ser bra ut, trots den lilla ändringen i vinkel på "baken".

Är det något speciellt som jag bör tänka på med just SV1000S när jag väl står hos säljaren och ska granska cykeln?

//Erik

Hej!
4000 mil på min -04, en läckande kylare som gick på garantin i övrigt ingenting. Säger som Björn, "the knock" och allmänt skick på cykeln.
 
Har Leo V slip on på min sv1000s -07. Bör den justeras/moddas eller något annat pga detta? Annars toknöjd med den!!!
Och f.. vilken FIN mc det är:o)

Hej!
Tror inte att den går för snålt med enbart slipon, modifierar du även luftburken med annat luftfilter, höjd tank, ta bort snorkel osv så bör du nog kolla upp luft/bränsleförhållandet så att den inte går för snålt. Avgassmällar löser du med "bult".
 
Hej!
4000 mil på min -04, en läckande kylare som gick på garantin i övrigt ingenting. Säger som Björn, "the knock" och allmänt skick på cykeln.

Jo, det är ju trots allt en japansk stor tillverkare. Det ska bara hålla. Funderar redan nu på om man ska byta ut bakre dämparen mot något värre. Har inte ens köpt någon hoj än :P

Om ni vet någon som har en SV 1000 S till salu så kan ni hojta till. Har även en KTM 640 LC4 -01 som jag byter bort/säljer.
 
slip on

Hallå Kompisen har nu funderat på att köpa en sv1000s och han undrar vad för slipon som ger brutalast ljud.Själv har jag holeshot på min men jag har ju inget att jämföra med, nån som vet???
 
...en till här som letar SV1000s, lär ju bli huggsexa om de få som finns :yoparty

Fråga: Vad ligger en 2400 mila service på?? Gissar att det är den stora med ventiljustering?

/J
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top