SV 1000-tråden

Ett tips är att leta pc3 + filter på ebay (global ebay) då jag hittat grejer där för betydligt mindre pengar. Både dollarn och pundet är jäkligt låga just nu. Sedan är det antingen bara att hitta en mapp på nätet som passar det som sitter på din hoj eller så betalar du ett par tre lax för en bänkning. Bänkning är alltid ultimat men det kan vara marginell skillnad. Så det är upp till var och en. Har du inte råd med allt på en gång så köp först grejerna billigt på ebay och kör med mapp och bänka vid ett senare tillfälle.
 
Ok ska kolla om det smäller när ja har satt på burkarna , enligt killen på bikersneed så garanterade tydligen scorpion att man inte behövde göra några åtgärden på hojen. men de återstor att se. I annat fal provar ja me att Plugga igen pair.
Va e de som händer egentligen när man pluggar igen den??
 
Last edited:
Ok ska kolla om det smäller när ja har satt på burkarna , enligt killen på bikersneed så garanterade tydligen scorpion att man inte behövde göra några åtgärden på hojen. men de återstor att se. I annat fal provar ja me att Plugga igen pair.
Va e de som händer egentligen när man pluggar igen den??

Här kan du läsa om PAIR, vad det gör och hur man pluggar det. Pair har med avgasrening att göra och den kan väl tänkas bli något sämre med pluggat system.

http://www.suzukisv1000.com/faq/pair.htm
 
Ok ska kolla om det smäller när ja har satt på burkarna , enligt killen på bikersneed så garanterade tydligen scorpion att man inte behövde göra några åtgärden på hojen. men de återstor att se. I annat fal provar ja me att Plugga igen pair.
Va e de som händer egentligen när man pluggar igen den??

alltså det började inte smälla i min förrän efter långt över 1000 mil och jag vet inte heller hur länge den förre ägaren hade kört med de öppnare burkarna på heller. så räkna inte med att det smäller skitmycket direkt. sedan misstänker jag att min har dragit tjuvluft någonstans också vilket inte hjälpt saken värst. tror det är åtgärdat nu dock.
 
alltså det började inte smälla i min förrän efter långt över 1000 mil och jag vet inte heller hur länge den förre ägaren hade kört med de öppnare burkarna på heller. så räkna inte med att det smäller skitmycket direkt. sedan misstänker jag att min har dragit tjuvluft någonstans också vilket inte hjälpt saken värst. tror det är åtgärdat nu dock.

Å tusan? Ur mina burkar small det rätt rejält från start. Då hade jag i o f s också borrat bort en perforerad reduceringsplatta som satt långt bak i burken. Ett jäkla jobb att få bort dom men säljaren sa att det var en nymodighet som inte suttit där tidigare och att de försämrade. Fast de kanske hade minskat smällandet?

Så det är ju fullt möjligt som Pat säger att det kanske inte kommer att smälla så farligt. Bara vänta och kolla!
 
Last edited:
Å tusan? Ur mina burkar small det rätt rejält från start. Då hade jag i o f s också borrat bort en perforerad reduceringsplatta som satt långt bak i burken. Ett jäkla jobb att få bort dom men säljaren sa att det var en nymodighet som inte suttit där tidigare och att de försämrade. Fast de kanske hade minskat smällandet?

Så det är ju fullt möjligt som Pat säger att det kanske inte kommer att smälla så farligt. Bara vänta och kolla!

Jag vet ju inte exakt vad som hade gjorts med min hoj innan jag köpte den så om den är mappad efter burkarna eller inte vet jag faktiskt inte men eftersom det inte sitter en PC3 i så gissar jag på att den inte är det. Och jag körde ju den 835 mil genom 11 länder på 4 veckor under hösten 2009 innan den började reagera sådär med smällar m.m. Det var inte förrän den varit inne på verkstad förra vintern som smällarna började komma och den även misstände någon gång ibland. Men som sagt, jag tror den drog luft någonstans. Har skruvat åt alla klämmor i motorn och en del satt rätt löst. När jag startat den efteråt har den inte misstänt. Dock svårt att veta om den skulle smälla mindre då jag inte kunnat köra med den och så är PAIR fortfarande igenpluggad.

Men jag skulle vänta och se iaf, jag skulle dock montera på PC3 + filter samt bänka den om jag var du. speciellt om du tänkt behålla hojen ett tag så du kan se det som lite av en investering. du behöver nog inte känna dig stressad med att göra det dock, du kan nog lätt köra ett tag med bara öppnare burkar.
 
Var nere i min källare idag och hittade service manual till SV1000.
Den är i 2 pärmar utskriven i svart/vit.
Har sålt min SV1000N så jag behöver denna längre.

Ge mig ett bud via PM, finns i södra Stockholm.
 
Throttle Tamer

Beställde en sån igår.

Jag vet inte om ni har upplevt det men jag (och många andra) har upplevt att SV:n är lite digital i gaspådrag/avslag i lite lägre farter. Ett problem som f ö finns på alla stora insprutade twinnar.

Förra sommaren gjorde jag allt jag kunde för att få den mjukare. Justerade vajrar, TPS, synkade, satte tillbaka snorkeln, bytte map och stängde av accpumpen i PC3. Fick en hoj som var betydligt mjukare men helt klart också tappat lite bett.

Sen fick jag se en tråd här på sporthoj. Den handlade väl egentligen om snabbgashandtag men det visade sig att många raceåkare modifierade sina gashandtag så att de kräver mer rörelse än original i början av slaget men mindre mot slutet. Allt för att kunna ha bra gaskontroll i de långsamma kurvorna och sen inte behöva vrida så mycket på rullen för att få fullt ut ur kurvorna. Å så fanns det en länk till något som heter Ergo G2 Throttle Tamer som ska ha just den egenskapen.

Jag har beställt en sådan rulle nu från Trollhättans MC-sport och det ska bli oerhört intressant att se hur det funkar. Funkar det bra så får det bli att byta map och slå på accpumpen igen. Det är ju lite kul när den lyfter framhjulet med enbart gaspådrag. Dessutom säger de som kan köra bakhjul, vilket jag inte kan, att en sån rulle är det perfekta för att göra powerwheelies.


Rapporterar då det är testat!

EDIT: Det här problemet blev större för mig då jag köpte Trajan. Då jag kört den som har förgasare och betydligt lägre effekt och inte alls uppvisar några digitala tendenser så upplever man problemet på SV:n än värre.
 

Bifogat

  • g2homesplash_proto_03.jpg
    g2homesplash_proto_03.jpg
    33.3 KB · Visningar: 68
Last edited:
Beställde en sån igår.

Jag vet inte om ni har upplevt det men jag (och många andra) har upplevt att SV:n är lite digital i gaspådrag/avslag i lite lägre farter. Ett problem som f ö finns på alla stora insprutade twinnar.

Förra sommaren gjorde jag allt jag kunde för att få den mjukare. Justerade vajrar, TPS, synkade, satte tillbaka snorkeln, bytte map och stängde av accpumpen i PC3. Fick en hoj som var betydligt mjukare men helt klart också tappat lite bett.

Sen fick jag se en tråd här på sporthoj. Den handlade väl egentligen om snabbgashandtag men det visade sig att många raceåkare modifierade sina gashandtag så att de kräver mer rörelse än original i början av slaget men mindre mot slutet. Allt för att kunna ha bra gaskontroll i de långsamma kurvorna och sen inte behöva vrida så mycket på rullen för att få fullt ut ur kurvorna. Å så fanns det en länk till något som heter Ergo G2 Throttle Tamer som ska ha just den egenskapen.

Jag har beställt en sådan rulle nu från Trollhättans MC-sport och det ska bli oerhört intressant att se hur det funkar. Funkar det bra så får det bli att byta map och slå på accpumpen igen. Det är ju lite kul när den lyfter framhjulet med enbart gaspådrag. Dessutom säger de som kan köra bakhjul, vilket jag inte kan, att en sån rulle är det perfekta för att göra powerwheelies.


Rapporterar då det är testat!

EDIT: Det här problemet blev större för mig då jag köpte Trajan. Då jag kört den som har förgasare och betydligt lägre effekt och inte alls uppvisar några digitala tendenser så upplever man problemet på SV:n än värre.



:tummenupp vill höra hur det gick sen... :tummenupp
 
:tummenupp vill höra hur det gick sen... :tummenupp

Ja, fast det lär dröja CMA. :-)

Dels vet jag ju inte när jag får nya gasrullen och sen inte när det går att köra. Här har snöat som fan idag och vägarna är så söliga att jag inte ens skulle komma på tanken att ta ut någon av mina hojar i den här smörjan.

Fast rapport kommer, det lovar jag.

Edit: Kul att du är kvar i tråden. SOKA skriver ibland och mbrannst ibland. De var med från början när jag gick med så det är alltid kul att se några som är kvar sedan "den" tiden. Fast du kom väl med efter att jag gått med tror jag.
 
Last edited:
BJN, intressant att höra hur det kommer gå med "Throttle Tamer" du köpte. Jag upplever det problemet du beskriver men min hoj är helt original, inga modifieringar men det kanske inte spelar någon roll. Lite digitalt känns det iaf.

Jag läser i denna tråd ganska ofta men är dålig på att skriva. Gör inte så många modifieringar på hojen så finns inte mycket att tillägga. :)
 
Idag skrev jag på pappren till en SV 1000s -03
Hämtar den i helgen. Längtar nu tills säsongen börjar
 
Tjenare grabbar (och tjejer?? :va )

Hoppar in lite i tråden... jag är på g att köpa mig en sv1000s -04 :tummenupp
Ska ev. åka och titta på den i helgen, jag är bara nyfiken på vad jag ska leta efter när jag kikar... finns det några kända fel som jag bör kika efter / fråga om??? Något annat att tänka på innan köp???

Mycket tacksam för snabba svar!!!:Bugar
 
Tjenare grabbar (och tjejer?? :va )

Hoppar in lite i tråden... jag är på g att köpa mig en sv1000s -04 :tummenupp
Ska ev. åka och titta på den i helgen, jag är bara nyfiken på vad jag ska leta efter när jag kikar... finns det några kända fel som jag bör kika efter / fråga om??? Något annat att tänka på innan köp???

Mycket tacksam för snabba svar!!!:Bugar

Det har pratats i många forum ( dock inte här på SH) om "the knock". Ett knackande ljud från motorn som kan förekomma på vissa modeller. Verkar faktiskt inte vara något stort problem.

Den har inga direkt kända modelltypiska fel vad jag känner till. Motorn brukar få mycket beröm men bromsar fram och fjädring bak är lite budget. Enligt mig och många andra! Fast en oerhört trevlig hoj tycker jag.:tummenupp
 
Det har pratats i många forum ( dock inte här på SH) om "the knock". Ett knackande ljud från motorn som kan förekomma på vissa modeller. Verkar faktiskt inte vara något stort problem.

Den har inga direkt kända modelltypiska fel vad jag känner till. Motorn brukar få mycket beröm men bromsar fram och fjädring bak är lite budget. Enligt mig och många andra! Fast en oerhört trevlig hoj tycker jag.:tummenupp

tack för snabbt svar!!
Bromsarna fram var visst bytta... ett + antar jag!! :)
 
tack för snabbt svar!!
Bromsarna fram var visst bytta... ett + antar jag!! :)

Säkert ett + men det kan ju innebära rätt olika saker vad som menas när man säger så. Alltifrån att bromsbeläggen är bytta till att även skivor, ok och pump är bytt.

Troligen (tyvärr) avses nog bara att beläggen är bytta. :)

Berätta gärna om detta är fel och vad det i så fall sitter för grejer på hojen.
 
Ringde nyss runt och kollade pris på försäkring på min SV. Då jag köpte den så tecknade jag Bilsport & MC "ca 9400/år" året runt helförsäkring. Av ren nyfikenhet ringde jag Suzuki Märkesförsäkring idag, fick hör och häpna offert på 3795 :-/år året runt helförsäkring, tur att man har ångerrätt på 14 dagar :) "men det känns för bra för att vara sant."
Själv är jag 29 år och bor i Vallentuna (Norr om stockholm)
Vad har ni för försäkring på era hojar?
 
Ringde nyss runt och kollade pris på försäkring på min SV. Då jag köpte den så tecknade jag Bilsport & MC "ca 9400/år" året runt helförsäkring. Av ren nyfikenhet ringde jag Suzuki Märkesförsäkring idag, fick hör och häpna offert på 3795 :-/år året runt helförsäkring, tur att man har ångerrätt på 14 dagar :) "men det känns för bra för att vara sant."
Själv är jag 29 år och bor i Vallentuna (Norr om stockholm)
Vad har ni för försäkring på era hojar?

Jag blir inte klok på det här med försäkringar i allmänhet och Suzuki märkesförsäkring i synnerhet. När jag kollade 2008 då jag köpte min SV så var Suzuki MF betydligt dyrare än Bilsport. Suzuki MF placerade då SV1000 i samma liga som Gixxer1000 och Hayabusa.

Jag betalar 4300 hel/helår på Bilsport men jag är 50+.

Priset 3795:- låter fel men om inte jag kommer ihåg helt fel från en annan tråd är självriskerna väldigt höga på Suzuki MF. Inget som gör att man inte ska ta den men det är ju bra att veta om man har 25000 kr i självrisk eller 3000 kr om något händer. Så kolla det.

Hoppas för din skull att det inte är fel för då får du ju en riktigt överkomlig försäkring.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top