Svårväxlad R1

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Yamaha ärrett
Jag har en R1:a"årsm.-99" som jag har problem med att växla från 2.an och uppåt,1.an och 2.an går bra
men när jag ska peta i 3.an så är det som att det inte finns flera växlar.Jag har tidigare haft problem med att
2.ans växel inte vill haka i riktigt om man inte är riktigt tuff med foten mellan 1.an och 2.an.så att det blir något
mitt i mellanläge som om man får i friläge men ändå inte"rassel som följd"
När jag belastar lådan med gaspådrag så går det att växla uppåt och neråt,men utan gaspådrag är det
helt omöjligt att få i någon växel från 2.an och uppåt.
:confused:

hade samma problem som du har med tvåans växel.. du kan lämna in och "undercutta" dreven.. sök här på mekforumet så står det mer om det =)

Mitt råd är att lämna in och fixa det innan det säger PANG som det gjorde för mig.. =/ kom på slangen runt 80 och så låste sig bakhjulet.. ikke kul, men det gick iaf bra, gled in till vägkanten och fick ta hem hojjen på släp.

Har varit med om liknande problem på en -98.

Då var det endast en fjäder i växellådan som hade gått av.

JiMpA skrev:
2335287 hade samma problem som du har med tvåans växel.. du kan lämna in och "undercutta" dreven.. sök här på mekforumet så står det mer om det =)

Mitt råd är att lämna in och fixa det innan det säger PANG som det gjorde för mig.. =/ kom på slangen runt 80 och så låste sig bakhjulet.. ikke kul, men det gick iaf bra, gled in till vägkanten och fick ta hem hojjen på släp.

Tänkte precis det körde bana förra veckan och fick på ett mittimellanläge
rasssssel:huvet hur kul är det med en bakhjulslåsning på depårakan med
50st åskådare,inte bra för egot.
Som jag har förstått så är 1.an och 2.an cuttade redan från början?
fel eller?

vykort skrev:
2335294 Har varit med om liknande problem på en -98.

Då var det endast en fjäder i växellådan som hade gått av.

Fjäder kan du utveckla eller inveckla ditt svar:confused:

Last edited:
Har för mej att växelproblem (åtminstone på -98) åtgärdades på garanti.
De hojar som är åtgärdade fick två stjärnor ** inslagna efter chassienumret.

Har jag för mej alltså :)

Jag kommer inte riktigt ihåg, men det var tydligen en fjäder som gör att växlarna inte hoppar ur.

D var inte min mc, så jag kan tyvärr inte utveckla det mer..:4skrika

Jag lyfter denna tråd. Ikväll var inte min kväll. Missade en växel (tror jag), därefter fräste jag på en bra stund på motorvägen där några toppnoteringar på 6ans växel fanns med. Svängde av motorvägen och tyckte mig höra ett rasslande missljud. stannade, lyssnade, åkte försiktigt iväg på ettan, missljudet avtog när farten ökade. Sedan lade jag i tvåan försiktigt. Växlarna hoppade i fint. Treans växel i, c:a 70km/h. Tvärnit på bakhjulet. Får varken i eller ur växlarna. 30meter bromsspår....... Släpvagn hem, verkstad på måndag. Någon som lagar billigt på forumet?

Vad kan vara fel? Sallad i växellådan och allt nytt?
pris?

Jag lyfter denna tråd. Ikväll var inte min kväll. Missade en växel (tror jag), därefter fräste jag på en bra stund på motorvägen där några toppnoteringar på 6ans växel fanns med. Svängde av motorvägen och tyckte mig höra ett rasslande missljud. stannade, lyssnade, åkte försiktigt iväg på ettan, missljudet avtog när farten ökade. Sedan lade jag i tvåan försiktigt. Växlarna hoppade i fint. Treans växel i, c:a 70km/h. Tvärnit på bakhjulet. Får varken i eller ur växlarna. 30meter bromsspår....... Släpvagn hem, verkstad på måndag. Någon som lagar billigt på forumet?

Vad kan vara fel? Sallad i växellådan och allt nytt?
pris?

liknande hände på min gamla R1 -99

kan vara 2 saker

1. alla lameller i kopplingspaketet har spruckit/gått av & ligger o skramlar runt i kopplingskorgen

2. växeltrumman som styr växelgafflarna är spräckt/sprängd

i fall 1 så e det bara buta lameller .. strax under 1000:-
är det trumman, så kostar det ca:4500:- om du kan meka själv, annars hamnar det runt 15 lappar, då kan du leta en beg. motor i stället

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul