Svårt växla nedåt

Krokis

Rookie
Gick med
27 May 2009
Hoj
1998, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jag har en Yamaha yzf 600r -98. På senare tid har det blivit svårare att få i växlarna när man växlar ner. Upplever att det blir svårare ju längre man kört med hojen. Växlar man uppåt hoppar växlarna i som vanligt, men när man växlar ner så vill dom inte hoppa i. Man får liksom trampa flera gånger innan den lägre växeln går i.

Någon som har någon ide vad det kan bero på?

Gör rent och lossa bulten/axeln som växelpinnen sitter på. Smörj in med fett och återmontera. Jag hade samma fel, trodde det var nåt fel med växellådan...Men efter att ha lossat bulten till växelpinnen och smörjt med fett så funkar det hur bra som helst.:tummenupp

Last edited:
Har och har haft samma problem på alla mina hojar, har alltid trott det var växelgafflarna som var snea men då vet man. :)

Gör rent och lossa bulten/axeln som växelpinnen sitter på. Smörj in med fett och återmontera. Jag hade samma fel, trodde det var nåt fel med växellådan...Men efter att ha lossat bulten till växelpinnen och smörjt med fett så funkar det hur bra som helst.:tummenupp

Kanon! Tack för tipset!

Jaja, skratta du, men i mitt fall hjälpte det iaf. Kan ju vara värt att prova med nåt enkelt innan man river växellådan..:)

Jag rev ur lameller, rengjorde, kontrollmätte (allt var innom spec) och polerade bort blånad för att senare komma på att kopplingsvajern var för spänd. :crash

Som sagt, man bör börja med det enkla.

Back