Svårt med tomgång Hayabusa -03

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
har problem med att tomgången blir orolig om jag försöker ställa den på 1100-1200 som den ska vara enligt manual.
Gasar jag till och släpper så sjunker motorvarvet sakta på slutet och vill fasna runt 2500
för att nån sekund senare då ner till normalt varv eller inte alls...

ställer jag ner tomgången till 1000 så går den ner i varv direkt.

Enlgt haynes manual kan detta bero på osynkade spjäll alt tjuvluft, något jag inte heller har gjort
vid 1200 servicen. (frågade runt och fick höra, -går den bra, skit i den punkten.)

Eller kan TRE modden påverka detta? Otäta avgasventiler?

förövrigt så går den riktigt bra, och är orginal förutom TRE-mod. gått 1800 mil nu

Last edited:
Har du kollat så att du inte har något läckage mellan brygga och topp?

nej har inte kollat nånting än, justerade/smörjde gas och chokevajer i helgen endast
Har bara demonterat luftburken en gång när jag bytte tändstift vid 1200

Om man fått otäta avgasventiler tex. hur brukar det yttra sig?
Visst blir brukar väl motorn kännas orkeslös då? Det är inte min iaf, vid 260 finns det hur
mycket pulver kvar som helst
mvh

nej har inte kollat nånting än, justerade/smörjde gas och chokevajer i helgen endast
Har bara demonterat luftburken en gång när jag bytte tändstift vid 1200

Om man fått otäta avgasventiler tex. hur brukar det yttra sig?
Visst blir brukar väl motorn kännas orkeslös då? Det är inte min iaf, vid 260 finns det hur
mycket pulver kvar som helst
mvh
Nej, du har med största sannolikhet inte otäta avgasventiler, då hade du haft en väldigt svårstartad och trött motor. Att dom skulle sätta sig så pass att du har noll i ventilspel på 1800 mil är väldigt osannolikt också. Men vill du vara säker är det ju bara att att mäta spelet, tar inte många minuter när tank mm är borta.

Men som sagt, jag sätter en slant på att du har problem med tjuvluft nånstans.

Tjuvluft kan man leta med att spruta startgas runt gummin mellan topp och spjäll

Hjälper inte det(inget resultat);

Kolla upp synk, repbok finner man om man söker lite på google motsv.
Det är inte helt ovanligt att denna ändrat sig och behöver justeras in. Räcker med att en cylinder står "fel" för att allt ska bli förskjutet på just tomgång.

Har den en AIC.ventil? (tomgångsventil)? Kan kärva i så fall.

provade startgasknepet i lördags, men märkte inte att varvtalet påverkades.
Sprayade ganska rikligt också överallt, även i brödrosten, hehe nejdå.

Sedan tog jag en tur, samt åkte förbi en suzuki-dealer och hörde vad det skulle kosta
för endast en synkning. men det får bli i samband med avställning tror jag.

Nån som vet om det kan vara skadligt att köra, om den går fint förövrigt?

Last edited:
Min hoj är exakt lika dan!! Suzuki gsx 750f -89. Beter sig på samma vis. Rockar loss på tomgången som jag kallar det.

Försökte ställa ner tomgången idag pga att när den väll "landat" så ligger den på 1500 varv.. Men det hände inte särskilt mycket och då rattade jag bra mycket på tomgångsskruven men det beror nog mer på att jag inte vet hur mycket man verkligen måste skruva för att det skall hända något!

Ska byta stift snart, även göra rent luftfilter får vi se om det blir bättre. Men troligtvis ligger väll felet i osynkade fuggar eller skit i fuggarna. Kanske även drar tjuvluft någonstans men vart isåfall?

Min hoj är exakt lika dan!! Suzuki gsx 750f -89. Beter sig på samma vis. Rockar loss på tomgången som jag kallar det.

Försökte ställa ner tomgången idag pga att när den väll "landat" så ligger den på 1500 varv.. Men det hände inte särskilt mycket och då rattade jag bra mycket på tomgångsskruven men det beror nog mer på att jag inte vet hur mycket man verkligen måste skruva för att det skall hända något!

Ska byta stift snart, även göra rent luftfilter får vi se om det blir bättre. Men troligtvis ligger väll felet i osynkade fuggar eller skit i fuggarna. Kanske även drar tjuvluft någonstans men vart isåfall?

prova startgas. om du har läckage så är det insugsgummina som INTE tätar mot
topplocket eller runt förgasarna/insprutningsspjäll. Om varvet stiger=läckage

förgasarsynkningsställ kostar 1500:-
Kan va värt att investera i ett sådant... Kan rekomendera att köra den en gång om året efter 2 tankar körning varje vår.

Simpelt men tar upp till ett par timmar första gången...

gummihattarna till vacuumuttagen för synkningen sitter på plats och är hela på alla förgasarna?

prova startgas. om du har läckage så är det insugsgummina som INTE tätar mot
topplocket eller runt förgasarna/insprutningsspjäll. Om varvet stiger=läckage

förgasarsynkningsställ kostar 1500:-
Kan va värt att investera i ett sådant... Kan rekomendera att köra den en gång om året efter 2 tankar körning varje vår.

Simpelt men tar upp till ett par timmar första gången...

gummihattarna till vacuumuttagen för synkningen sitter på plats och är hela på alla förgasarna?

Jepp.. Det ska vara helt alltihopa ( har inte kollat men det antar jag) aa ska nog synka skiten nån gång snart! Ska även prova startgas i luftburken!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard