Svårt med Neutral på CBR 600 F?

Godspeed

Inschenjör
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR600F (gammal & billig...)
Halloj,
Jag har en gammal häck, CBR 600 F anno 1989. Problemet är att det är jäkligt svårt att få i neutralen när den blivit varm. Den hoppar rätt upp i tvåan när man försöker lägga den i neutralen och det är lika svårt att lägga i neutralen från tvåan. Om man stänger av motorn och har tändningen på är det inga problem alls, då går det hur lätt som helst. Den har för övrigt inga problem att växla under körning.

Finns det någon som vet vad det beror på och vad man gör åt det?

Lägg i ettan och växla upp ett halvt steg. Eller ja, lite mindre än vid en vanlig växling iaf. Kanske så du redan gör?

Frikopplar den helt? Om kopplingen driver det minsta, så kommer den vilja skippa neutralen.

Jag har en likadan, men jag har aldrig haft det problemet. Däremot så kan 2:ans växel hoppa ur om man inte lägger i den "riktigt".

Jaja, gamla hojar är vad det är och vad jag hört så ska växellådan på CBR600F1 vara en av svagheterna på hojen. Den upplevs ofta som "klonkig" när man växlar med den ...

Enligt egen erfarenhet så påverkar valet av olja hur "klånkig" lådan blir, i hög grad. Detsamma gäller kopplingen och som nån sa, frikopplar den inte helt så e neutralen knixig att få i...

Själv har jag en sukka från -91 och jag märkte stor skillnad när jag gick över till helsyntet o speciellt shell advance ultra (får billigt i jobbet), det är samma olja som kommer från fabrik i ktm, ducce med flera.

EDIT: prova att slacka kopplingswiren:n i båda ändar helt och dränk in den med olja så det rinner uppifrån och ned, justera sen spelet vid lådan max och sen vid handtaget, funkar inte det så skulle jag bytt till bättre olja och hjälpte inte det heller så är det nog tyvärr renovering av koppling/låda som gäller.

Last edited:
Jag har aldrig upplevt att den hoppar ur någon växel. Den känns dock svår att få ur ettan, man får använda rätt mycket kraft.

Jag har provat att gasa lite och även att rulla lite men det hjälper inte. Jag har även försökt växla genom att dra upp växelspaken med handen, för att få mer känsla än med foten liksom, men den hoppar ändå direkt från ettan till tvåan.

Är det någon drivning på växelväljaren, får den någon annan kraft än den man tillför med foten när man växlar?

Jag upplever det som att den kopplar ordentligt...

Jag provar ny olja innan jag ger mig in i den...funkar inte det så blir det molekyler för växellådan i början av semestern...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing