Svårt få i neutralen på R1

Kiwi

Sliten Sporthoj.com'are
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
R1
Var ute och försökte lära mig att slanga :rodnar Blev ett par hårda nedslag och nu är neutralen svår att få i :(

Vad kan det bero på?

Har precis bytt olja och tog helsyntet, kan det påverka?

:confused: :confused: :confused:

Då har du tur. I vanliga fall blir neutralen extra lätt att få i efter lite kassa wheelies.

Mattias skrev:
Då har du tur. I vanliga fall blir neutralen extra lätt att få i efter lite kassa wheelies.
Tjena! Du verkar kunna lite om växellådor... Jag har svårt att lägga i tvåan rent på min R1-00 dvs det rasslar lite, man ska ju förbi neutral. Är detta skadligt för lådan, låter ju inte så friskt! Jag är orolig då hojen bara gått 300 mil o man vill ju inte ha en rasad låda.
Tack på förhand

Jimbo skrev:
Tjena! Du verkar kunna lite om växellådor... Jag har svårt att lägga i tvåan rent på min R1-00 dvs det rasslar lite, man ska ju förbi neutral. Är detta skadligt för lådan, låter ju inte så friskt! Jag är orolig då hojen bara gått 300 mil o man vill ju inte ha en rasad låda.
Tack på förhand

lånar tråden lite, kan ta av lite egen erfarenhet;-)! Yamahas växellådor håller till ca. 3000mil därefter väntar ett byte (20000kr på auk, verkstad, ca 4500kr om du gör jobbet själv).

Beror lite på hur det rasslar också, en del säger att yamaha ska just "rassla" lite annars är det fel om det inte gör det ;-)! Bästa är nog om du åker till närmsta återförsäljare så dom får lyssna på "rasslet"!

MVH //Kalle

kalle_a skrev:
lånar tråden lite, kan ta av lite egen erfarenhet;-)! Yamahas växellådor håller till ca. 3000mil därefter väntar ett byte (20000kr på auk, verkstad, ca 4500kr om du gör jobbet själv).

MVH //Kalle

Det kan helt omöjligt vara så att den håller ett antal mil sen ska det renoveras? ne, det tror jag inte på.

kalle_a skrev:

Allt beroende på hur man kör. Var snäll mot lådan, dvs. inga missade växlingar och minimalt med töntigt bakhjulsåkande, så håller den i evigheter*.

*Ganska lång tid

DJM skrev:
Det kan helt omöjligt vara så att den håller ett antal mil sen ska det renoveras? ne, det tror jag inte på.

där har du fel;-) Jag säger ju inte att alla lådor behövs bytas efter 3000mil men en del. För ingen r1, r6 går ju spec "lungt" så. Beror oftast på bakhjulsväxling mellan 1 till 2:an. till slut tar klackarna slut och 2:ans växel hoppar ut lite när den vill.

har du ngn erfarenhet av r1,r6?

my 2 cents

Jimbo skrev:
Tack på förhand

Ingen fara, det brukar rassla och dåna lite när man går förbi neutralen. När du märker att tvåan hoppar ur läge vid gaspådrag, DÅ är det dags för en renovering.

kalle_a skrev:
där har du fel;-) Jag säger ju inte att alla lådor behövs bytas efter 3000mil men en del. För ingen r1, r6 går ju spec "lungt" så. Beror oftast på bakhjulsväxling mellan 1 till 2:an. till slut tar klackarna slut och 2:ans växel hoppar ut lite när den vill.

har du ngn erfarenhet av r1,r6?

my 2 cents

Det verkar som att du tror att 3000 mil är någon sorts konstant? Du har fel, helt fel.

McB skrev:
Det verkar som att du tror att 3000 mil är någon sorts konstant? Du har fel, helt fel.

nej nej, det tror jag inte alls. Har sett och märkt många som har behövt renovera sina vid dom milen. se länk "http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35824&highlight=projekt"

"en ganska vanlig sjukdom" dom kanske har fel?

som sagt, jag säger inte att alla lådor behövs bytas då. Beror ju HELT och hållet på körningen.

/k

kalle_a skrev:
nej nej, det tror jag inte alls. Har sett och märkt många som har behövt renovera sina vid dom milen. se länk "http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35824&highlight=projekt"

"en ganska vanlig sjukdom" dom kanske har fel?

som sagt, jag säger inte att alla lådor behövs bytas då. Beror ju HELT och hållet på körningen.

/k

Om du hade tittat efter så hade du sett att det är jag som skapade tråden och utförde renoveringen.

Det finns inget som säger att växellådan behöver renoveras efter 3000 mil. Den kan lika gärna behöva renoveras efter 300 mil, om föraren misshandlar lådan tillräckligt. Det som skapar problemet med utslitna klackar är först och främst missade uppväxlingar till tvåan, och är man kass så kan man förstöra lådan riktigt snabbt. Det är dessutom inget Yamaha-specifikt problem, utan rör alla motorcyklar med liknande typ av växellåda.

Att många renoverar sina lådor vid 3000 mil beror troligen på att det är så länge de håller vid "normal" misshandel.

McB skrev:
Om du hade tittat efter så hade du sett att det är jag som skapade tråden och utförde renoveringen.

Det finns inget som säger att växellådan behöver renoveras efter 3000 mil. Den kan lika gärna behöva renoveras efter 300 mil, om föraren misshandlar lådan tillräckligt. Det som skapar problemet med utslitna klackar är först och främst missade uppväxlingar till tvåan, och är man kass så kan man förstöra lådan riktigt snabbt. Det är dessutom inget Yamaha-specifikt problem, utan rör alla motorcyklar med liknande typ av växellåda.

Att många renoverar sina lådor vid 3000 mil beror troligen på att det är så länge de håller vid "normal" misshandel.

mmm, jag såg att det va du som skapade den tråden ;-) mmm, precis. Det va så jag menade ju, beror HELT på din körning hur långt lådan ska hålla.

får säga vad man vill, men brutala hojar är det allafall

kalle_a skrev:
mmm, jag såg att det va du som skapade den tråden ;-) mmm, precis. Det va så jag menade ju, beror HELT på din körning hur långt lådan ska hålla.

Skriv det med en gång då, så slipper vi sådana här missförstånd i fortsättningen.

Kiwi skrev:
Var ute och försökte lära mig att slanga :rodnar Blev ett par hårda nedslag och nu är neutralen svår att få i :(

Vad kan det bero på?

Har precis bytt olja och tog helsyntet, kan det påverka?

:confused: :confused: :confused:

He he välkommen till klubben :D så blev min me när jag skulle prova att växa från 1:an till 2:an nåra gånger. Men de e nått du får leva med tror jag, prova att stänga av motorn och ståstill så ska du se att de går lätt att få i neutralen :hihi :tummenupp

At lådan rasar vid krossväxlingar på slangen känner väl folk till, det har ju inget med miltalet att göra, jag lovar att man kan fixa ras på de flesta modernare hojar rätt snart om man beter sig på det sättet.
Äldre R1or har dock en trög växelmekanism som kan förvärra.

Varför skriver man "Yamahas växellådor håller till ca. 3000mil därefter väntar ett byte (20000kr på auk, verkstad, ca 4500kr om du gör jobbet själv)."
För att senare skriva att det enbart beror på hur man behandlar växellådan?

Det finns gott om info om R1ans låda och problem med den på forumet, massor.

Kan det verkligen kosta 20'000 på verkstad om materialet bara går på 4500? Vad tar verkstäderna idag, runt 500:-/h? Inte fan kan det ta 30 h att byta ut en växellåda för en erfaren mekaniker? :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman