Svårt däcksval (Dunlops modeller)? HJÄLP!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hi,

Har hittat rätt billiga Dunlop mackor..

Står och väljer mellan Sportmax Qualifier och det väldigt marginellt dyrare Sportmax D208 RR.

Någon som kan svara för egenskaperna hos dessa?

Jag är inte "jättesnabb", men stressar mina Pirelli Diablo som jag kört på tidigare tillräckligt för att de får jobba, men inte över gränsen. Det jag vill är att få ned milkostnaden för däck, men utan att vara "för snabb" för fästet. Jag antar att de flesta sportdäck duger för mig då jag kör i mellan eller är långsam i snabb grupp på bandagar. Så främst handlar det nog om pris vs livslängd.

Anyone?

Det är väl en negativ spiral med däck dvs. ju bättre grepp desto dyrare och kortare livslängd brukar däcken ha!

Får väl ut ca 400mil av ett qualifier RR (gatkörning) och mina bridgestone bt002 verkar inte vara bättre!

Det är väl en negativ spiral med däck dvs. ju bättre grepp desto dyrare och kortare livslängd brukar däcken ha!

Får väl ut ca 400mil av ett qualifier RR (gatkörning) och mina bridgestone bt002 verkar inte vara bättre!

Men vad skiljer Qualifier- från 208-serien?

De kostar ungefär samma. Verkar ha ungefär samma syfte osv.

Jag vill ha ett däck med djupare skuldra som ger lite trygghet också, och gärna lite vass profil. Gör grymt stor skillnad på duken när det kommer till tröghet vid nedläggning.

Gärna med mkt mönster på mitten så man överlever så många gatmil som möjligt.. Det är trots allt dem som dödar däcken för mig. Men måttstocken är banåka, det är ju liksom där man kan närma sig däckets gräns (kanske).

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back