Svårt beslut (Gällande jobb)

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag hade flyttat.
Måste vara bra mycket trevligare att bo på kontinenten.
Alltid kul att flytta på sig :)

Och pratar du flamländska? Annars är det ett nytt spårk ocså.

Fast i Holland snackar man ju ändå Holländska.
Flamländska är Belgien...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast i Holland snackar man ju ändå Holländska.
Flamländska är Belgien...

Wiki:
Flamländska (västflamländska: West-Vlams) är en nederländsk dialektgrupp (ur kulturell synvinkel), eller ett närbesläktat språk (ur lingvistisk synvinkel), som talas av ca 2,4 miljoner i västra Flandern (dvs. i provinserna Västflandern och Östflandern) i Belgien samt i angränsande områden i Nederläderna och (av en minoritet) Frankrike.

Hur tänkte du niu da?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Wiki:
Flamländska (västflamländska: West-Vlams) är en nederländsk dialektgrupp (ur kulturell synvinkel), eller ett närbesläktat språk (ur lingvistisk synvinkel), som talas av ca 2,4 miljoner i västra Flandern (dvs. i provinserna Västflandern och Östflandern) i Belgien samt i angränsande områden i Nederläderna och (av en minoritet) Frankrike.

Hur tänkte du niu da?

Nja, att det är i huvudsak Holländska som pratas i Holland och Flamländska i Belgien, att angränsande områden i Holland pratar flamländska är inte så konstigt.

Holländare och Belgare anser att det är skilda språk.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja, att det är i huvudsak Holländska som pratas i Holland och Flamländska i Belgien, att angränsande områden i Holland pratar flamländska är inte så konstigt.

Holländare och Belgare anser att det är skilda språk.

Vad är Holländska då?


Wiki:
Nederländska (nederländska: Nederlands (info)) är ett västgermanskt språk av lågfrankiskt ursprung. Språket kallas även ofta inkorrekt för holländska. Den variant av nederländska som talas i Belgien kallas i inofficiella sammanhang flamländska, och anses ibland vara ett eget språk.[av vem?][källa behövs] Detta är en åsikt som inte delas av språkforskare eller officiellt belgiskt språkbruk. Snarare kan nederländska och flamländska betraktas som olika dialekter av samma språk, där det flamländska ordförrådet bland annat använder fler lånord från franskan
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Vad är Holländska då?


Wiki:
Nederländska (nederländska: Nederlands (info)) är ett västgermanskt språk av lågfrankiskt ursprung. Språket kallas även ofta inkorrekt för holländska. Den variant av nederländska som talas i Belgien kallas i inofficiella sammanhang flamländska, och anses ibland vara ett eget språk.[av vem?][källa behövs] Detta är en åsikt som inte delas av språkforskare eller officiellt belgiskt språkbruk. Snarare kan nederländska och flamländska betraktas som olika dialekter av samma språk, där det flamländska ordförrådet bland annat använder fler lånord från franskan

My bad ang Holländska :)
Men Holländarna snackar fortfarande inte Flamländska (inte enligt dom själva iaf).
Har bott i Belgien i 7år och varit med om en hel del diskussioner om det ämnet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Att gå neråt i helpdeskkedjan skulle jag själv aldrig göra, tycker det är så jävla öken att hantera ärenden och sitter du i first line blir du bara en maskin i princip som reggar ärenden. Om du trivs där du är nu så kanske du kan få lönen höjd om du hotar med att sluta för du fått detta erbjudande med denna lön...

Har relativt nyligen börjat jobba med att sätta upp system istället för att jobba med helpdesk och det är fan så mycket roligare och mer utvecklande.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vettigt inlägg av daniz tycker jag!

Men samtidigt tänker jag, byter du inte så kommer du nog alltid klura på hur det hade varit att byta jobb, miljö, land, kompisar, ALLT. Byter du och OM det visar sig vara ovärt eller fel så är det "bara" att göra samma sak igen.
Hur tror du att du kommer se på det hela om 5-10 år?

(a.k.a. GO FOR IT!)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vettigt inlägg av daniz tycker jag!

Men samtidigt tänker jag, byter du inte så kommer du nog alltid klura på hur det hade varit att byta jobb, miljö, land, kompisar, ALLT. Byter du och OM det visar sig vara ovärt eller fel så är det "bara" att göra samma sak igen.
Hur tror du att du kommer se på det hela om 5-10 år?

(a.k.a. GO FOR IT!)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Men samtidigt tänker jag, byter du inte så kommer du nog alltid klura på hur det hade varit att byta jobb, miljö, land, kompisar, ALLT. Byter du och OM det visar sig vara ovärt eller fel så är det "bara" att göra samma sak igen.
Hur tror du att du kommer se på det hela om 5-10 år?

(a.k.a. GO FOR IT!)


Fast resonerar man så där så kan det gå illa i livet.
Jag har alltid undrat på effekterna utav Heroin, hur man upplever ruset, down perioden och hur något kan vara så jäkligt att sluta med.

Måste jag börja köra Heroin nu? Jag kommer nog alltid klura på detta.
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Jupp. 2nd line på IBM ;)

Finns inte chans att avancera där? En del IBMare vänder ju hemåt å får lite glassiga jobb :D

Men Amsterdam med :tuttar å :ätapiller är ju helt ok :banana

Men gå ner och ha mindre kvalificerade uppgifter dödar ju kreativitet och kväver dig ... Tro du att du kan avancera där så go for it annars lite tveksamt ...
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Finns inte chans att avancera där? En del IBMare vänder ju hemåt å får lite glassiga jobb :D
De som jag har varit i kontakt med (som har jobbat på ServiceDesk L1 samt L2 (där dMaN24 jobbar)) har varit anställda med "skitkontrakt". Max 1 års anställning och sen får de gå vidare.
Själv jobbar jag lite närmare användarna och hjälper dem "onsite" istället, inne på mitt tredje år där nu och trivs utmärkt. :tummenupp

dMaN24: Om du har lite långtråkigt på jobbet är det bara att höra av sig på sametime för lite skitsnack ;)
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Att gå neråt i helpdeskkedjan skulle jag själv aldrig göra, tycker det är så jävla öken att hantera ärenden och sitter du i first line blir du bara en maskin i princip som reggar ärenden. Om du trivs där du är nu så kanske du kan få lönen höjd om du hotar med att sluta för du fått detta erbjudande med denna lön...

Har relativt nyligen börjat jobba med att sätta upp system istället för att jobba med helpdesk och det är fan så mycket roligare och mer utvecklande.

Bra poäng, även om just IBM:s 1:st line suger rövballe numera så hade det ju varit bra om de fick lite förstärkning med vettigt folk :D

OT
Inget mot dig naturligtvis men är nyfiken på hur snacket går inom organisationen.

Hur funkar det från ert håll på IBM support, från vårt håll (kund) suger det numera så hårt att vi nästan helt slutat att sälja IBM/Lenovo.

Förr såg de direkt på numret att det var jag/vi som ringde och jag slapp helt 1:st line och oftast 2:d line med.

Numera får man uppge fullständiga nummer och adresser innan man ens fått förklara vad som är fel, vet du hur de kunde få den brillianta iden??

P:S Förklara för det polska???? (hon låter som det iaf) stycket som oftast svarar numera att det inte är lastbilar det gäller när man ringer :mad:
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Är Irland sämsta ön i UK?

Irland är irland. Uk uk. Som att kalla Sverige för Norge
(Iofs tillhör ju Skåne danmark, men det är en helt annan sak...) :rolleyes:

Bra poäng, även om just IBM:s 1:st line suger rövballe numera så hade det ju varit bra om de fick lite förstärkning med vettigt folk :D

OT
Inget mot dig naturligtvis men är nyfiken på hur snacket går inom organisationen.

Hur funkar det från ert håll på IBM support, från vårt håll (kund) suger det numera så hårt att vi nästan helt slutat att sälja IBM/Lenovo.

Förr såg de direkt på numret att det var jag/vi som ringde och jag slapp helt 1:st line och oftast 2:d line med.

Numera får man uppge fullständiga nummer och adresser innan man ens fått förklara vad som är fel, vet du hur de kunde få den brillianta iden??

P:S Förklara för det polska???? (hon låter som det iaf) stycket som oftast svarar numera att det inte är lastbilar det gäller när man ringer :mad:

Jag klev rätt in på 2nd line, medans dom flesta som kommit hit har gått från 1st line upp.

Hahaha.. Jag ska se om jag kan prata med henne. ;) :tuttar

För övrigt så slank det iväg en ansökan igår kväll.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
My bad ang Holländska :)
Men Holländarna snackar fortfarande inte Flamländska (inte enligt dom själva iaf).
Har bott i Belgien i 7år och varit med om en hel del diskussioner om det ämnet.

Klart att det är olika språk. Samma erfarenheter efter att ha tillbringat en hel del tid därnere.

Men, vet man inte så kollar man wiki för att se vad vetenskapen säger och vetenskapen har ju alltid rätt :gnissla

Irland är irland. Uk uk. Som att kalla Sverige för Norge
(Iofs tillhör ju Skåne danmark, men det är en helt annan sak...) :rolleyes:

:tummenupp:D
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är lite så jag känner också.

Frågan är bara hur tusan man ska bräcka det för nuvarande chefen. Men nu går jag händelser i förväg här :D

Där har du svaret. Du har ju redan bestämt dig.

Gå in till chefen och säg att du blivit erbjuden en position i Nederländerna och att du tänker ta den för att det är dax för dig att kila vidare i karriären. Inte svårt. Chefen är van vid att folk säger upp sig med jämna mellanrum, så bry dig inte om honom/henne.

Lycka till!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
I min värld söker man inte andra jobb utan anledning. Jag får en känsla av att Irland och polarna på jobbet har blivit lite för mycket komfortszon? Att du är lite mätt?

Personligen hade jag hade testat. Det låter ju ändå inte som om du gör det för att främja karriären primärt utan för luftombytet. Hojkortet löser sig, bara du ger dig fan på det.

Om chefen blir sur...tough luck. Det är bara ett jobb och att folk slutar titt som tätt på en helpdesk är väl ingen rocket science?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Lite nyfiken - hur löser du boende i Amsterdam? Vad jag har sett så är det en svindyr stad att bo i med mina mått mätt (och jag är civilingenjör). Hur långt ut/skunkigt måste man bo för att klara boendet till rimlig kostnad?
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Jag har en holländsk kompis som har gett mig några tips och råd om var man kan bo, hur mycket en lägenhet kan kosta osv.

Men eftersom jag är van vid att dela bostad, så kan det bli billigt.

Som en liten pekpinne så betalar jag just nu lika mycket för ett möblerat rum till samma pris som en etta kostar i Sverige.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top