Svårt att vänja sig vid race växlat?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Som topic säger är det svårt att vänja sig vid race växlat?

Imorgon kommer bli första ggn för mig med race växlat och är ärligt talat lite nervös inför det, Inte kul att växla ner när man tror man ska i med en högre växel vid 14500 rpm kan jag tänka mig:confused:

Nej det går fort, efter ett kort tag undrar man bara varför det inte är standard!

Nej. På bana med aktiv körning ger det sig självt, vid stopp mot trafikljus, etc, så hände det att det slog tilt stundtals.

Ha det i minnet bara...

Jag har gjort mest fel när jag ska iväg, dvs från stillastående. Fått lite hjärnsläpp ibland. Ute på banan är det enklare eftersom det ÄR just enklare att växla med raceväxlat.

Tror inte du behöver oroa dig.

Jag tror jag tänkte såhär en gång när jag började åka bana med raceväxel:
När jag lutar mig ner ska spaken ner.
När jag bromsar och sätter mig upp ska spaken upp.

Funkade då, nu händer det att jag tänker så när hojen inte har raceväxlat, och då låter det skoj från lådan :crash

Sätt lite silvertejp på tanken,skriv etta upp,resten ner.Så läser du det varje gång du åker ut.Sen sitter det snart!

Tack för så snabba svar känner mig redan lite lugnare!!

Jag menar hur illa kan det gå om man petar i 2an istället för 4an vid 14500 rpm :crash

Tack för så snabba svar känner mig redan lite lugnare!!

Jag menar hur illa kan det gå om man petar i 2an istället för 4an vid 14500 rpm :crash

typ obra, tror dock mest att bakhjulet släpper :P

tänk bara att du ska "stampa" i nästa växel så skall det nog gå bra!

typ obra, tror dock mest att bakhjulet släpper :P

tänk bara att du ska "stampa" i nästa växel så skall det nog gå bra!

Mmm precis det man är ganska nervös för och helst typ 100 m innan bromspunkt så man har all tid i världen att justera sitt misstag med :crash

Som sagt på bana när man kör aktivt fungerar det, det är när man slappnar av och skall in i depån som man brukar få lite hjärnsläpp ibland. Ett tips är att du sätter foten rätt långt innan nästa växel skall i t.ex ut ur en kurva. Efter en motorbromsning och nerväxling så flyttar du upp foten ovanför växelpinnen igen innan du går in i t.ex en högerkurva så har du den på rätt plats i utgången.

Man lär sig ganska fort. Någon jobbig nedväxling blev det när jag bytte :huvet Tur att Anderstorp är en bred bana

Jag tror du ska fokusera på fästet istället :tungan

Haha den förtjänade man bara nästan!!!
Fick tillbaka cykeln i lördags och är riktigt nöjd med hur allting slutade tillslut.

Har rivit av pirelli däcken och låtit montera dunlop på cykeln istället.

P.s pirelli diablo super corsa till salu billigt. På 300 meter har 2 olika individer lyckats klota i första kurvan vill du bli den tredje? Pm´a vid intresse!!!:crash

Bara att hålla tummarna för imorgon!! Kommer förbi o kikar imorgon oavsett väder!! Men hoppas så klart på uppehåll så att man får köra lite!!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra