Svårt att plocka ur/i motorn i en CBR 600 F3?

sport_ajn

Medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha MT-07
Hej!
Jag har en CBR 600 F3 från 1996, som växellådan börjar bli dålig på. Jag tänkte därför lyfta ur min motor och stoppa in en annan som jag ska köpa på skroten.

Måste jag ta bort toppen cylindrarna när jag sätter in den nya motorn?
Är det något annat som är speciellt viktigt att tänka på när man gör denna operation?

Kan jag använda en garagedomkraft eller måste man vara mer än 1 person vid motering av motorn?

Jag har plockat bort moppemotorer och 125:a motorer men det var ett tag sedan...

Last edited:
Köp en Haynesbok. Lätt värt det.

Eller tanka ner den på nätet :tummenupp

Du behöver inte ta bort toppen.

Kolla flera gånger hur slangar och kablar sitter, oftast brukar det synas hur kablar och slangar ska vara som men det är aldrig fel att dokumentera med en kamera allt eftersom du river.

En domkraft är smidigt att ha när du ska ner med den gamla och upp med den nya. Det går att göra om man är själv men klart smidigare om man har en polare som hjälper till på andra sidan.

Lycka till!:tummenupp

Om det är tvåan som håller på att ge sig borde det bli billigare att laga motorn du har. Särskilt svårt är det inte heller om man har en workshop manual. Som en bonus lär du dig nåt också. Do it.

I regel sänker du ju motorn neråt bara. Kan ju även ställa motorn på nåt och lyfta bort cykeln. Det är valfritt.

Inte alls svårt bara man inte har tummen mitt i handen.

Ta hjälp av en kompis så blir det lite roligare första gången. (Då kan man ju dricka bärs också utan att känna sig som en alkolist!)

Som nämnt ovan, det som brukar ta mest tid och stoppa upp mecket är när man funderar hur kablar, slangar, virar o.sv är draget. Det går alltid att luska ut men det är skitdrygt. Ta en massa kort!

Tack för svaren. Manual finns på nätet så den behöver man inte köpa.

Jag glömde att skriva att jag har plockade ur motorn ur en gammal Yamaha XJ600 men det var massa meck att få ur den i ramen (när luftburken satt kvar) tajt som sjutton...

Jag får väl prova att plocka ur motorn i CBR:n...

Last edited:
Kan nog vara svårt att få bort den på en cbr600 utan att ta bort luftburken. Förgasare kan dock sitta kvar, men det blir lite tajt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT