Svårt att få tag på ett monster?

Gör som syrrans sambo, han skambjöd på en 620 S ie på Ebay i tyskland. 30kkr blev det för en 02:a som gått 600 mil.

yonsson skrev:
Kan ju tillägga att om du tycker alla är dyra så visst, men du säljer ju den för ungefär samma pris sen så vad spelar det för roll?

Sant!

Dock finns inte riktigt alla pengar som behövs för att köpa den i första början, utan att låna lite vill säga..

Clara skrev:
monstren är en av mina favorithojar. en vacker dag kan det mycket väl bli en sån. de är snygga, stilrena, låter snyggt osv. dock har jag förstått att servicen är dyr som fan, men det är sånt man får ta. så lyssna inte på dem som säger monster är omodern, monsters design är klassisk och tidlös, tycker jag(liksom, det är inte en kantig sporthoj med neonlila mönster i äkta tidigt nittiotalsstuk, inget ont om såna, men de är fan inte trendiga).
lycka till och jag avundas dig!

Servicen är ej dyr som fan om vi pratar om de 2-ventilade varianterna, det mesta är oxå enkelt och beprövat = lättmekat om man vill pilla själv.
De 4-ventilade, eg. S4 och S4R, är dyrare å serva helt klart.

kiko skrev:
Servicen är ej dyr som fan om vi pratar om de 2-ventilade varianterna, det mesta är oxå enkelt och beprövat = lättmekat om man vill pilla själv.
De 4-ventilade, eg. S4 och S4R, är dyrare å serva helt klart.

jo jag nöjer mig nog med en två-ventilerad jag. det var en sån jag kärade ner mig så i på mässan i gbg i våras. jag tycker den där vita randen är SÅ tjusig. kolla så vi matchar!

tyvärr får det vänta ett par år tills jag har ett riktigt jobb och inte längre är sunkstudent som nu.

Bifogat

• s2r.jpg
    s2r.jpg
    92.8 KB · Visningar: 165
2000mil är ingenting för en 98a
Min är en 00a och har snart gått 2000.
Kolla bara att den är 2000mila servad hos en auktoriserad verksad så e det ju lugnt.
(då ska självklart bland annat kamrem vara bytt, men är verkstan auktoriserad så vet dom ju det).

Om servicen inte är gjord så kan du räkna med 4000-5000:- i service beroende på skick. Kolla även drivpaket och däck. Lite surt att behöva lägga 2000:- på nytt drivpaket och 2500 på nya däck det första man gör.

andrahandsvärdet på importhojar beror på köparen och på ifall den är servad i sverige. En hoj som servats de två senaste gångerna i sverige får ju högre förtroende hos mig än en som bara e servad i tyskland.

jawohl skrev:
Hur fick han hem den sen?
Hur är andrahandsvärdet på importerade hojar?

http://www.blocket.se/view/5066983.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
- Är 2000 mil mycket?

min pojkvän köpte en sachs roadster i tyskland och sålde den sen efter nåt år, han fick lika mycket för den då som han gav för den, 29', tror jag. han hade nog kunnat få mer om han inte haft så jädra bråttom också. den var servad en gång i sverige.

min, som också hämtades i det tyska landet, kostade ungefär 15' och jag har sett identiska på blocket för 25' så jag räknar med att få ut rätt hyffsat för den om jag vill sälja den sen.

edit: vi körde hem dem på släpvagn. det ksotar ju lite att frakta den, plus 2000 i registrering av hojen, men de pengarna hade jag någorlunda bakat in i hojpriserna. iallafall i min, pojkvännens förra har jag sämre koll på.

Last edited:
jawohl skrev:
Hur fick han hem den sen?
Hur är andrahandsvärdet på importerade hojar?

http://www.blocket.se/view/5066983.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
- Är 2000 mil mycket?

Han hämtade den med en skåpbil, när han ändå var nere så fyllde han resten av bilen med sprit, så resan betalde sig....
Andrahandsvärdet kanske är lite lägre, men är det ont om hojar så lär det knappast vara några problem att kränga hojen till ett vettigt pris.

Varför skulle just dessa ägas av folk som vårdar dem extra bra?
Jag tycker det är en fattigmansDucati som rätt många nybörjare har.
Eler är det kanske för att de nästan alltid lämnar bort dem för service?
Inte för att nybörjare behöver vara negativt och extra dåliga på att serva på nåt vis.

Jag tror namnet gör sitt till intresset, och så ljudet för de som gillar sånt.

Nyfiket frågat, ej kritik

Last edited:
Silwer skrev:
Varför skulle just dessa ägas av folk som vårdar dem extra bra?
Jag tycker det är en fattigmansDucati som rätt många nybörjare har.
Eler är det kanske för att de nästan alltid lämnar bort dem för service?
Inte för att nybörjare behöver vara negativt och extra dåliga på att serva på nåt vis.

Jag tror namnet gör sitt till intresset, och så ljudet för de som gillar sånt.

Nyfiket frågat, ej kritik

...jag tror därför att skaffar man sig en ducce är man förberedd på att (detta är bara generalisering och antaganden taget från ingen som helst bevisbar källa):
1. Den är lite dyrare i inköp (därmed kostar man på den mer).
2. Den har lite "dyrare" service därför att "ingen" köper en ducce utan rätt service intervaller och stämplar i boken.
3. Man vill vara lite mer "unik" med sin hoj = pedant i sinnet.

Dessutom en helt annan sak gällande Ducati är att det tillverkas inte alls lika många cyklar som Japanska hojjar - det ger ett värde i sig. Varje Ducati känns unik. Och hojjarna byggs ihop i en liten fabrik i team som föjer varje hoj fråb början till slut, vilket också känns mysigt att ha en "hand byggd hoj". Men jag påstår inte på något sätt att en ducati är bättre eller sämre än någon annan hoj. Det är helt enkelt känslan, om man nu kan uttrycka det så. Och det absolut sista som man kan tänka på om man köper en ducce. Är att du vet att köper du en ny ducati - kostar den inte 20 - 40 tusen eller mer, mindre i augusti september. Ducati tillverakr inte felr cyklar än vad som beställs... till skillnad för den "stackare" som pröjsar 120 tusen i maj för sin EX, fireblejd (som förövrigt är en jätte bra hoj) men kunde köpt den för 95 tusen ny i augusti... hos samma handlare.

Nä nu skriver jag för mkt skit igen... :död

Ducati for life skrev:
hojjarna byggs ihop i en liten fabrik i team som föjer varje hoj fråb början till slut, vilket också känns mysigt att ha en "hand byggd hoj".

En välstädad och ren liten fabrik. Det mesta kommer förmonterat från underleverantörer. Kompletta gafflar med styren och färdiglackade ramar. Godset till montorn kommer i halvfabrikat och får poleras upp. En stor monsterlina, mindre multistrada ST och en liten supersportlina. De som provar och testar hojarna har annan färg på overallen än de som plockar ihop hojarna. Monster Black 620 var storsäljaren, fick se en del nya färgsättningar på SR4 som såg väldigt bra ut. Som besökare blev jag impad av duccefabriken.

Nästan så att jag blev såld på ducce. :tummenupp

Monstern är en kalashoj i nästan alla motoralternativ. Har gått igenom 600:a, 800:a och nu en S4:a och visst är det skillnad på effekt i dem, men man klarar sig ändå bra på en 600:a. Sen är det ju klart maffigare ljud i de luftkylda modellerna :yoparty
Funderar lite på att slakta och göra om 999:an till streetfighter, så då blir en kanonfin S4:a till salu :tummenupp

Bifogat

• Kopia av PICT0590.JPG
    Kopia av PICT0590.JPG
    140.7 KB · Visningar: 72
Ducati for life skrev:
Alltså angånde marknaden på Monster 900 är det väl en tolknings sak om det är en liten eller stor marknad. Andrahands priset, som är högt om du jämför med många andra hojjar, beror säkert mest på att efterfrågan är stor men antalet hojar är litet. Får du tag på en fin M900, välservad, för runt 60 papp är det nog i dagsläget ett bra pris. Visst det är ett högt pris, men du får tillbaka pengarna om du fortsätter sköta den. Dessutom så är 90talarnas M900 bra att åga ur försäkringssynpunkt. Chassit är i stortsett det samma på alla modellerna, alltså gjorda för kurviga bergsvägar i Italien - vet inte om det är bra lr dåligt dock.

600 tycker jag du kan "glömma" direkt. Nu glömde jag kolla vad du kör för hoj i dagens läge. Men ärligt, 600an är inge kul i längden (rent prestanda mässigt dårå). Men visst finns det gott om "tidiga" 600 på marknaden. 750an är också hyfsat ovanlig och är inte lika "tråkig" motormässigt som 600an. 620 från -00 däremot har ju fått insprutning (och 4 ventiler om jag inte minns fel) och har betydligt bättre drag än de tidiga 600. De "nyare" 1000Sie ex har grymt bra drag, inspruting och fyra ventiler. Och som sagt chassit är i stortsett det samma.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet. Men jag har ägt 3 gixxers, några offroadare och kan ärligt säga att min M900 är den roligaste och bästa hojjen jag ägt av alla de hojjar jag gått igenom. Det är inte på något sätt den snabbaste hojen rent toppfart mässigt, men det duger. Men som sagt, det är när det svänger det är kul att åka hoj. Men om jag skulle önska mig något så skulle det vara: Performance cylindrar = bättre drag :) men högst upp på listan står en 2005:a 999 biposto...

Bara nyfiken ordpolis: :mattias varför känns det naturligare att skriva tolknings sak, andrahands priset, prestanda mässigt etc som två ord när du samtidigt skriver motormässigt och försäkringssynpunkt som ett....??? :confused: Håller du inte med om att det ser lite lattjo ut? Det är ju en viss skillnad mellan rökfritt och rök fritt. Eller kassamedarbetare och kassa medarbetare... :)

Vad gäller Ducce så är det lite samma syndrom som för HD: ägarna har en tendens att värdera sin hojar väl högt trots att utbudet faktiskt i många fall överstiger efterfrågan. Vad gäller vissa modeller kan det dock finnas visst fog, Monster 900 är ett exempel.

Jag gillar Ducce, det är något väldigt speciellt med de hojarna, oavsett modell. Monsterdesignen håller än och var ju den modell som satte ribban för nakna bushojar...kolla Cagiva Raptor, Yamaha FZ6 Fazer, Speed 3....visst är det en del Monster i linjerna.

Jag tycker 900an är den mest lyckade monstermodellen så hittar du en till vettigt pris så ska du inte tveka. 600 kan du glömma, en riktig surhink, medan 620 ie rent prestandamässigt att rätt lik 750an, dvs lite mer mos skulle inte skada för att matcha det kalasfina chassit....annars är Monstern ingen hoj du köper för att vara värst från rödljusen eller på långa motorvägsetapper. En Monster köper du för att det är en Ducce, en personlighet, och underbar på att förmedla ren ohc skär körglädje på en kurvig väg. Kan du utnyttja hojens fina vägegenskaper kan du både hänga på och hänga av hojar med dubbelt så många hästar....

Last edited:
fazerfun skrev:
Bara nyfiken ordpolis: :mattias varför känns det naturligare att skriva tolknings sak, andrahands priset, prestanda mässigt etc som två ord när du samtidigt skriver motormässigt och försäkringssynpunkt som ett....??? :confused: Håller du inte med om att det ser lite lattjo ut? Det är ju en viss skillnad mellan rökfritt och rök fritt. Eller kassamedarbetare och kassa medarbetare... :)

enkelt svar- jag är inte författare, skiter i grammatiken och skriver jävligt snabbt, slarvar och läser inte heller igenom det jag skrivit. Så vill du snacka svenskat grammotik bört du prattat med ett svensktläraret elr liknanmdet åk intet läsa inlägg på spårthöj.cåm. Men förövrigt har du rätt.

En fråga till dig dock - förstod du inte det jag skrev, eller innebörden av detta? Antagligen gjorde du det , såååå vem bryr sig... :arsele

Ducati for life skrev:
enkelt svar- jag är inte författare, skiter i grammatiken och skriver jävligt snabbt, slarvar och läser inte heller igenom det jag skrivit. Så vill du snacka svenskat grammotik bört du prattat med ett svensktläraret elr liknanmdet åk intet läsa inlägg på spårthöj.cåm. Men förövrigt har du rätt.

En fråga till dig dock - förstod du inte det jag skrev, eller innebörden av detta? Antagligen gjorde du det , såååå vem bryr sig... :arsele

Va?? Är du är inte författare....no shit??? skrattaåt hoppas du inte är programmerare heller då.... :rolleyes: :D

Var inte meningen att mucka, fick ingen frukost så jag var lite grinig bara :)

Ingen som har eller vet av en Monster 620 till mänsligt pris?

fazerfun skrev:
Va?? Är du är inte författare....no shit??? skrattaåt hoppas du inte är programmerare heller då.... :rolleyes: :D

Var inte meningen att mucka, fick ingen frukost så jag var lite grinig bara :)

helt ok, jag tar inte åt mig av något här på sporthoj.com. Men vad menar du med "skrattaåt"? ska det vara skattat båt eller vad :va ...hahaha...skojja bara... Du får väl ta och äta ordentligt innan du går in på forumet i fortsättningen - en :banana tex ;)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti