Svårt att få tätt mellan förgasarna och plenum

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
GSXR750TURBO -97
Har svårt att få tätt mellan fuggarna o plenum. gjort rent o dragit åt slangklämmorna hårt.

Måste man in med en sträng epoxy eller packning på tub i slang snuttarna för att det ska hålla tätt vid tryck??

Förmodligen drar du åt för hårt men se även till att du spänner fast plenumet med stag på yttersidorna så att plenumet inte kan röra sig backåt ifrån förgasarna.

Vad använder du för slangklämmor? Jag hade ett helvete att få min gamla turbohoj tät med såna här snygga guldfärgade, breda slangklammer som säljs på hydraulbutiker:

PARI%20Enkel.jpg

När jag bytte dom mot vanliga rostfria ABA-klammer blev det tätt direkt, jag var tvungen att ha två såna klammer (ett på fuggen och ett på plenumstosen) istället för ett gammalt som var brett nog att klämma över båda men det var enda sättet att fixa läckaget.

Ja jag drar åt så hårt ja kan hehe:P Stagen låser plenumet ner mot fuggarna. Får prova att dra lite lugnare!

Dom där fina kraftklämmorna har ja redan bytt ut på flera ställen för att dom var svåra att få tätt med.( tyckte dom var snygga så hade såna överallt först ) Men just här sitter det vanliga klammor. Dom nedre är tillochmed orginal klämmorna från luftburkstiden. ska kanske byte dom till vanliga klämmor

Jag har två stag mellan motor och plenum samt slangklämmor. Självklart från Biltema :) 2 st för 16,90:- eller nåt :D Undrar när Biltema ska ringa och fråga om de får sponsra mig... halva min hoj består av Biltema-grejor och den går rätt bra ändå :)

det är orginal gummi anslutningarna som satt mellan fugasarna och luftburken från början. och det är dom som är svåra att få sitta bra..
för måtta och köpa nya silikon slangar och prova. Finns ingenstans att köpa i sthlm på lördagar tyvär:( Och så stora finns inte som kylarslangar nånstans heller. Inte ens biltema hahah

OKQ8 brukar ha ett sortiment med bensinpåfyllningsslangar dvs slangstumpen mellan påfyllningslocket och bensintanken, det är iaf vad jag brukar använda.

Jag hittade inga nya idag tyvär..provade vidare med dom gamla. Tycker att det borde vara tätt..men det pyser som satan runt förgasarna.
Känns som det bara är jag som missat nått. Är ingen kung på förgasare direkt!

Ni som kan det här, hur tätt ska det vara??
jag trycker på med luft in i IC genom utgången där slangen till WG sitter i vanliga fall.
Luftfilter anslutningen är pluggad.

Det enda ställe det pyser om är nu runt förgasarna.

Det märks ju inte så mycket när ja kör eftersom den får upp rätt laddtryck tillslut när det kommer in mer luft än det läcker ut. Men vill ha tryck på en gång:S

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...