Svårt att få på förgasaren.

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Hej! Har fått tag på en motor till en Fireblade -95 som jag tänkt försöka få igång.
När jag fick den låg förgasarbryggan för sig och det går väldigt trögt att få på den. Har provat med lite milt våld utan lycka, men vill inte gärna vålda hejdlöst utan att först ha fått välsignelse från nån som faktiskt vet.. :rolleyes: Finns det några bra tips och tricks för att få på den där rackaren tro?

Dessutom verkar det som om två av gummina mellan förgasaren och toppen har en liten spricka. Är inte speciellt sugen på att lägga ut massa pengar förrän jag vet om den fungerar, så jag hoppades lite på att man kunde köra ändå när man ändå bara testar om man kan få igång den. Åsikter?

Har varit många kockar och rotat i elsystemet innan mig, men jag tror att jag fått till det med tändningen faktiskt. Ska bygga en liten kontrollpanel med varningslampa för oljetryck och så vid tillfälle tänkte jag innan provstart. Ett bra test är väl, att innan man kopplar på soppa och andra gosaker, prova om man får nån gnista antar jag.

Dessutom funderar jag på om det är okej att provstarta den helt utan avgassystem? Kan det bli nåt knas med avgasportarna eller nåt annat dumt om man kör helt utan?

Tack på förhand för alla fantastiska tips som jag känner att jag kommer att få! :banana

Om du ska testa att det fungerar med trasiga saker (spruckna gummin) så finns risken att du blir onödigt besviken... Täta åtminstone med silvertejp så den inte suger luft den vägen!

Lite silikon på gummina brukar göra att dom blir lättare att få på!

Kan vara lite bök med förgasargummina,blir väl lite hårda, sprödare.
Smörj in dom lite,5-56 eller liknande,borde funka.
Sprickor i förgasargummin kan du väl använda vulktejp o täta med tillfälligt.
Lite våld får du nog använda för att få på gasarna.:)

Okej, tack för grymt snabba svar! Ska försöka se till att täta på nåt smart sätt vid sprickorna. Dom är ganska små, men som ni säger så är det nog en väldigt bra idé.

Smörjning och våld är alltså melodin säger ni. Jag får prova! :)

edit: Avgasrör då? Behövs det?

Testa lägg förgasargummina i bensin ett par timmar, bruka får dom att svälla lite.

Jag har mekat med detta ett antal gånger och har hittat en version som funkar mycket bra. Värm gummina med en värmepistol. Inte för mycket men så de blir riktigt varma. Spreja sen på gummit med silikonsprej och tryck dit dom medans de fortfarande är varma. Det är rätt bökigt att få på dom då de är väldigt tajta men oftast kan man få dit först en, sen nästa o.s.v
Jag låter gummina sitta på insugsrören och trycker på förgasarna på dom men en del föredrar att låta gummina sitta på förgasarna istället.
Har du spruckna gummin så bör du byta ut dom då de gärna ger en massa problem med orolig gång och liknande.

Avgasrör då? Behövs det?

Så länge du inte tar för vana att brassa helvet utan rykrör går det. Klart du ska provstarta så du inte behöver böka med rör när/om det inte funkar som det ska. Dock kommer den ju inte gå bra. Den kommer gå magert eftersom du har ändrat motståndet på avgas men inte insug (antar jag, bestyckning kommer ju när du har allt annat). Det är lite som en matematisk ekvation, man får ändra som man vill bara man gör det i båda led:)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back