Svårt att bestämma mig ang modell

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Hello,

Tänker nu byta upp mig lite.... har nu en GSXR750 -92 och funderar över vad nästa hoj ska bli.
Med en maxprislapp på runt 60k har jag funderat över GSXR750/GSXR600 alt TL1000R (vet inte hur jag kom in på twin men kan ju vara häftigt...), R6an har även den passerat mina tankar, men iom att jag aldrig kört yamaha så ligger väl inte den i toppen.....
Ni som kört några av ovanstående modeller och kan jämföra - ge mig lite för / nackdelar så jag blir klokare ?

//Tobias

För 60' får du en fin R6:a om du vill ha en 600 med otroligt mycket körglädje!
TLR:en är ju inte lika hypersportig, lite tung och bökig, MEN vilken motor!
Gixxer 750 (borde bli årsmod. -99) är ju inte fy skam heller om du frågar mig, har inte kört någon sådan dock.

fan det finns ju r1or att få för 60000......den som letar skall finna :tummenupp kolla på blocket.se eller mc.gobinet.se bara att pruta,,,,,va hård.gsx-r 750 är verkar ju svinbra.

Varför behålla när det går att byta.... ok försäkringen åker antagligen upp lite men men.
Hur står sig en nyare 600 mot min "gamla" 750 effektmässigt ?

r1666 skrev:
fan det finns ju r1or att få för 60000......den som letar skall finna :tummenupp kolla på blocket.se eller mc.gobinet.se bara att pruta,,,,,va hård.gsx-r 750 är verkar ju svinbra.

Leta efter en R1 -98 dom ska du hitta för 60 000

Leta oxå på http://navlist.nyamedier.se/NavList?CID=mc (detta är oxå en mc börs)

ett ex. på en grym hoj: (ring och pruta)

Modell: Suzuki Gsx-r 750 Årsmodell: 00
Pris: 69500:- Körd: 1850 Mil
Namn: Tony
Tel: 070-3577125
Email: tony2002@telia.com

Kommentar: Suzuki GSX-R 750 -00 i bra skick. Bult-on, import 02, servicebok. Full historik. 1850 mil. Nya Pirelli Dragon. Pris 69.500:- Ring Tony på tel 070-3577125. Bilder: http://hem.passagen.se/tonybox

Postad: 6 april 2003 kl. 09:54 Uppdaterad: 6 april 2003 kl. 10:01 Visad 16 gånger

En 600 är ju naturligtvis något lättare och smidigare, men vill du ha en hoj med massor av botten och mellanregister och som ändå drar bra på topp så ska du kolla närmare på en TLR. Den svarar bra på även mycket små chassiändringar så se till att fjädringsinställningarna är korrekt justerade för din vikt och körstil så ska du se att vikten är som bortblåst när du väl rullar, den väger f.ö. lika mycket som en SP1, ca 195 kg (vissa verkar tro att den väger som en Scania långtradare). Sen finns det oändligt mycket roliga och bra modifikationer att göra och vill du lägga lite stålar på att uppgradera bakdämpare och kanske byta gaffelfjädrar så har du en hoj som käkar kurvor med de bästa. Ett tips är att byta till en olja med lägre viskositet i styrdämparen som är väldigt stum med standardoljan och bidrar mycket till varför en del upplever den som trög i lägre farter. Det kaxiga utseendet och det underbara ljudet får du som bonus.

Börjar faktiskt luta åt en TL1000R, kan någon av er grabbar med en sådan ge mig lite riktlinjer för vad ni betalar i försäkring ??
25år hojkort i 8år zon 2 (tror jag).

//Tobias

Tobias skrev:
Börjar faktiskt luta åt en TL1000R, kan någon av er grabbar med en sådan ge mig lite riktlinjer för vad ni betalar i försäkring ??
25år hojkort i 8år zon 2 (tror jag).

//Tobias

Med dina förutsättningar så tippar jag att du hamnar runt 15000 hel/hel. Ring till varenda bolag och gör det flera gånger, det verkar lite godtyckligt vilken premie man får beroende på vilken person man snackar med. :o

Det där med att ringa flera ggr funkar inte längre heller, inte på de stora bolagen iallafall. Jag provade men fick till svars att de sa"jag ser att du har en offert här och det är den som gäller"

Jag tror de sparar offerten i en månad ungefär.

CBR Mange skrev:
Det där med att ringa flera ggr funkar inte längre heller, inte på de stora bolagen iallafall. Jag provade men fick till svars att de sa"jag ser att du har en offert här och det är den som gäller"

Jag tror de sparar offerten i en månad ungefär.

Om du frågar om premie på flera olika hojar samtidigt så brukar inte bolagen spara din uppgifter.

J-Bone skrev:
En 600 är ju naturligtvis något lättare och smidigare, men vill du ha en hoj med massor av botten och mellanregister och som ändå drar bra på topp så ska du kolla närmare på en TLR. Den svarar bra på även mycket små chassiändringar så se till att fjädringsinställningarna är korrekt justerade för din vikt och körstil så ska du se att vikten är som bortblåst när du väl rullar, den väger f.ö. lika mycket som en SP1, ca 195 kg (vissa verkar tro att den väger som en Scania långtradare). Sen finns det oändligt mycket roliga och bra modifikationer att göra och vill du lägga lite stålar på att uppgradera bakdämpare och kanske byta gaffelfjädrar så har du en hoj som käkar kurvor med de bästa. Ett tips är att byta till en olja med lägre viskositet i styrdämparen som är väldigt stum med standardoljan och bidrar mycket till varför en del upplever den som trög i lägre farter. Det kaxiga utseendet och det underbara ljudet får du som bonus.

Nu blir jag stolt över dig broder :D Klart grabben ska ha en "riktig" hoj och inte en trimmad moppe :rodnar 600cc är ju roliga om man vill ligga och peta på höga varv hela tiden. Men inte vill vi det eller? Dessutom så fann jag inte det speciellt säkert att ha den körstilen som dessa bågar främjar till, känns för mig säkrare att veta att tröcke finns på lägre varv på nåt vis..

Jag tycker du ska prova en TL. Sen kan du bestämma vad du vill ha. Det är en grym skillnad på en 600 å en 1000 kubiks v-twin :skrämd

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!