Svårstartard xr efter långtur

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har precis bytt förgasare på min xr600 till en tm40. Jag fick igång den på första kicken. Vilket kändes fantastiskt. Jag åkte en liten kort sväng, tankade. Kickade, start på första kicken. Kändes fantastiskt. Men efter det så åkte jag en ganska rejäl sväng och när jag stannade för att ringa ett mobilsvar så fick jag nästan inte igång den efter det. Efter typ 30 misslyckade försök så lyckades jag till slut få igång den. Då åkte jag en liten omväg hem , och sen försökte jag starta den igen hemma. Och fick samma problem. Någon som har en aning? Jag har sökte på manual till tm40 men hittar bara en engelsk med dåliga bilder.

Hör väl inte till vanligheten att hojjar är mer lättstartade kall än varm? :va

Last edited:
tjae är den mer svårstartad när den är varm?

Skulle tippa på felaktig bränsleblandning förmodligen åt det fetare hållet.

tjae är den mer svårstartad när den är varm?

Skulle tippa på felaktig bränsleblandning förmodligen åt det fetare hållet.

Jo precis. Tanken har slagit mig. Bara att jag är lite osäker på hur jag bär mig åt på den förgasaren. Ska googla lite efter en bättre manual.

Titta vad det ska vara för huvudmunstycke "original för xr" och utgå från det.

Har du gjort några modifikationer typ öppnat luftburken o bytt avgas så får du ju feta på lite mer såklart

men utgå från originalbestyckningen o jobba dig vidare därifrån.

Personligen hade jag i ditt läge provat att gå ner typ 3 storlekar i huvudmunstycke och suttit nålclipsen i mittläge och utgått från det men som sagt det är bra att utgå från original om man kör fast.

Grejjen är juh att det verkar finnas rikligt med skruvanordnigar och justeringsmöjligheter utifrån. Jag tänkte om det fanns ngn som hade kunskap om tm40 förgasaren, och som hade lite bra förklaringar på vad det är man justerar in på alla ställen. Eller så skulle man haft ngn bra manual till förgasaren, men det har jag inte lyckats hitta

Huvudmunstycke och nålläge påverkar ju dessvärre inte så mycket startvilligheten. Det är ju mer luftskruv, lågfartsmunstycke samt choke-kretsen som har med det att göra. För långt inskruvad luftskruv eller för stort lågfartsmunstycket ger ju lätt varmstartproblem. Om det nu är förgasaren...

Det kan ju vara för litet ventilspel eller kass tändspole. Vad vet jag.

Mvh
Jörgen
Titta vad det ska vara för huvudmunstycke "original för xr" och utgå från det.

Har du gjort några modifikationer typ öppnat luftburken o bytt avgas så får du ju feta på lite mer såklart

men utgå från originalbestyckningen o jobba dig vidare därifrån.

Personligen hade jag i ditt läge provat att gå ner typ 3 storlekar i huvudmunstycke och suttit nålclipsen i mittläge och utgått från det men som sagt det är bra att utgå från original om man kör fast.

Last edited:
tjena jokke, ett tips bara men du har nog redan provat..
när jag hade den o hade luft/bränsle skruven fel el den gången jag provat ett nummer för stort lågfarts munstycke så blev den direkt kinkig, ville inte alls starta men då, när man väl fick igång den gick den bra. då var den även kall o inte varm så de låter som bränsle strul :tummenupp
kanske ett tips på vägen iaf. :)

hur verkar den gå med den gasarn?
har alltid vart nyfiken på en sådan :)

Last edited:
Tjenare! Jo precis, det låter vettigt. Samma nu, när jag väl får igång den så går den utan problem. Lite puffar och så i avgassystemet bara efter gaspådrag. Vilket jag antar också beror på att det går för fett. Så jag ska undersöka saken lite mer noggrant. Killen jag köpte förgasaren av är väldigt hjälpsam och verkar pyssla med tm40 förgasaren som hobby. han säljer förgasaren och har tillbehör dom.

Den går bra faktiskt, mycket skönare gång och det är verkligen mycket behagligare att köra nu. Är du väldigt nyfiken kan juh en ev testkörning ordnas. Jag kommer förmodligen befinna mig mycket i stadsområdet i sommar när ja ska ut å krusa! :D

tjena jokke, ett tips bara men du har nog redan provat..
när jag hade den o hade luft/bränsle skruven fel el den gången jag provat ett nummer för stort lågfarts munstycke så blev den direkt kinkig, ville inte alls starta men då, när man väl fick igång den gick den bra. då var den även kall o inte varm så de låter som bränsle strul :tummenupp
kanske ett tips på vägen iaf. :)

hur verkar den gå med den gasarn?
har alltid vart nyfiken på en sådan :)

Tjenare! Jo precis, det låter vettigt. Samma nu, när jag väl får igång den så går den utan problem. Lite puffar och så i avgassystemet bara efter gaspådrag. Vilket jag antar också beror på att det går för fett. Så jag ska undersöka saken lite mer noggrant. Killen jag köpte förgasaren av är väldigt hjälpsam och verkar pyssla med tm40 förgasaren som hobby. han säljer förgasaren och har tillbehör dom.

Den går bra faktiskt, mycket skönare gång och det är verkligen mycket behagligare att köra nu. Är du väldigt nyfiken kan juh en ev testkörning ordnas. Jag kommer förmodligen befinna mig mycket i stadsområdet i sommar när ja ska ut å krusa! :D

ja alltid kul o känna skillnaden..
lär säkert ses nåt :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion