svårstartad!

Kettwett

Gränsen finns där!....
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Haninge
Hoj
KTM 640 SM
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin
 
Kettwett skrev:
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin

Har du den på stödet när du skall kicka ?

Inte för att jag vill vara taskig/elak,men att kicka stånka är mycket teknik,det gäller att hitta rätt läge på kolven innnan man kickar.
 
hehe...ja jag har stödet uppe dödarknappen i rätt läge och drar in komp handtaget och kickar tills det klickar, chokar lite oxå men de fungerar inge bra endå :(
 
mmm...men det gör den ju inte tar ju typ 5-6 sekunder om man har tur.batteriet tog slut en gång när jag skulle starta den. den ska ju gå igång på engång!!
 
Kettwett skrev:
tjena!
har en ktm 640 sm -05
det är omöjligt att starta den med kicken..men om man kör på startmotorn går den igång efter ca 5 sekunder om man har tur har hänt att batteriet tagit slut oxå. men när den är varm går en igång på engång med elstarten, men inte med kicken. har testat att byta tändstift. vad kan det vara för fel? är inte så haj på 4-taktare =(.
mvh robin
Har du provat med större tomgångsmunstycke?
Har för mig att avgaskrav gör att man har för små munstycken.
XR600 har detta problem.
 
Argyle skrev:
Hihi, skaffa en mc =)
Ja, det var ju ett konstruktivt inlägg till en lirare som bara vill ha lite hjälp.
Hihi, skaffa ett liv! :7peta



Kettwett:
Eftersom knarren är i stort sett ny så _bör_ ventilerna stå rätt men man vet aldrig så jag håller med den som föreslog snävt ventilspel. Kolla gärna det, om inte annat så för att det blir dyra skador om du kör med för snävt spel. Jag tror dock inte att det är det som är felet.

Om nu för små munstycken är ett känt problem så ska du nog ta en titt på det. Iofs borde en anings mer choke hjälpa i så fall.

Jag tror, precis som långgubben, att det är en teknikfråga. Det _är_ verkligen viktigt med rätt teknik när man ska kicka igång en stånka. Gör man rätt så är det plättlätt och gör man fel så blir man bara svettig och börjar få säljtankar.
Tyvärr är det rätt svårt att beskriva rätta tekniken, som dessutom antagligen kan variera mellan olika hojar men jag kan tala om mina erfarenheter:
Jag hade en KLR650 och började med att kicka som en jävla galen bastard och den gick aldrig igång på kicken, kall eller varm, hopplös. Av en händelse när jag tröttnade så trampade jag runt kicken lite löst från halvläge och neråt och då hoppade minsann fanstyget igång på stört. Vem kunde ana det? Det visade sig alltså att på just den knarren skulle man man bara trampa lite lojt från halvvägs ner (med kolven just före komp), då gick den alltid, kall som varm och man behövde inte ta i särskilt hårt heller.
OBS:
Nu menar jag inte att just detta är rätt teknik på just din knarr men jag menar att du måste hitta vad som är rätt teknik, sen kommer det att gå jättesmidigt (hoppas jag:))
 
Min 660 blev lite kinkig att starta när första ventiljusteringen närmade sig. Efter justering blev den mycket bättre.
 
som sagt kolla om ventilerna ska justeras annars e de du som ska justeras :3freak

jag hade likn problem som du men kickningen av min gamla 640. men min starta på elstarten på engång
även lite svårt med min xr som jag har nu men efter nåra dar så max 3 kickar om den e kinkig
 
oki...ska ta reda på vilket tomgångsmmunstycke jag har och kolla om de e lagom stort eller inte.sen får man väl kolla ventilerna...men det e väl ganska svårt om man bara meckat en hel del med 2 taktare innan? tackar för alla svaren!
 
Kettwett skrev:
oki...ska ta reda på vilket tomgångsmmunstycke jag har och kolla om de e lagom stort eller inte.sen får man väl kolla ventilerna...men det e väl ganska svårt om man bara meckat en hel del med 2 taktare innan? tackar för alla svaren!

Gör en sökning på "ventiljustering Lc4" så hittar du några bra trådar.


Använd sökfunktionen som ligger högst upp i kanten,den tar hela forum,rutan som ligger högst upp i mekhörnet tar bara i mekhörnet.

Dom flesta frågor och svar om supermotard finner man i offroad/supermotard delen.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49493&highlight=ventiljustering+Lc4
 
hade 180 på huvudmunstycket och 45 på tomgångs munstycket enligt manualen skulle tomgångens munstycket vara på 45 och huvud på 165.men att huvudmunstycket är för stort kan väl inte ha nått med att den e svårstartad att göra? :va
 
Huvudmunstycket påverkar inte startegenskaperna, det är tomgångsmunstycket och inställning på luft/tomgångsbränsleskruven som påverkar det.
Någon skrev högre upp att det är för snålt tomgångsbetsyckat original, om det är så kan det ju vara galet trots att det är enligt boken.
 
Jag är skeptisk till att det är något fel på hojen,många nya KTM-Lc4 motorer tycks ha ett eget liv på tomgång tills dom släppt i motorn,varför vet jag inte.

Så länge den startar på elstarten så och går rent så skulle jag inte "bry" mig så mycket utan bara köra in den.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top