Svårstartad ZXR 400

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Hej, jag har min första MC i garaget och den va lite svårstartad även i höstas, fick använda chock och startgas (startgasen ibland bara).

Nu har jag laddat batteriet som var i bra skick men det verkar va omöjligt att få liv i den. Startmotorn går men den startar inte, tändstiften är fina och jag prövar med chock, startgas men inget hjälper.

Har någon haft liknande problem, någon aning om i vilken ända jag ska börja att felsöka så är jag tacksam. Ska också tillägga att jag är inte särskilt hemmastad i att mecka med motorcyklar överhuvudtaget, haft en moppe som jag har... gjort rent förgasaren på och bytt luftfilter xD så långt sträcker sig min repertoar.

Min gissning är att det är ett förgasar fel eftersom det kan gå bättre med chocken ibland, ska väl också tillägga att när den väl har startat går den så sjukt bra att jag får utlö... gåshud.

Tack på förhand

/christoffer

Går startmotorn riktigt? Hysteriskt och elakt som den ska göra.
Har du provat med startkablar? Lite extra ström kan göra skillnad.
Sitter kablarna fast ordentligt på batteri? Dom ska sitta hårt och inte vara ärgade.
Leta på bottenskruvarna på förgasarna och töm ur bensinen som är i förgasarna.

Justera ventiler! När blev det gjort sist?
OM ventilspelet blir för litet så blir det svårt att starta. Ett vanligt sporthojsfenomen.
Leta efter tjuvluft. Sprucket gummi har gjort många olyckliga! ;-)
Synka förgasarna.

Mats

Går startmotorn riktigt? Hysteriskt och elakt som den ska göra.
Har du provat med startkablar? Lite extra ström kan göra skillnad.
Sitter kablarna fast ordentligt på batteri? Dom ska sitta hårt och inte vara ärgade.
Leta på bottenskruvarna på förgasarna och töm ur bensinen som är i förgasarna.

Justera ventiler! När blev det gjort sist?
OM ventilspelet blir för litet så blir det svårt att starta. Ett vanligt sporthojsfenomen.
Leta efter tjuvluft. Sprucket gummi har gjort många olyckliga! ;-)
Synka förgasarna.

Mats

Batteriet och startmotorn går som det ska, 100% säker. Jag köpte den förra våren och då startade den bra, men det har blivit sämre och sämre, på hösten starta den inte alls. Men startmotorn går som den ska. Jag laddade batteriet nyss så det är fulladdat och polerna är fina, ingen beläggning över huvudtaget. Jag har inte provat med startkablar för batteriet är i nyskick och ingen försämring av startmotorn sen jag köpte den.

Jag tömde bensinen i förgasarna i höstas, tom tank också, tankade i ny bensin och lät den rinna ner i förgasarna. Men den startar inte.

Justera ventiler vet jag inte när det gjordes sist men om det är fel borde inte det märkas när den väl går? Jag har för mig om att förra ägaren gjorde det 09 sa han. Det låter som en jävla operation, dyr iaf...

Hur synkar man förgasare? Just förgasare är enligt mig det knepigaste med hela motorcykeln! Just att det är 4 stycken och inte en som jag hade på moppen är knepigt tycker jag. Om man kan synka förgasarna själv i garaget så gör jag det mer än gärna, har också en pappa som eventuellt kan hjälpa när tid finns.

Jag plockade ner lite av motorcykeln i höstas och några spruckna gummi hittades inte, eller menar du dem mellan förgasare och cylinder? För de kollade jag inte...

Tack för din hjälp, kanske borde synka förgasarna, bara jag vet hur man gör xD :)

/Christoffer

Batteriet och startmotorn går som det ska, 100% säker. Jag köpte den förra våren och då startade den bra, men det har blivit sämre och sämre, på hösten starta den inte alls. Men startmotorn går som den ska. Jag laddade batteriet nyss så det är fulladdat och polerna är fina, ingen beläggning över huvudtaget. Jag har inte provat med startkablar för batteriet är i nyskick och ingen försämring av startmotorn sen jag köpte den.

Jag tömde bensinen i förgasarna i höstas, tom tank också, tankade i ny bensin och lät den rinna ner i förgasarna. Men den startar inte.

Justera ventiler vet jag inte när det gjordes sist men om det är fel borde inte det märkas när den väl går? Jag har för mig om att förra ägaren gjorde det 09 sa han. Det låter som en jävla operation, dyr iaf...

Hur synkar man förgasare? Just förgasare är enligt mig det knepigaste med hela motorcykeln! Just att det är 4 stycken och inte en som jag hade på moppen är knepigt tycker jag. Om man kan synka förgasarna själv i garaget så gör jag det mer än gärna, har också en pappa som eventuellt kan hjälpa när tid finns.

Jag plockade ner lite av motorcykeln i höstas och några spruckna gummi hittades inte, eller menar du dem mellan förgasare och cylinder? För de kollade jag inte...

Tack för din hjälp, kanske borde synka förgasarna, bara jag vet hur man gör xD :)

/Christoffer

Har du något verktyg så att du kan mäta elen? Gå igenom kablarna så att där finns kontakt? Ganska enkelt gjort, bara gå efter färg.

Man kan ställa förgasarna så att de går fett, hög bränsleblandning, men du kan inte utan bromsbänk synka förgasarna så att det blir optimalt.

Kollat tändstiften?

Varför blev det svårare att starta den under tiden du hade den? Eller uppfattar jag dig fel?

Testa med startkablar så att batteriet är mer än 100% och feta på med startgas och full choke.

Möjligt att förgasarna kläggat igen om den stått länge. Det är otroligt fina kanaler som det räcker med ett mindre dammkorn för att det ska strula.
Lämna förgasarna till en "vårstädning" - alltså rensning. Det behövs egentligen varje år...

Säg till hur det går.

Du måste VETA om du har rätt ventilspel, annars är det ingen ide att synka förgasarna. Synkningen har inte så stor betydelse på startbarheten, men när man kör på låga varv ska synkningen vara bra.

Om det är som du säger, återstår bara en grundlig rengöring av gasarna. Mecka bort dom och lämna in dom om du känner dig osäker. Det bygger successivt på med smuts, så det är inget konstigt.

Mats

Har du något verktyg så att du kan mäta elen? Gå igenom kablarna så att där finns kontakt? Ganska enkelt gjort, bara gå efter färg.

Jo jag har kollat elen, kontakt finns, startmotorn rasslar som bara den :)
Batteriet har enligt serviceboken rätt värden.

Man kan ställa förgasarna så att de går fett, hög bränsleblandning, men du kan inte utan bromsbänk synka förgasarna så att det blir optimalt.

Kollat tändstiften?

Varför blev det svårare att starta den under tiden du hade den? Eller uppfattar jag dig fel?

Testa med startkablar så att batteriet är mer än 100% och feta på med startgas och full choke.

Möjligt att förgasarna kläggat igen om den stått länge. Det är otroligt fina kanaler som det räcker med ett mindre dammkorn för att det ska strula.
Lämna förgasarna till en "vårstädning" - alltså rensning. Det behövs egentligen varje år...

Säg till hur det går.

Jag kollade tändstiften i höstas, de såg bra ut. nybytta förra våren av förra ägaren tror jag. Men du har nog rätt i att förgasarna behöver sig en rengöring, fast jag tror inte att det räcker :/ men jag ska göra det!

Jo i början starta den bra, enbart med chock ibland. sen efter ett tag fick jag chocka mer och mot hösten fick jag hålla på med startgas.

Tack :)

Du måste VETA om du har rätt ventilspel, annars är det ingen ide att synka förgasarna. Synkningen har inte så stor betydelse på startbarheten, men när man kör på låga varv ska synkningen vara bra.

Om det är som du säger, återstår bara en grundlig rengöring av gasarna. Mecka bort dom och lämna in dom om du känner dig osäker. Det bygger successivt på med smuts, så det är inget konstigt.

Mats

ok, jo men jag har hört att om inte ventilspelet är bra så går den inte bra, den går så tusan bra bara den startar och får rulla 500 meter. Den är inte slö när den går, den varvar lätt och är riktigt pigg.

Göra rent förgasare har jag lyckats med tidigare så det ska jag nog klara igen. Jag använder lite bensin och lite tryckluft, räcker det?

Last edited:
Har du Gnista på tändstiften? prova o lossa ett stift o håll det mot motorblocket och se om du har en stark och fin gnista.

Man kan pröva att hålla stiftet ca 10 mm från blocket och du skall då ha en gnista som hoppar mellan stiftet och motorn. Det krävs nämligen att gnistan kan hoppa så pass långt för att den skall räcka till att tända under kompression.
MEN en del säger att detta _kan_ vara skadligt för CDI boxen om det inte blir någon urladdning i den rätta vägen. Men då du säkerligen har två stift kopplade på samma spole borde det inte vara något problem att prova kvaliten på gnistan.
Någon som kan bekräfta eller dementera mitt påstående om möjlighet av elektronikskador?

Har du god gnista och ger den startgas så skall den starta. Vet inte hur ventilspelet påverkar här.
Startar den på gas men inte vill gå utan gas så får den inte bränsle.
Men jag tror faktiskt att du inte skall choka när du använder startgas, Ja om det nu är så att du har en choke som är ett spjäll som stryper luftflödet.

Har du Gnista på tändstiften? prova o lossa ett stift o håll det mot motorblocket och se om du har en stark och fin gnista.

Man kan pröva att hålla stiftet ca 10 mm från blocket och du skall då ha en gnista som hoppar mellan stiftet och motorn. Det krävs nämligen att gnistan kan hoppa så pass långt för att den skall räcka till att tända under kompression.
MEN en del säger att detta _kan_ vara skadligt för CDI boxen om det inte blir någon urladdning i den rätta vägen. Men då du säkerligen har två stift kopplade på samma spole borde det inte vara något problem att prova kvaliten på gnistan.
Någon som kan bekräfta eller dementera mitt påstående om möjlighet av elektronikskador?

Har du god gnista och ger den startgas så skall den starta. Vet inte hur ventilspelet påverkar här.
Startar den på gas men inte vill gå utan gas så får den inte bränsle.
Men jag tror faktiskt att du inte skall choka när du använder startgas, Ja om det nu är så att du har en choke som är ett spjäll som stryper luftflödet.

Okej, jo jag ska kolla gnistan när tank och annat bråte ändå är borttaget. Jag har även tillgång till en kompressionsmätare så jag ska kolla det också när jag ändå är igång.

Tack :)

Har den gnista?
Om du kollar var försiktig så den inte antänder gaser från tändstiftshålen.

Annars låter det som att någon förgasare är igensatt eller inte får bränsle.

Prova att ställa bränslekranen i prime läget några sekunder innan du provstartar.

Jo ni verkar vara ganska säkra på att felet sitter i förgasarna och det har jag misstänkt hela tiden. Jag är relativt säker på att ventilspelet är ok så jag ska göra rent förgasarna när tid ges och även synka dem för pappa hade någon... vakuumklocka eller vad han sa?

Jag hör av mig här igen om felet inte är förbättrat eller om det är kvar över huvudtaget.

Tack så mycket för all hjälp :)

Fridens liljor!

Jo .......

ok, jo men jag har hört att om inte ventilspelet är bra så går den inte bra, den går så tusan bra bara den startar och får rulla 500 meter. Den är inte slö när den går, den varvar lätt och är riktigt pigg.

OM ventilspelet är för litet, eller obefintligt blir insugspulsen avsevärt mycket svagare, vilket medför att bränsle orkar inte sugas upp genom munstyckena. Bränsleblandningen blir väldigt mycket magrare då. Speciellt på så låga varv som det är när man vevar på startmotorn.

När motorn väl går hinner luften inte "Blöda" tillbaka på samma sätt som på startmotorvarv, då får motorn nästan så mycket bränsle som den SKA ha, lite chok så märker man inte skillnad.
Så att rätt ventilspel har VÄLDIGT stor betydelse på startbarheten, speciellt om man har förgasare.

Mats

OM ventilspelet är för litet, eller obefintligt blir insugspulsen avsevärt mycket svagare, vilket medför att bränsle orkar inte sugas upp genom munstyckena. Bränsleblandningen blir väldigt mycket magrare då. Speciellt på så låga varv som det är när man vevar på startmotorn.

När motorn väl går hinner luften inte "Blöda" tillbaka på samma sätt som på startmotorvarv, då får motorn nästan så mycket bränsle som den SKA ha, lite chok så märker man inte skillnad.
Så att rätt ventilspel har VÄLDIGT stor betydelse på startbarheten, speciellt om man har förgasare.

Mats

Okej, jag får väl göra en storoperation då.... Jag antar att det är väldigt dyrt att lämna in till en verkstad för att göra detta? Känns inte som att jag har expertisen :P

Okej, jag får väl göra en storoperation då.... Jag antar att det är väldigt dyrt att lämna in till en verkstad för att göra detta? Känns inte som att jag har expertisen :P

Kontrollera spelet kan du själv. Det lovar jag.

Men måste du justera så bör du be någon om hjälp som kan övervaka dig.

Mats

Mats

Okej, jo jag har pappa tillhands ibland. Tusen tack för din hjälp :)

Jag har laddat ner någon servicehandbok nu också, står lite om hur spelen ska va och så, skööönt. Så kolla ventilspel, kanske borde förnya slitytorna på ventilerna? Sett något med slipning med hjälp av "indianpinnar". Motorcykeln har ändå gått närmare 4000 mil och om jag ändå ska öppna upp och gräva runt kan man väl göra det ordentligt.

/CJ

Mats

Det var bara att rengöra förgasarna och använda startgas så startar den, den gick lite dåligt på varvtalen under 2000 och den dog när jag slog av choken så fick ha halv chok ett tag. Den känns lite ryckig i början när den va kall men det är kanske vanligt efter en vintervila?

Ja nu går det att köra iaf, får ta tag i övningskörningen så jag får kortet någon gång :)

Du gav bra tips och jag ska definitivt kolla ventilspelet också när det lugnar sig i skolan, tack!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!